Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)

Winkelen

Onderwerpen

Veenendaal pilotstad Het Nieuwe Winkelen

17/01/2011

Veenendaal is gekozen tot pilotstad voor "Het Nieuwe Winkelen: de binnenstad van de toekomst". Dat maakte Jan Willem Janssen, adviseur innovatie bij het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD), vanavond bekend via een Skype-verbinding tijdens de brainstormavond "Promotie Veenendaal".

Het HBD gaat de komende maanden een plan uitwerken voor het realiseren van een omgeving die het Nieuwe Winkelen mogelijk maakt in de binnenstad van Veenendaal. Hierbij zal het HBD diverse dienstverleners inschakelen die in staat zijn om in samenwerking met elkaar deze omgeving in te richten. Het HBD werkt hierbij samen met de ondernemers in Veenendaal, verenigd in het Platform Binnenstadmanagement, de gemeente Veenendaal en de Stichting Promotie Veenendaal.

Altijd en overal verbonden
Binnenkort leven we in een wereld waarin consumenten altijd en overal met alles en iedereen zijn verbonden. Dit wordt mogelijk gemaakt door (mobiel) internet in combinatie met social media. Hierdoor verandert het koop- en winkelgedrag van consumenten ingrijpend en ontstaat een nieuwe manier van winkelen. Consumenten gebruiken in toenemende mate mobiele apparaten met ingebouwde GPS, barcode scanners en andere technische snufjes om te besluiten welke goederen en diensten zij wel/niet kopen. Het nieuwe winkelen betekent dat het er niet alleen om gaat dat klanten de winkels weten te vinden, maar vooral dat winkels de klanten weten te vinden. En het zijn de klanten die bepalen of, en zo ja, waar, wanneer en via welke sociale netwerken ze worden gevonden.

Hierdoor ontstaan nieuwe kansen en bedreigingen voor de bestaande detailhandel, ongeacht de kanalen waarop zij op dit moment actief zijn. Enerzijds is het makkelijker contact te maken met de klant en bieden mobiel en social media enorm veel mogelijkheden om de winkelbeleving te verbeteren, anderzijds weet de klant meer en kan de klant meer opzoeken, ook bij de concurrent.

Revolutie in de detailhandel
Volgens Jan Willem Janssen is het nieuwe winkelen een revolutie in de detailhandel, zoals dat eerder het geval was met de opkomst van warenhuizen en de zelfbediening. "De consument gebruikt steeds vaker meerdere kanalen voor één enkele transactie. Mobiel en social media liggen in het verlengde van elk van deze kanalen en bieden rechtstreeks toegang tot het dagelijkse leven van klanten. Dat is de kern van het nieuwe winkelen."

Het HBD wil haar ondernemingen zo goed mogelijk voorbereiden op de komst van het nieuwe winkelen, zodat zij optimaal hierop kunnen inspelen en profiteren van de nieuwe kansen en mogelijkheden die dit voor hen biedt. Dit betekent in ieder geval dat de omgeving, waarin deze ondernemingen opereren, optimaal ingericht moet zijn voor het nieuwe winkelen. Zowel klanten als werknemers van bovengenoemde ondernemingen zullen op een snelle, eenvoudige en betrouwbare manier gebruik moeten kunnen maken van internet, mobiel en social media.

Innovatieve binnenstad Veenendaal
Het HBD richt zich in eerste instantie op de binnenstad als omgeving waarin haar ondernemingen actief zijn. Het HBD is sinds begin oktober 2010 op zoek geweest naar een innovatieve binnenstad, die als pilotstad voor het nieuwe winkelen in Nederland kan en wil functioneren. De ondernemers die actief zijn in deze binnenstad moeten de visie van het HBD delen en voldoende lef, pioniersdrang en geloof in eigen ondernemerschap hebben om dit initiatief tot een succes te maken. Daarnaast moet er sprake zijn van een goede samenwerking tussen ondernemers en lokale overheid, gebaseerd op enthousiasme en wederzijds vertrouwen.

De binnenstad van Veenendaal voldoet volgens het HBD in alle opzichten aan bovenstaand profiel en wordt daarom gezien als de meest ideale kandidaat voor dit project. De ondernemers in Veenendaal, verenigd in het Platform Binnenstadmanagement, zien de mogelijkheden en de kansen voor de toekomst en willen graag in samenwerking met de gemeente Veenendaal en de Stichting Promotie Veenendaal starten met dit project. Wethouder Marco Verloop (Economie) is dan ook trots dat Veenendaal pilotstad wordt: "Het Nieuwe Winkelen past in onze ambitie om een innovatieve stad te zijn met een aantrekkelijk centrum. Daarbij sluit het aan op de positie die we binnen FoodValley willen realiseren op het gebied van ICT. Ondernemerschap en durf zijn waarden die Veenendaal groot hebben gemaakt, dat zit ons in het bloed. Daarom past dit project goed bij ons."

Het HBD verwacht dat er in het verlengde van deze pilot meerdere binnensteden in Nederland zullen starten met het in deze pilot ontwikkelde concept voor het Nieuwe Winkelen in de binnenstad. Tevens zal worden bekeken of het concept ook toegepast kan worden in andere winkelgebieden (grote winkelcentra, dorpskernen, kleinere winkelgebieden, etc.).

Het project is te volgen via www.hbd.nl/hetnieuwewinkelen