Ingezonden persbericht


KNV: 'herhaalde oproep voor gezamenlijke aanpak spoorveiligheid'

Koninklijk Nederlands Vervoer, de belangenvereniging voor de spoorgoederenvervoerders en spooraannemers, onderschrijft de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar de treinbotsing nabij Barendrecht op 24 september 2009. De Raad benadrukt het belang van gezamenlijke aanpak van infrabeheerders, vervoerders en overheid om de veiligheid op het spoor verder te verhogen. Kort na het ongeval in Barendrecht riep KNV op tot een gezamenlijke aanpak. Die is vanaf toen van start gegaan en heeft resultaten opgeleverd. Planning van treinpaden is van groot belang
Het rapport trekt waardevolle conclusies uit het ongeval bij Barendrecht teneinde ongevallen te voorkomen en bij soortgelijke situaties de gevolgen te beperken. De Raad legt nadruk op maatregelen in het plannen van treinpaden als een aspect wat meer aandacht verdient. KNV pleit daarbij voor de implementatie van groene golven, zoals ook al in het wegverkeer toegepast.
Het treinbeveiligingssysteem ERTMS en het belang van mensenwerk Het rapport zoekt naar wat kan worden bereikt door de werkwijze van mensen te beïnvloeden en investering in treinbeveiligingsystemen ATB vv en ERTMS. De Raad verwacht veel van de invoering van het moderne Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS. KNV is voorstander van de invoering van ERTMS, maar waarschuwt dat deze maatregel vele jaren vereist. KNV dringt aan op meer aandacht voor de mens in het spoorsysteem. Registratie van persoonsgegevens, vergunningen en bevoegdheden verdient aandacht. Verder heeft de sector samen met het Ministerie van OCW in de afgelopen maanden belangrijke stappen gezet om het opleidingssysteem te moderniseren.
Wie speelt welke rol
De afgelopen jaren is er veel bereikt om de veiligheid te verbeteren. De statistieken van ondermeer Inspectie Verkeer en Waterstaat onderbouwen dit. De meest recente cijfers geven ook aan dat de Stuurgroep STS-passages successen boekt. De Raad geeft aan dat maatregelen sneller kunnen worden genomen en pleit voor een leidende rol van de infrastructuurbeheerder. De Raad waarschuwt tegen vermenging van inspectie en advies taken van de toezichthouder IVW. KNV erkent dat de sector ver is gevorderd met het inrichten van samenwerking en bundelen van haar expertise over veiligheid. Dit werk dient met urgentie te worden vervolgd. (zie ook persbericht KNV: 'Veiligheid spoor in de lift' en KNV: 'Spoorveiligheid vereist gezamenlijke aanpak')




Ingezonden persbericht