Provincie Overijssel

Waterkeringen in Overijssel beoordeeld

18 januari 2011

Provincie wil andere werkwijze voor beoordeling veiligheid dijken

Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben de veiligheid van de waterkeringen in Overijssel beoordeeld. Ze stellen vast dat net als in andere provincies veel dijken en waterkeringen niet voldoen aan de landelijke veiligheidsnormen.

APK voor dijken

De dijken worden elke zes jaar getoetst aan de normen die zijn vastgesteld door de minister van Infrastructuur en Milieu. De toetsing wordt uitgevoerd door de beheerders van dijken, duinen en dammen langs de kust, het IJsselmeer en de grote rivieren. Voor Overijssel zijn dat Rijkswaterstaat, Waterschap Groot Salland, Waterschap Reest en Wieden en de provincie Overijssel.

Gedeputeerde Staten hebben als toezichthouder de toetsingen van de beheerders beoordeeld.

Overijssel telt 247,2 km zogeheten primaire waterkeringen: dat zijn de dijken langs de IJssel, Vecht en het Overijsselse deel van het IJsselmeer. Van deze keringen voldoet 126 km niet aan een of meer aspecten voor de veiligheid. Daarmee past de situatie in Overijssel in het landelijke beeld.

Gedeputeerde Piet Jansen legt uit: "Bij de toetsing worden acht aspecten beoordeeld, er wordt bijvoorbeeld niet alleen gekeken naar de hoogte van de dijk, maar ook naar de stabiliteit en de grasmat op de dijk. Als de dijk op een van de acht onderzochte aspecten niet voldoet, dan scoort dat stuk dijk meteen een onvoldoende. Dat is nogal zwart-wit: een dijk voldoet of een dijk voldoet niet. Maar de werkelijke situatie is veel genuanceerder."

Een onvoldoende score duidt volgens de provincie niet meteen op een gevaarlijke situatie, maar maakt wel duidelijk dat er wat aan de dijken moet gebeuren om ze weer aan de normen te laten voldoen. Nederland kent de strengste veiligheidsnormen voor waterveiligheid ter wereld. Zelfs als een waterkering niet aan de norm voldoet, is de kans op overstroming over het algemeen klein.

Andere wijze van toetsen

De provincies hebben daarom bij de minister aangedrongen op een ander systeem van toetsing. De huidige werkwijze is volgens GS veel te zwart-wit. De provincies pleiten daarom voor een verfijnder toetssysteem, dat meer recht doet aan de werkelijke toestand van een kering. Ze hebben daarvoor samen met het rijk en waterschappen een andere aanpak verkend. Daarbij wordt onder meer gekeken naar de kans dat een dijk werkelijk doorbreekt en de mogelijke gevolgen van een overstroming. Uit de eerste resultaten blijkt dat sommige gebieden veiliger zijn dan nu gedacht en andere juist minder veilig. Ook komen de zwakste plekken beter in beeld. Op basis hiervan kunnen gerichter maatregelen worden genomen. Daardoor kan maximale veiligheid bereikt worden met minder investeringen.

Dijkverbetering

In 2011 werken de dijkbeheerders verbeterplannen uit voor de delen van de dijken. Een aantal maatregelen zijn al in voorbereiding, zoals de Ruimte voor de Rivier maatregelen, die er voor moeten zorgen, dat de waterstanden in de IJssel omlaag gaan. Daardoor kunnen de dijken daar weer voldoen aan de normen.