Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
Winkelen
Onderwerpen
Veenendaal pilotstad Het Nieuwe Winkelen
17/01/2011
Veenendaal is gekozen tot pilotstad voor "Het Nieuwe Winkelen: de
binnenstad van de toekomst". Dat maakte Jan Willem Janssen, adviseur
innovatie bij het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD), vanavond bekend
via een Skype-verbinding tijdens de brainstormavond "Promotie
Veenendaal".
Het HBD gaat de komende maanden een plan uitwerken voor het realiseren
van een omgeving die het Nieuwe Winkelen mogelijk maakt in de
binnenstad van Veenendaal. Hierbij zal het HBD diverse dienstverleners
inschakelen die in staat zijn om in samenwerking met elkaar deze
omgeving in te richten. Het HBD werkt hierbij samen met de ondernemers
in Veenendaal, verenigd in het Platform Binnenstadmanagement, de
gemeente Veenendaal en de Stichting Promotie Veenendaal.
Altijd en overal verbonden
Binnenkort leven we in een wereld waarin consumenten altijd en overal
met alles en iedereen zijn verbonden. Dit wordt mogelijk gemaakt door
(mobiel) internet in combinatie met social media. Hierdoor verandert
het koop- en winkelgedrag van consumenten ingrijpend en ontstaat een
nieuwe manier van winkelen. Consumenten gebruiken in toenemende mate
mobiele apparaten met ingebouwde GPS, barcode scanners en andere
technische snufjes om te besluiten welke goederen en diensten zij
wel/niet kopen. Het nieuwe winkelen betekent dat het er niet alleen om
gaat dat klanten de winkels weten te vinden, maar vooral dat winkels de
klanten weten te vinden. En het zijn de klanten die bepalen of, en zo
ja, waar, wanneer en via welke sociale netwerken ze worden gevonden.
Hierdoor ontstaan nieuwe kansen en bedreigingen voor de bestaande
detailhandel, ongeacht de kanalen waarop zij op dit moment actief zijn.
Enerzijds is het makkelijker contact te maken met de klant en bieden
mobiel en social media enorm veel mogelijkheden om de winkelbeleving te
verbeteren, anderzijds weet de klant meer en kan de klant meer
opzoeken, ook bij de concurrent.
Revolutie in de detailhandel
Volgens Jan Willem Janssen is het nieuwe winkelen een revolutie in de
detailhandel, zoals dat eerder het geval was met de opkomst van
warenhuizen en de zelfbediening. "De consument gebruikt steeds vaker
meerdere kanalen voor één enkele transactie. Mobiel en social media
liggen in het verlengde van elk van deze kanalen en bieden rechtstreeks
toegang tot het dagelijkse leven van klanten. Dat is de kern van het
nieuwe winkelen."
Het HBD wil haar ondernemingen zo goed mogelijk voorbereiden op de
komst van het nieuwe winkelen, zodat zij optimaal hierop kunnen
inspelen en profiteren van de nieuwe kansen en mogelijkheden die dit
voor hen biedt. Dit betekent in ieder geval dat de omgeving, waarin
deze ondernemingen opereren, optimaal ingericht moet zijn voor het
nieuwe winkelen. Zowel klanten als werknemers van bovengenoemde
ondernemingen zullen op een snelle, eenvoudige en betrouwbare manier
gebruik moeten kunnen maken van internet, mobiel en social media.
Innovatieve binnenstad Veenendaal
Het HBD richt zich in eerste instantie op de binnenstad als omgeving
waarin haar ondernemingen actief zijn. Het HBD is sinds begin oktober
2010 op zoek geweest naar een innovatieve binnenstad, die als pilotstad
voor het nieuwe winkelen in Nederland kan en wil functioneren. De
ondernemers die actief zijn in deze binnenstad moeten de visie van het
HBD delen en voldoende lef, pioniersdrang en geloof in eigen
ondernemerschap hebben om dit initiatief tot een succes te maken.
Daarnaast moet er sprake zijn van een goede samenwerking tussen
ondernemers en lokale overheid, gebaseerd op enthousiasme en wederzijds
vertrouwen.
De binnenstad van Veenendaal voldoet volgens het HBD in alle opzichten
aan bovenstaand profiel en wordt daarom gezien als de meest ideale
kandidaat voor dit project. De ondernemers in Veenendaal, verenigd in
het Platform Binnenstadmanagement, zien de mogelijkheden en de kansen
voor de toekomst en willen graag in samenwerking met de gemeente
Veenendaal en de Stichting Promotie Veenendaal starten met dit project.
Wethouder Marco Verloop (Economie) is dan ook trots dat Veenendaal
pilotstad wordt: "Het Nieuwe Winkelen past in onze ambitie om een
innovatieve stad te zijn met een aantrekkelijk centrum. Daarbij sluit
het aan op de positie die we binnen FoodValley willen realiseren op het
gebied van ICT. Ondernemerschap en durf zijn waarden die Veenendaal
groot hebben gemaakt, dat zit ons in het bloed. Daarom past dit project
goed bij ons."
Het HBD verwacht dat er in het verlengde van deze pilot meerdere
binnensteden in Nederland zullen starten met het in deze pilot
ontwikkelde concept voor het Nieuwe Winkelen in de binnenstad. Tevens
zal worden bekeken of het concept ook toegepast kan worden in andere
winkelgebieden (grote winkelcentra, dorpskernen, kleinere
winkelgebieden, etc.).
Het project is te volgen via www.hbd.nl/hetnieuwewinkelen