Politie Limburg-Noord
Strenge controle op mobiel bellen in het verkeer
Datum: 18-01-2011
Tijd bericht: 10:01
Plaats: Limburg-Noord
Handheld bellen is een strafbaar feit, waardoor jaarlijks veel ongelukken ontstaan. Oorzaken zijn gebrek aan aandacht voor het verkeer en verminderde concentratie. Vanuit de gedachte: hoe gevaarlijker hoe duurder, heeft de wetgever op de overtreding voor handheld bellen een boete van ¤ 180 bepaald. Het boetebedrag voor het handheld bellen op de brommer bedraagt
¤ 120.
Feit: jaarlijks vallen er circa 600 slachtoffers door mobiel bellen in een auto
Handheld bellen leidt tot gevaarlijk weggedrag. Een bestuurder die met de telefoon in de hand rijdt, wordt immers op twee manieren afgeleid. Lichamelijk, wanneer hij gelijktijdig de telefoon moet bedienen als zijn auto moet besturen, maar ook geestelijk. Hij moet zijn aandacht verdelen tussen het telefoongesprek / sms-en en het autorijden. Dat is al te zien aan het langzamer geen rijden en geen richting aangeven.
Kans op ongeval verviervoudigd
Bellen tijdens het autorijden verhoogt de kans op een ongeval aanzienlijk. Het ongevalsrisico bij mobiel bellen is vier maal hoger dan wanneer er niet wordt gebeld. Handsfree bellen is iets veiliger, maar is door concentratieverlies ook bepaald niet risicoloos. De Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid ( SWOV) heeft berekend dat bij 20 tot 30 procent van de ongevallen afleiding van of gebrek aan aandacht voor het verkeer een belangrijke rol speelt. De SWOV schat in dat er per jaar circa 600 slachtoffers (doden en ziekenhuisgewonden) in het verkeer vallen door bellen tijdens het rijden.
Handheld bellen verboden
Sinds 2002 is het wettelijk verboden voor degene die een motorvoertuig, bromfiets of invalidenvoertuig bestuurt, een mobiele telefoon vast te houden. Niet alleen bellen en rijden is verboden, ook rijdend sms-en of iets in de telefoon opzoeken is niet toegestaan. De wetgever heeft de term 'vasthouden' dus bewust gekozen. Ook is bepaald dat het klemmen van de telefoon tussen oor en schouder niet mag.
Controle
Verkeersregels worden gemaakt door de overheid en vastgelegd in wetten en reglementen. Het Landelijk Parket Team Verkeer adviseert over de handhaving van deze wet- en regelgeving. Het Verkeershandhavingsteam (VHT) controleert de verkeersregels in opdracht van het landelijk Parket. Met name wordt gelet op het dragen van de helm, het dragen van de gordel, rijden door rood licht, rijden onder invloed, handheld bellen, verlichting en te hard rijden. Dagelijks wordt op de gevaarlijke plekken (de zogenoemde 'black-spots') en gevaarlijke weggedeelten gecontroleerd door de politiemensen van het VHT. Deze eenheid is specifiek opgeleid om deze speerpunten te controleren.
Strengere controle
Omdat veel weggebruikers nog handheld bellen, blijft de politie intensief controleren. Hiervoor zijn onopvallende motorfietsen op de weg, die in combinatie met alle agenten op straat tegen handheld bellen optreden.