ProRail
Persbericht
18-01-2011
Rapport Treinbotsing Barendrecht Onderzoeksraad voor veiligheid
Vandaag heeft de Onderzoeksraad voor veiligheid haar rapport over de
treinbotsing in Barendrecht van 24 september 2009 openbaar gemaakt. De
raad concludeert dat het ongeval plaats kon hebben doordat de machinist
van een van de treinen onwel is geworden en daardoor niet heeft kunnen
remmen voor een rood sein, met de botsing tot gevolg.
De raad concludeert ook dat de betrokken goederentreinen in de
dienstregeling beter ingepland hadden kunnen worden. Lees het volledige
rapport van de onderzoeksraad.
ProRail dankt de Onderzoeksraad voor het onderzoek naar dit tragische
ongeval. Het ongeval heeft diepe indruk gemaakt op de samenleving en
het leven van individuele mensen. Na het ongeval hebben ProRail en de
goederenvervoerders de veiligheidsagenda in het leven geroepen en
direct extra veiligheidsmaatregelen getroffen. Het sein bij Barendrecht
waar het ongeval gebeurd is, is direct voorzien van extra beveiliging,
het zogenaamde ATB-vv (verbeterde versie). ATB-vv is een aanvulling op
het bestaande ATB systeem dat de trein tot stilstand brengt na een rood
sein passage. Met ATB-vv worden ook treinen die langzamer rijden dan
40 kilometer per uur tot stilstand gebracht na het rijden door rood op
het spoor. De spoorsector werkt al langer aan het terugdringen van
zogenaamde stop tonend sein (sts) passages. Door het aanbrengen van
ATB-vv in seinen en treinen, verbeteren van de wegbekendheid van
machinisten en verbeteren van zichtbaarheid van seinen. De Inspectie
van Verkeer en Waterstaat heeft in een trendanalyse aangegeven dat het
programma goed loopt. Ook de minister heeft de Tweede Kamer hierover
geïnformeerd.
Daarnaast gaat de spoorsector de dienstregeling beter plannen. Zo lopen
treinen minder kans om tijdens de rit een rood sein tegen te komen.
Alle maatregelen die genomen worden om het goederenvervoer per spoor
veiliger te maken zijn opgenomen in de veiligheidsagenda. In de
veiligheidsagenda staan concrete maatregelen zoals extra controles van
goederentreinen, ontsporingdetectie, meer aandacht voor wegbekendheid
voor zowel Nederlandse als buitenlandse machinisten en het meten van
wielconditities en gewicht van goederentreinen om gebreken vroeg te
kunnen ontdekken. Ook het voorkomen van door rood rijden op het spoor
is onderdeel van de veiligheidsagenda. Samen met alle spoorpartijen
reduceren we de zogenaamde STS passages.