Gemeente Almere

Impuls Onderwijs Almere: "Van achterstand naar voorsprong"

17-01-2011

Kapstok op basisschool Geen zwakke scholen meer! Het moet beter met de kwaliteit van het onderwijs in Almere. Daarom zet het college van B en W een extra impuls van 2,3 miljoen euro (voor 2011) in voor het kwalitatief verbeteren van het Almeerse basis- en voortgezet onderwijs. De schoolbesturen en anderen zijn nauw betrokken bij de totstandkoming van de investeringsplannen.

Onderwijs krijgt in onze stad hoge prioriteit. Goed onderwijs is een recht en biedt burgers kansen in de samenleving en op de arbeidsmarkt. En juist het onderwijs in Almere kent ernstige tekortkomingen. Met deze impuls die in samenspraak met het onderwijsveld en anderen tot stand is gekomen, werken we de tekortkomingen versneld weg, want het college heeft geen geduld met gebrek aan kwaliteit. In het coalitieakkoord (Oostvaardersakkoord 2010-2014) is besloten om per jaar 5 miljoen euro te reserveren voor impulsen op het gebied van onderwijs, veiligheid en economie, waarvan in 2011 2,3 miljoen naar onderwijs gaat.

Waarom hebben we in Almere zoveel zwakke scholen? Het blijkt dat we in Almere tegen specifieke oorzaken aanlopen. Deels liggen die buiten de school: veel eenoudergezinnen, verhuisfrequentie, samenstelling van de bevolking, maar deels liggen de oorzaken ook in de school: leraren of directeuren die niet goed genoeg zijn, onvoldoende kennis hoe met verschillen tussen leerlingen om te gaan, samenwerking tussen school en omgeving (ouders, peuterspeelzalen, naschoolse opvang) moet beter, een weinig opbrengstgerichte cultuur ed.

De plannen richten zich op het versneld wegnemen van deze oorzaken. Niet alleen door deze achterstand in te halen, maar zelfs door deze na enkele jaren om te zetten in een voorsprong. Met deze impuls verbeteren we het Almeerse onderwijs structureel zodat in Almere elk kind goed onderwijs krijgt. Dit is niet alleen een verantwoordelijkheid van de schoolbesturen, van de docenten, van de gemeente, maar ook van de ouders, verzorgers en van de omgeving. Ja, van iedere Almeerder! Iedereen moet kinderen stimuleren te lezen, te spelen, zich goed te gedragen. Ontwikkeling van kinderen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Hoe pakken we dat aan in 2011:

Kinderen van 2 - 6 jaar

Programma' s voor Voor- en Vroegtijdige Educatie (VVE) zijn gericht op het voorkomen en inlopen van taalachterstanden. In de voorschoolse periode (twee tot vierjarigen) gebeurt dit op peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de gemeente. Voor kinderen van vier en vijf jaar gebeurt het op de basisschool. Hier ligt de verantwoordelijkheid bij de schoolbesturen. In Almere zijn er 60 scholen met meer dan 10% doelgroepleerlingen, waarvan nog driekwart niet werkt met vroegtijdige educatie. En dat is veel , landelijk is dit namelijk een derde. De extra middelen zijn bestemd voor scholing en materialen. Voorwaarde hierbij is dat er door de schoolbesturen voor deze kinderen extra personeel ingezet wordt. Voor die leerlingen die in de kleuterbouw een taalachterstand hebben.


*gefaseerde invoering van programma's voor vroegschoolse educatie (VVE) op basisscholen. (EUR 250.000)

Geen zwakke scholen meer in 2014

Almere kent te veel zwakke scholen. In 2014 mogen er geen zwakke scholen meer zijn in Almere. Sterker nog, de scholen moeten het visitekaartje zijn van onze gemeente.


* extra middelen beschikbaar stellen aan zwakke scholen die al in een verbetertraject zitten (verbeterplan) en aan nieuwe zwakke scholen die er in 2011 bijkomen; (EUR 900.000)


* voor het VO zijn middelen gereserveerd om kwaliteitszorg te stimuleren en de kwaliteit van toetsing te verbeteren. (EUR 125.000)

Meer tijd om te leren

Voor sommige kinderen is de reguliere leertijd binnen het schoolprogramma onvoldoende. Niet alle kinderen kunnen in dezelfde tijd de leerstof verwerken.


* verlenging schooltijd; weekendscholen, zomerscholen, verlengde schooldagen en digitaal leren; (EUR 250.000)


* aanpak thuiszitters. (EUR 75.000)

Goed onderwijspersoneel

Nieuwe en zittende leraren en directies zijn goed opgeleid en tegen hun taak opgewassen. Dat hoort zo en dat moet zo! Er wordt daarom extra geïnvesteerd in goed opgeleide en goed functionerende leerkrachten, interne begeleiders, directies en bestuurders. Het personeelsbeleid wordt geprofessionaliseerd.


* vergaande samenwerking schoolbesturen en Pabo Almere. (EUR 160.000)


* inzetten van Pabostudenten in de klas; als onderdeel van het versneld inhalen van achterstanden. (EUR 65.000)


* opzetten masteropleiding in Almere met als doel de kwaliteit en doorgroeimogelijkheden van leraren te vergroten, naast HBO ook meer universitair geschoolde docenten. Opschalen lectoraat tot leerstoel; (EUR 10.000)


* bijdragen aan scholing op maat voor leraren, IB'ers en schoolleiders PO/VO (EUR 165.000)

Omgeving kind betrokken bij de school

Een van de belangrijkste pijlers is wel de betrokkenheid van allen die met kinderen te maken hebben, op de eerste plaats de ouders. De ontwikkeling van een kind vindt niet alleen op school plaats. De verantwoordelijkheid van deze ontwikkeling mág en kán niet alleen bij de school gelegd worden.


* ouders goed geïnformeerd; (EUR 40.000)


* samenwerking school en omgeving; (EUR 75.000)


* brede gemeentelijke publiekscampagne; met veel aandacht voor, lezen, voorlezen, taalachterstanden. We investeren hiermee juist ook in de omgeving van het kind, want iedereen is verantwoordelijk. (EUR 60.000)

Alle feiten op tafel: transparantie en publieke verantwoording

De bereikte onderwijsresultaten en de kwaliteitsgegevens zijn voor alle belanghebbenden beschikbaar en toegankelijk. Er valt niets te verbergen.


* monitoring, nodig om de ontwikkelingen in het onderwijs te volgen en deze voor alle betrokken partijen transparant te kunnen tonen (onderzoek Universiteit van Twente); (EUR 50.000)


* aanvullende monitoren taal/lezen en VO. (EUR 75.000)