Gepubliceerd op 18 januari 2011
Leerling én leraar profiteren van goede relatie
Gepubliceerd op 18 januari 2011
Leerlingen presteren beter op school als ze een positieve relatie met
hun leraar hebben. Opmerkelijk is dat dit niet alleen geldt voor jonge
kinderen maar ook op de middelbare school, stellen onderzoekers van de
Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht. Zij onderzochten
hoe de relatie tussen leerling en leraar schoolprestaties kan
beïnvloeden en hoe docenten zich daarbij voelen. Het onderzoek is
gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk
Onderzoek (NWO).
UvA-onderwijskundige Helma Koomen leidde het onderzoek naar het belang
van een goede relatie tussen leraar en leerling: `Opmerkelijk is dat
het stimuleren van positieve relaties vooral van belang lijkt in het
voortgezet onderwijs, en in het bijzonder voor kinderen uit lagere
sociaaleconomische milieus. Vaak neemt de motivatie om te leren op
latere leeftijd af. Juist dan maakt het kennelijk uit of je een warme
band met je leraar hebt. Je zet je als leerling dan als het ware in
voor die docent. Bij jongere kinderen ligt het anders.
Basisschoolleerlingen hebben vooral last van een negatieve relatie met
een juf of meester, hoewel positieve relaties ook voor hen een gunstig
effect hebben. Het is voor jonge leerlingen in de eerste plaats van
belang negatieve of conflictueuze relaties te vermijden.'
Verschillende resultaten
De onderzoekers hebben 99 verschillende studies uit de internationale
wetenschappelijke literatuur naast elkaar gezet. Hieruit bleek onder
meer dat jongens zich in het geval van positieve relaties meer
betrokken en gemotiveerd voelen op school. Meisjes gaan beter leren.
Daarnaast bleken vooral kinderen uit lagere sociaaleconomische milieus
te profiteren van een warme relatie met de leraar. Zij voelden meer
betrokkenheid en presteerden beter. Er is meer onderzoek nodig om
precies uit te zoeken hoe affectieve relaties en leeropbrengsten op
elkaar inwerken.
Tevreden leraren
Persoonlijke relaties zijn ook van belang voor docenten. Leerkrachten
ontlenen voldoening en zingeving aan persoonlijke relaties met
leerlingen, terwijl ongunstige relaties negatieve emoties oproepen.
Niet probleemgedrag in het algemeen, maar gedrag dat leidt tot een
conflictueuze relatie met de leraar, draagt vermoedelijk vooral bij aan
werkstress. Jantine Spilt van de UvA, die dit deel van het onderzoek
onder haar hoede had, benadrukt dat veel schoolleiders en leraren
weliswaar intuïtief aanvoelen dat relaties met leerlingen belangrijk
zijn, maar dat expliciete kennis ontbreekt om het pedagogisch handelen
te verbeteren. `Het zou goed zijn als er meer aandacht op scholen is
voor de relationele vaardigheden van leraren, aangezien deze niet
alleen het welzijn van leerlingen maar ook het welbevinden van leraren
beïnvloeden.'
De reviewstudie `Leraar-leerlingrelaties, schools leren van leerlingen
en welbevinden van leraren' is uitgevoerd door Helma Koomen, Jantine
Spilt, Debora Roorda, Frans Oort (allen Universiteit van Amsterdam) en
Jochem Thijs (Universiteit Utrecht). Het onderzoek werd gefinancierd
door de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek (PROO), onderdeel van
NWO. Een Nederlandstalige samenvatting is te downloaden via de website
van PROO (zie onderstaande verwijzing).
Universiteit van Amsterdam