OPTA's Focus op 2011: "Bezuinigingen dwingen tot keuzes"
* Publicatiedatum 18-01-2011
* Soort Pers- en nieuwsberichten
Het komende jaar zal OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie
Autoriteit, aan de Rijksbrede taakstelling voldoen die het vorige
kabinet in 2006 heeft opgelegd. Dit betekent dat OPTA 2,4 miljoen euro
en bijna 25 FTE heeft weten te bezuinigen ten opzichte van 2006. Dit
blijkt uit de vandaag gepubliceerde begroting voor 2011. Intussen
krijgt OPTA er dit jaar een aantal taken bij. Chris Fonteijn,
voorzitter van OPTA over het toezicht in 2011: "Bezuinigingen dwingen
tot keuzes in het toezicht. Dit betekent dat we sommige taken minder of
anders zullen doen om ruimte te maken voor nieuwe taken, terwijl 2011
ook al een belangrijk jaar is vanwege de marktanalyses die we conform
Europese richtlijnen elke drie jaar moeten uitvoeren. Speerpunten in de
analyse zijn de concurrentie op de zakelijke telecommarkt en de
televisiemarkt."
Nieuwe taken in 2011
Komend jaar implementeert het ministerie van Economische Zaken,
Landbouw en Innovatie (EL&I) nieuwe regels naar aanleiding van
wijzigingen van Europese regelgeving, waardoor OPTA er een aantal taken
bij krijgt. Een wetsvoorstel hierover ligt momenteel in de Tweede
Kamer. Daarnaast komen er per 1 april ook nieuwe regels bij op het
gebied van sms-diensten.
1. Uitbreiding consumentenbescherming:
Aanbieders moeten meer informatie over hun dienst leveren, waardoor
consumenten beter in staat zijn een geïnformeerde keuze te maken.
Daarnaast kan het ministerie van EL&I nadere eisen stellen aan de
kwaliteit. OPTA gaat hier toezicht op houden.
2. Uitbreiding dienstverlening voor gebruikers met een fysieke
beperking:
Om ervoor te zorgen dat telefonie voor iedereen toegankelijk is, wordt
onder andere het aanbieden van een zogeheten beeld- of
tekstbemiddelingsdienst verplicht. OPTA gaat toezichthouden op de
beschikbaarheid van deze diensten en ervoor zorgen dat de kosten die
een aanbieder hiervoor maakt, door de telecomsector worden betaald.
3. Transparantie ten aanzien van netneutraliteit:
Aanbieders van internetdiensten moeten hun klanten informeren over de
wijze waarop zij hun netwerk managen. Zo moeten providers aangeven
welke diensten zijn voorrang geven en welke diensten zij `afknijpen' of
zelfs blokkeren. OPTA zal onder meer via ConsuWijzer hierop toezien.
4. Meldplicht voor aanbieders van elektronische communicatie bij
privacy-inbreuken:
Wanneer er sprake is van verlies of vrijkomen van persoonsgegevens bij
veiligheidsincidenten, moeten aanbieders van elektronische communicatie
dit voortaan verplicht bij OPTA melden. Veiligheidsinbreuken en
beschadigingen van het netwerk moeten bij het Agentschap Telecom (AT)
gemeld worden. OPTA en AT werken hiervoor aan een gezamenlijk meldpunt.
5. Invoering van opt-in bij cookies:
Een consument moet vooraf om toestemming worden gevraagd, voordat er
een cookie wordt geïnstalleerd op zijn computer of andere
randapparatuur. OPTA onderzoekt op dit moment hoe praktisch invulling
kan worden gegeven aan dit toestemmingsvereiste en de handhaving ervan.
6. Bescherming tegen misleiding bij sms-diensten:
Dankzij nieuwe regels staat de consument straks sterker als hij een
klacht indient bij zijn mobiele aanbieder over een sms-dienst. Deze
aanbieder mag dan niet zomaar de mobiele telefoon van een consument
afsluiten, maar moet eerst de klacht van de consument onderzoeken.
Slimmer of minder
Deze nieuwe taken dwingen OPTA haar inzet voor andere taken in 2011 te
beperken. OPTA zal voortaan jaarlijks bepalen om welke taken het gaat.
OPTA gaat zich dit jaar minder richten op die taken die wegens eerdere
inspanningen al tot goede resultaten hebben geleid. Zo is het aantal
klachten over overstappen van breedbandaanbieder sinds 2009 jaarlijks
met zo'n 40% afgenomen dankzij de gezamenlijke aanpak van OPTA,
providers en het ministerie van EL&I. OPTA heeft het toezicht op
bijvoorbeeld misbruik van betaalnummers slimmer georganiseerd, waardoor
minder capaciteit nodig is voor handhaving. Voor het behandelen van
geschillen tussen partijen op het gebied van het verplaatsen van
telecommunicatiekabels beperkt OPTA haar rol tot die van
informatieverstrekker en bemiddelaar. Als partijen er echt niet
uitkomen, behandelt OPTA voortaan het geschil niet meer zelf, maar
verwijst partijen door naar de rechter die hier ook bevoegd voor is.
OPTA's begroting
OPTA wordt in 2011 voor ruim 85% gefinancierd vanuit vergoedingen die
marktpartijen betalen voor het toezicht. Het overige deel wordt
rechtstreeks uit rijksmiddelen betaald.
Relevante publicaties
...
Besluiten
* Begroting OPTA 2011
Correspondentie
* Behandeling gedooggeschillen door OPTA in 2011
Zie het origineel