Persbericht

Gemeente Lisse kiest voor klantcontactsysteem van Decos ~ Het KCS van Decos helpt vragen en meldingen van burgers direct af te handelen ~

Noordwijk, 17 januari 2011 - Gemeente Lisse in de provincie Zuid-Holland heeft gekozen voor het klantcontactsysteem (KCS) van Decos voor een efficiënte afhandeling van vragen en meldingen van burgers en bedrijven. Het KCS van Decos zorgt ervoor dat informatie vanuit verschillende applicaties in één systeem beschikbaar is. Eind januari wordt het KCS geïmplementeerd en na verschillende testrondes zal het vanaf maart volledig in gebruik worden genomen. De gemeente Lisse heeft 22.000 inwoners en ongeveer 100 medewerkers.

Het KCS van Decos koppelt met diverse vakapplicaties van de gemeente waaronder het zaaksysteem en DMS van Decos, het GEO systeem van NedGraphics en de Producten en Diensten Catalogus van Seneca. De gegevens uit deze applicaties worden door het KCS aan elkaar gerelateerd en in één gebruiksvriendelijk scherm gepresenteerd. Burgers worden gerichter geholpen doordat de medewerker van het Klant Contact Center alle gerelateerde informatie direct tot zijn beschikking heeft.

Door nieuwe regelgeving worden veel overheidstaken, die voorheen centraal werden uitgevoerd, straks decentraal bij de gemeente afgehandeld. Het Klant Contact Center van Gemeente Lisse zal daarom meer taken op zich gaan nemen. Deze nieuwe wetgeving is één van de redenen van Gemeente Lisse om de dienstverlening verder te optimaliseren. Het KCS van Decos speelt hierbij een belangrijke rol.

Binnen een unieke samenwerking van Decos met twaalf gemeenten heeft Gemeente Lisse in het afgelopen jaar meegewerkt aan de ontwikkeling van het Klant Contact Systeem. In dit traject hebben zij meegedacht over de eisen waaraan het systeem moet voldoen. De functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid van het product sluit hierdoor optimaal aan op de behoeften van gemeenten.

"De oplossing van Decos zorgt ervoor dat we inwoners snel en efficiënt kunnen helpen", zegt Alma Weitenberg, senior beleidsmedewerker van de afdeling informatiemanagement bij Gemeente Lisse. "Met het systeem kunnen we burgers bovendien proactiever van dienst zijn omdat relevante informatie in één oogopslag zichtbaar is. Wanneer een melding van stankoverlast wordt gedaan, ziet de medewerker bijvoorbeeld direct dat de burger in de buurt van een waterzuiveringsinstallatie woont. De oorzaak kan hierdoor sneller worden achterhaald. Ook eventuele eerdere meldingen van de burger zijn zichtbaar zodat hier direct op kan worden ingehaakt. Onze medewerkers van het Klant Contact Center zijn erg enthousiast en kijken er naar uit om aan de slag te gaan met de nieuwe oplossing."

"Gemeente Lisse nam deel aan de projectgroep van gemeenten die meehielp met de ontwikkeling van het KCS. Dat zij nu heeft gekozen voor ons systeem toont aan dat we samen een goede oplossing hebben neergezet", aldus Kees Essaadi, Business Developer bij Decos. "Het Klant Contact Systeem is ontwikkeld op basis van de behoeften en wensen van verschillende gemeenten waardoor de oplossing naadloos aansluit op de aanwezige processen. Zonder de unieke samenwerking met de gemeenten zou het resultaat nooit zo goed zijn geweest."