Ingezonden persbericht


Persbericht
Cinekid presenteert leerlijn media-educatie: Cinekid MediaRoute

Amsterdam, 17 januari 2011

Cinekid presenteert een leerlijn media-educatie voor leerlingen van groep 1 t/m 8 van het basisonderwijs, de Cinekid MediaRoute. In de leerlijn worden kinderen actief en creatief bij de media betrokken. Verschillende activiteiten volgen elkaar jaarlijks stapsgewijs op, waardoor een doorgaande ontwikkeling van kennis en vaardigheden wordt gewaarborgd. Belangrijk uitgangspunt is de focus op vooral de mogelijkheden van audiovisuele media, zonder hierbij zaken als veiligheid, informatievaardigheden en maatschappelijke verantwoordelijkheid uit het oog te verliezen. De Cinekid MediaRoute wordt gepresenteerd tijdens de Nederlandse Onderwijs Tentoonstelling (NOT), 25 t/m 29 januari in Utrecht.

Achtergrond
Kinderen zijn tegenwoordig niet meer alleen mediaconsumenten (passief) maar ook steeds meer mediaproducenten (actief). Deze generatie kan snel overweg met nieuwe media en ontleent hieraan zelfs een groot deel van haar identiteit. Film, tv, games, sociale media, consoles, websites en andere interactieve media maken deel uit van hun dagelijks leven. Kinderen zijn gemiddeld al meer uren bezig met media dan dat ze in de schoolbanken zitten. Hoewel ze makkelijk en moeiteloos met nieuwe media lijken om te gaan, betekent dit niet dat zij ook een beter begrip hebben van deze media.

Cinekid MediaRoute
Met de MediaRoute kunnen basisscholen een leerlijn media-educatie in het leerplan opnemen. Aan de basis van de leerlijn staat een onderzoek van Cinekid naar de verschillende ontwikkelingsfases van kinderen en bijbehorende vaardigheden: welke inhoud en welke verwerkingsvormen, op het gebied van media-educatie, kunnen ze op welke leeftijd aan? Met behulp van het lesmateriaal bekijken de kinderen mooie en interessante films en tv-programma's en gaan ze zelf filmpjes maken en communiceren met behulp van media. Door kinderen te leren over verschillende media en technieken, ze te laten zien hoe ze deze kunnen gebruiken en erop te reflecteren wordt de positie van kinderen in een gemedialiseerde samenleving versterkt.

Voor meer inhoudelijke informatie over de opbouw en de kosten van de verschillende MediaRoutes: www.cinekid.nl/mediaroute.