Ingezonden persbericht
Persbericht Rover
17 januari 2011
Rover stuurt NS honderden klachten over compensatieregeling
Geen compensatie voor vaste klanten NS
NS gaat vaste klanten geen compensatie bieden. Dit heeft het bedrijf
vandaag aan Rover bekend gemaakt. Hoewel eerdere berichtgeving in de media
de indruk wekte dat NS werkte aan een compensatieregeling, heeft de
vervoerder besloten zich te beperken tot maatregelen om reizen buiten de
spits te stimuleren. Rover is uiterst ontevreden over dit optreden van NS.
De reizigersvereniging stuurt NS honderden klachten om te illustreren dat
veel reizigers erg kwaad zijn om de gang van zaken.
Vaste NS-klanten moeten vooral in de spits reizen en kunnen dus niet
gebruikmaken van de "zout-acties", die NS introduceerde om de aanhoudende
problemen op het spoor te verminderen. Reden voor Rover om een compensatie
te vragen voor abonnementhouders. Op oudejaarsdag maakte een
NS-woordvoerder in de media bekend dat werd gewerkt aan een
compensatieregeling waarvan de details op woensdag 5 januari bekend zouden
worden gemaakt. Die woensdagavond bleef de compensatieregeling echter
achterwege. Wel werden meer maatregelen aangekondigd om reizen buiten de
spits aan te moedigen.
Meteen nadat NS dit aankondigde, werd de Rover-website door ruim duizend
boze reizigers bestormd. De dagen daarna kwamen honderden klachten bij de
reizigersvereniging binnen, hiervan stuurt Rover een bloemlezing aan NS.
Veel treinreizigers zijn beledigd omdat NS enkel aanbiedingen deed waarvan
zij geen gebruik kunnen maken. "Reizigers voelen zich bedonderd",
concludeert Rover, "zij hebben zelf in de media gelezen dat NS compensatie
beloofde en krijgen nu van de vervoerder te horen dat dit nooit gebeurd is.
Er wordt nu enkel ingezet op reizen buiten de spits en juist de vaste
klant, die de meeste overlast heeft gehad, wordt in de kou gezet."
NS wijst er op dat vaste klanten wel gebruik kunnen maken van de "geld
terug bij vertraging"-regeling. Rover vindt deze regeling onvoldoende
aangezien hij niet geldig is in geval van een aangepaste dienstregeling,
zoals tijdens de kerstvakantie het geval was. Ook biedt de regeling geen
compensatie voor andere klachten als overvolle treinen in de spits, defecte
airconditioning tijdens de sneeuwval en vollere treinen in de daluren
vanwege de "zout-acties". Rover geeft het nog niet op en blijft bij NS
aandringen op een redelijke compensatie voor vaste klanten.
Ingezonden persbericht