Rijksoverheid
1
a
Datum 17 januari 2011
Vragen van de leden Jadnanansing en Van Dekken (PvdA)
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van de leden Jadnanansing en Van
Dekken (beiden PvdA) over massaontslagen bij universiteiten door bezuinigingen
en gevolgen voor de kenniseconomie.
De vragen zijn mij toegezonden met uw brief met kenmerk 2011Z00370
(ingezonden op 12 januari 2010).
de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Halbe Zijlstra
Uw referentie
2011Z00370
Onze referentie
266542
2011Z00370
Vragen van de leden Jadnanansing en Dijksma (beiden PvdA) aan de
staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over massaontslagen bij
universiteiten door bezuinigingen en gevolgen voor de kenniseconomie.
(Ingezonden 12 januari 2011)
1
Heeft u kennisgenomen van de berichtgeving over bezuinigingen bij universiteiten
die tot massaontslagen zullen leiden? 1)
Ja.
2
Hoe beoordeelt u deze zorgwekkende signalen vanuit de universitaire wereld?
Ik onderken dat de maatregelen inderdaad ingrijpend zijn, maar stel ook vast dat
deze nodig zijn. Het kabinet staat voor de opgave om de overheidsfinanciën weer
op orde te brengen. Niet als doel op zich, maar om de economie en samenleving
nu en in de toekomst houdbaar te laten zijn. Tegelijkertijd wil het kabinet een
forse impuls geven aan de kwaliteit van het hoger onderwijs. Om de middelen
voor de kwaliteitsimpuls vrij te maken, moeten er ook ombuigingen plaatsvinden.
Daarnaast wordt ook van de student wordt een hogere bijdrage gevraagd, als
investering in zijn eigen toekomst.
Voor de kwaliteitsimpuls is een bedrag beschikbaar van ¤ 50 mln. in 2012,
oplopend tot ¤ 230 mln. in 2015 en tot ¤ 300 mln. structureel1. Daarnaast vinden
volgens het regeerakkoord in deze jaren bezuinigingen plaats. Tot 2015 is er
sprake van een netto terugloop van de rijksmiddelen. Vanaf 2015 voorziet de
financiële paragraaf van het Regeerakkoord er structureel in dat bezuinigingen en
investeringen in het hoger onderwijs vrijwel met elkaar in evenwicht zijn. In het
artikel noemt VSNU wel de bezuinigingen maar lijkt men voorbij te gaan aan de
investeringen in het hoger onderwijs.
3
Deelt u de mening dat een dergelijke grote ontslaggolf desastreuze gevolgen kan
hebben voor de kwaliteit en positionering van het Nederlandse onderzoeksveld en
onze kenniseconomie? Zo ja, wat gaat u hier dan aan doen? Zo nee, waarom
niet?
Het is nog te vroeg om te speculeren over de gevolgen van de kwaliteit en
positionering van het onderzoek in relatie tot het verlies aan arbeidsplaatsen. Het
hangt ervan af hoe de bezuinigingen zullen neerslaan en waar de investeringen
zullen plaatsvinden.
1 De financiële middelen staan op de aanvullende post van het Rijk gereserveerd.
Pagina 3 van 4
Datum
Onze referentie
266542
Overigens is het onderzoek bij de organisaties NWO en KNAW bij de
bezuinigingen ontzien. Wat betreft het aflopen van de FES middelen: dit zijn
tijdelijke stimuleringsimpulsen en verwacht mag worden dat daar geen vast
personeel op wordt ingezet. Instellingen kunnen naast de structurele middelen
vanuit de overheid, extra inkomsten genereren door intensieve samenwerking
aan te gaan met het bedrijfsleven en middelen aan te trekken vanuit de Europese
fondsen.
In Nederland wordt de kwaliteit van al het door kennisinstellingen uitgevoerde
onderzoek getoetst aan het Strategisch Evaluatie Protocol (SEP). Dit protocol
biedt de juiste checks en balances voor het waarborgen van de kwaliteit van het
uitgevoerde onderzoek. Het is dus vooraleerst een kwestie van kwaliteit ipv
kwantiteit.
Het regeerakkoord geeft aan dat het kabinet zal bevorderen dat onderzoek
plaatsvindt in samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en de
overheid. De onderzoeksagenda van OCW die wordt neergelegd in de Strategische
Agenda voor het Hoger Onderwijs en Onderzoek (juni 2011) zal, met als
vertrekpunt de huidige en opkomende sterktes in het Nederlandse onderzoek,
aansluiten bij de Europese onderzoeksspeerpunten en bij de bedrijfslevenbrief van
de minister van EL&I (mei 2011). Hierbij geldt dat een betere benutting van
onderzoek en een sterke profilering onmisbaar voor de innovatiekracht van
Nederland. Beide vereisen het stellen van prioriteiten en het slim inzetten van de
beschikbare middelen.
4
Op welke wijze rijmt de papieren ambitie van dit Kabinet, om de Nederlandse
kenniseconomie tot de top van de wereld te laten behoren, met deze
bezuinigingen en de grote gevolgen daarvan?
Het kabinet heeft de ambitie in deze periode een belangrijke stap in de richting
van de top 5 te zetten. Daarbij hoort hoger onderwijs en onderzoek dat van hoge
kwaliteit is en dat past bij de vraag van arbeidsmarkt en samenleving. Het
regeerakkoord zet daarom nadrukkelijk in op een kwaliteitsimpuls voor het hoger
onderwijs. Daartoe presenteert het regeerakkoord een samenhangende agenda
voor hoger onderwijs en onderzoek, met maatregelen voor zowel de vormgeving
als de financiering van de kwaliteitsverbetering. Binnenkort ontvangt u de
kabinetsreactie op het rapport van de commissie#Veerman. In juni ontvangt u de
strategische agenda voor Hoger Onderwijs en Onderzoek.
De kwaliteitsopdracht waar de instellingen voor staan is desalniettemin fors.
Tegelijkertijd wordt ook het hoger onderwijs geconfronteerd met de financiële
taakstelling van het regeerakkoord en ingrijpende hervormingen. De
onderwijsinstellingen staan daarmee voor de grote opgave de doelmatigheid te
vergroten en tegelijkertijd een kwaliteitsimpuls te realiseren. Het kabinet wil de
instellingen daarbij ondersteunen. Het zal de instellingen de ruimte bieden te
komen tot meer maatwerk en differentiatie en daarvoor regelgeving waar nodig
aanpassen. In lijn met de motie Van der Ham - Dijkgraaf (TK 31 288 nr. 115) zal
bijvoorbeeld worden gekeken naar mogelijkheden voor instellingen het aantal
langstudeerders dat geen voortgang meer boekt, te beperken.
Pagina 4 van 4
Datum
Onze referentie
266542
5
Deelt u de mening dat met deze effecten uitvoering van de motie#Hamer 2), en
de bijbehorende ambitie om qua onderwijs en kennis tot de wereldtop te behoren,
onmogelijk wordt gemaakt?
Nee, zie het antwoord op vraag 4.
6
Op welke wijze denkt u voorts te voorkomen dat de onderwijskwaliteit op
universiteiten ernstig onder druk komt te staan als gevolg het dreigende ontslag
van veel onderwijzend personeel?
Dit hangt af van hoe de bezuinigingen neerslaan en waar de investeringen zullen
plaatsvinden. De instellingen zijn vrij deze zelf in te vullen maar ik veronderstel
dat dit vooral zal neerslaan bij de overhead en niet ten laste zal gaan van het
primaire onderwijsproces. Voor de kwaliteits#borging bestaat een systeem van
checks en balances, getoetst door de NVAO en de Inspectie van het Onderwijs.
Zoals aan de Tweede Kamer eerder is gemeld, wordt dit systeem van checks en
balances nu kritisch bezien. Zo doet de Inspectie van het Onderwijs thans
onderzoek naar de kwaliteit van afstudeertrajecten in het hoger onderwijs.
1) Trouw, 6 januari 2011: "Universiteiten: 'Bezuinigingen leiden tot
massaontslagen'"
2) Kamerstuk 32 123, nr. 10