Rijksoverheid
KPN heeft meest transparante MVO-jaarverslag
Nieuwsbericht | 18-01-2011
KPN heeft tijdens het nieuwjaarsbijeenkomst van MVO Nederland en het
Initiatief Duurzame Handel (IDH) op 18 januari De Kristal, de prijs
voor het meest transparante jaarverslag op het gebied van
maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), ontvangen. De Kristal is
de nieuwe hoofdprijs van de al langer bestaande Transparantiebenchmark.
De jury noemde het jaarverslag van TNT het meest innovatieve en dat van
Heineken het meest communicatieve. Aan drukkerij OBT werd de
stimuleringsprijs MKB 2010 overhandigd.
De winnaar van dit jaar is gekozen uit bijna 500 bedrijven en
instellingen. In de zeven jaar dat de Transparantiebenchmark bestaat is
veel gebeurd op het gebied van MVO. Omdat MVO in de Code Tabaksblat is
opgenomen, moeten bijvoorbeeld alle grote beursgenoteerde bedrijven er
verplicht over rapporteren.
Volgens staatssecretaris Bleker is openheid over MVO van steeds groter
belang. "MVO moet je doen en je moet erover rapporteren. Een goed
maatschappelijk jaarverslag is geen doel op zich. Waar het om gaat, is
dat bedrijven niet alleen laten zien wat ze doen, maar ook hoe ze het
doen."
Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie voert
jaarlijks de Transparantiebenchmark uit. Samen met de Nederlandse
Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) reikt het ministerie jaarlijks
de prijs uit. De Kristal werd dit jaar uitgereikt door Z.K.H. Prins
Carlos Bourbon de Parme.
Verantwoordelijk ministerie
* Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie