Rijksoverheid
Belastingdienst en STIBA sluiten samenwerkingsconvenant
Nieuwsbericht | 17-01-2011
Vooraf fiscale aandachtspunten afstemmen, minder administratieve lasten
en een effectiever toezicht. Dit zijn enkele doelen van een
samenwerkingsconvenant dat de Belastingdienst en STIBA, de
brancheorganisatie en belangenbehartiger van gecertificeerde
voertuigdemontagebedrijven in Nederland, op maandag 17 januari 2011
hebben afgesloten. De afspraken gelden voor alle bedrijven in de
branche
Praktische oplossing voorraadwaardering gebruikte onderdelen
In de praktijk blijkt het moeilijk om de fiscale balanswaarde van
gedemonteerde auto-onderdelen te bepalen. Omdat deze gedemonteerde
onderdelen geen eigen inkoopprijs hebben, ontstaan er vaak langdurige
discussies tussen de autodemontagebedrijven en de Belastingdienst.
Om een eind te maken aan deze discussies is afgesproken dat de waarde
van de voorraad gebruikte onderdelen wordt vastgesteld tegen een vast
percentage van de inkoopprijs van demontageauto's. Dit naar aanleiding
van onderzoek dat STIBA heeft uitgevoerd in samenwerking met een aantal
leden.
Margeregeling omzetbelasting, onderdeel autodemontagebedrijven
Vanwege het bijzondere bedrijfsproces in het autodemontagebedrijf heeft
de Staatssecretaris van Financiën goedgekeurd dat
autodemontagebedrijven de globalisatierekening toepassen met
gebruikmaking van een forfaitaire berekeningsmethode.
In de praktijk blijkt dat deze forfaitaire berekeningsmethode vaak
verkeerd wordt toegepast. STIBA en Belastingdienst hebben daarom een
gezamenlijke uitleg van deze regeling geschreven. Ook is een dynamisch
Vraag & Antwoord-document ontwikkeld. Ten slotte stelt de
Belastingdienst een rekenprogramma beschikbaar voor de branche, met
behulp waarvan de forfaitaire berekeningsmethode kan worden uitgevoerd.
Verantwoordelijk ministerie
* Ministerie van Financiën
Zie ook
* Belasting betalen | Onderwerp | Financiën
Voor vragen aan de Rijksoverheid bel Postbus51: 0800-8051