Ingezonden persbericht
KNV: 'herhaalde oproep voor gezamenlijke aanpak spoorveiligheid'
Koninklijk Nederlands Vervoer, de belangenvereniging voor de
spoorgoederenvervoerders en spooraannemers, onderschrijft de aanbevelingen van
de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar de treinbotsing nabij Barendrecht op 24
september 2009. De Raad benadrukt het belang van gezamenlijke aanpak van
infrabeheerders, vervoerders en overheid om de veiligheid op het spoor verder te
verhogen. Kort na het ongeval in Barendrecht riep KNV op tot een gezamenlijke
aanpak. Die is vanaf toen van start gegaan en heeft resultaten opgeleverd.
Planning van treinpaden is van groot belang
Het rapport trekt waardevolle conclusies uit het ongeval bij Barendrecht teneinde
ongevallen te voorkomen en bij soortgelijke situaties de gevolgen te beperken. De
Raad legt nadruk op maatregelen in het plannen van treinpaden als een aspect wat
meer aandacht verdient. KNV pleit daarbij voor de implementatie van groene golven,
zoals ook al in het wegverkeer toegepast.
Het treinbeveiligingssysteem ERTMS en het belang van mensenwerk
Het rapport zoekt naar wat kan worden bereikt door de werkwijze van mensen te
beïnvloeden en investering in treinbeveiligingsystemen ATB vv en ERTMS. De Raad
verwacht veel van de invoering van het moderne Europese treinbeveiligingssysteem
ERTMS. KNV is voorstander van de invoering van ERTMS, maar waarschuwt dat
deze maatregel vele jaren vereist. KNV dringt aan op meer aandacht voor de mens in
het spoorsysteem. Registratie van persoonsgegevens, vergunningen en
bevoegdheden verdient aandacht. Verder heeft de sector samen met het Ministerie
van OCW in de afgelopen maanden belangrijke stappen gezet om het
opleidingssysteem te moderniseren.
Wie speelt welke rol
De afgelopen jaren is er veel bereikt om de veiligheid te verbeteren. De statistieken
van ondermeer Inspectie Verkeer en Waterstaat onderbouwen dit. De meest recente
cijfers geven ook aan dat de Stuurgroep STS-passages successen boekt. De Raad
geeft aan dat maatregelen sneller kunnen worden genomen en pleit voor een
leidende rol van de infrastructuurbeheerder. De Raad waarschuwt tegen vermenging
van inspectie en advies taken van de toezichthouder IVW. KNV erkent dat de sector
ver is gevorderd met het inrichten van samenwerking en bundelen van haar expertise
over veiligheid. Dit werk dient met urgentie te worden vervolgd.
(zie ook persbericht KNV: 'Veiligheid spoor in de lift' en KNV: 'Spoorveiligheid vereist
gezamenlijke aanpak')
Ingezonden persbericht