Waterkeringen in Overijssel beoordeeld
18 januari 2011
Provincie wil andere werkwijze voor beoordeling veiligheid dijken
Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben de veiligheid van de
waterkeringen in Overijssel beoordeeld. Ze stellen vast dat net als in
andere provincies veel dijken en waterkeringen niet voldoen aan de
landelijke veiligheidsnormen.
APK voor dijken
De dijken worden elke zes jaar getoetst aan de normen die zijn
vastgesteld door de minister van Infrastructuur en Milieu. De toetsing
wordt uitgevoerd door de beheerders van dijken, duinen en dammen langs
de kust, het IJsselmeer en de grote rivieren. Voor Overijssel zijn dat
Rijkswaterstaat, Waterschap Groot Salland, Waterschap Reest en Wieden
en de provincie Overijssel.
Gedeputeerde Staten hebben als toezichthouder de toetsingen van de
beheerders beoordeeld.
Overijssel telt 247,2 km zogeheten primaire waterkeringen: dat zijn de
dijken langs de IJssel, Vecht en het Overijsselse deel van het
IJsselmeer. Van deze keringen voldoet 126 km niet aan een of meer
aspecten voor de veiligheid. Daarmee past de situatie in Overijssel in
het landelijke beeld.
Gedeputeerde Piet Jansen legt uit: "Bij de toetsing worden acht
aspecten beoordeeld, er wordt bijvoorbeeld niet alleen gekeken naar de
hoogte van de dijk, maar ook naar de stabiliteit en de grasmat op de
dijk. Als de dijk op een van de acht onderzochte aspecten niet voldoet,
dan scoort dat stuk dijk meteen een onvoldoende. Dat is nogal
zwart-wit: een dijk voldoet of een dijk voldoet niet. Maar de
werkelijke situatie is veel genuanceerder."
Een onvoldoende score duidt volgens de provincie niet meteen op een
gevaarlijke situatie, maar maakt wel duidelijk dat er wat aan de dijken
moet gebeuren om ze weer aan de normen te laten voldoen. Nederland kent
de strengste veiligheidsnormen voor waterveiligheid ter wereld. Zelfs
als een waterkering niet aan de norm voldoet, is de kans op
overstroming over het algemeen klein.
Andere wijze van toetsen
De provincies hebben daarom bij de minister aangedrongen op een ander
systeem van toetsing. De huidige werkwijze is volgens GS veel te
zwart-wit. De provincies pleiten daarom voor een verfijnder
toetssysteem, dat meer recht doet aan de werkelijke toestand van een
kering. Ze hebben daarvoor samen met het rijk en waterschappen een
andere aanpak verkend. Daarbij wordt onder meer gekeken naar de kans
dat een dijk werkelijk doorbreekt en de mogelijke gevolgen van een
overstroming. Uit de eerste resultaten blijkt dat sommige gebieden
veiliger zijn dan nu gedacht en andere juist minder veilig. Ook komen
de zwakste plekken beter in beeld. Op basis hiervan kunnen gerichter
maatregelen worden genomen. Daardoor kan maximale veiligheid bereikt
worden met minder investeringen.
Dijkverbetering
In 2011 werken de dijkbeheerders verbeterplannen uit voor de delen van
de dijken. Een aantal maatregelen zijn al in voorbereiding, zoals de
Ruimte voor de Rivier maatregelen, die er voor moeten zorgen, dat de
waterstanden in de IJssel omlaag gaan. Daardoor kunnen de dijken daar
weer voldoen aan de normen.
Provincie Overijssel