Ingezonden persbericht


Afdeling Communicatie
Hilversum, 13-01-2011

Televisie
RADAR
Uitzending maandag 17 januari
Nederland 1 - 20.30 uur

RADAR-PANEL DE 100.000 VOORBIJ

Het TROS-consumentenprogramma RADAR heeft deze week het 100.000ste lid van haar testpanel verwelkomt. "Het Radar testpanel is een groot succes. Het is voor de redactie zeer motiverend dat zo'n grote groep mensen met ons mee wil doen", aldus presentatrice en eindredacteur van Radar, Antoinette Hertsenberg. Het RADAR-testpanel wordt regelmatig geënquêteerd over diensten en producten. De consumentenervaringen worden samengebundeld en gepubliceerd in onder meer het tv-programma, waardoor bedrijven zich vaak genoodzaakt zien te reageren. Antoinette Hertsenberg: "Wij zetten het panel alleen maar in ten dienste van de consument. Er is absoluut geen winstbejag, maar er is voor de consumenten wel winst te behalen. Ruim 100.000 mensen zien dat kennelijk in."

RADAR panel
De redactie van RADAR start in oktober 2003 met een groot online-consumentenpanel. De gedachte hierachter is dat de redactie grootschalig consumenten via een enquête zou kunnen bevragen over hun ervaringen met bepaalde diensten en producten. Doelstelling is tenminste 10.000 panelleden te werven in één jaar tijd. Die doelstelling wordt twee weken later al bereikt. Gestaag groeit het panel naar 40.000 leden in 2009.

In september 2009 heeft de redactie het bestaande testpanel geheel opgeschoond (iedereen moest zich opnieuw inschrijven) en is begonnen met een nieuwe campagne. De zogenaamde RADAR-tas is daarin een belangrijk onderdeel. Deze campagne blijkt een doorslaand succes: in amper anderhalf jaar tijd meldden zich 100.000 leden.

De respons op de enquêtes is verrassend hoog, tussen de 40 en zelfs 80 procent. Consumenten geven regelmatig aan dat ze graag een nieuwe enquête ontvangen en manen de redactie als zij vinden dat dit te lang duurt.

Successen RADAR panel
Met de uitkomsten van enquêtes van het RADAR-testpanel zijn diverse successen behaald. Enkele voorbeelden:
* In 2005 zag de importeur van Volkswagen en Seat zich genoodzaakt om consumenten terug te betalen nadat door een enquête van het RADAR-testpanel vastgesteld kon worden dat er een constructiefout zat in enkele autotypes. De ramen in de achterdeuren van enkele bouwjaren klapten spontaan naar beneden. Voorheen werd tegen de klanten gezegd dat de kinderen wel aan de ramen zouden hebben gehangen, of dat de deuren te hard waren dichtgegooid. Na de uitzending heeft de importeur met terugwerkende kracht de schade vergoed;
* In 2007 bleek uit een overweldigende uitslag (94 procent) dat consumenten vonden dat de Staatsloterij haar klanten misleidde door ook winnende lotnummers uit niet verkochte loten te trekken (bekijk de uitzending). De Staatsloterij heeft haar beleid daarop aangepast;
* In 2009 bleek dat consumenten helemaal geen trek hadden in de verplichting om eenslimme energiemeter in huis te nemen (ruim 70 procent). (Bekijk de uitzending en lees het nieuwsbericht). De Eerste Kamer heeft vervolgens niet met het wetsvoorstel ingestemd.

Product RADAR
Een nieuwe toepassing van het panel is de zogenaamde Product RADAR. In dit onderdeel (link) van de website van RADAR worden de ervaringen van de testpanelleden gebundeld en overzichtelijk gepresenteerd. Deze reviews onderscheiden zich door de macht van het getal; een product, dienst of winkel wordt hier niet een tiental keer gereviewd zoals op veel andere sites, maar duizenden keren.

Actuele informatie over uitzendingen is te vinden op www.trosradar.nl