Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
PERSBERICHT
Geen compensatie voor vaste klanten NS
Rover stuurt NS honderden klachten over compensatieregeling
NS gaat vaste klanten geen compensatie bieden. Dit heeft het bedrijf
vandaag aan Rover bekend gemaakt. Hoewel eerdere berichtgeving in de
media de indruk wekte dat NS werkte aan een compensatieregeling, heeft
de vervoerder besloten zich te beperken tot maatregelen om reizen
buiten de spits te stimuleren. Rover is uiterst ontevreden over dit
optreden van NS. De reizigersvereniging stuurt NS honderden klachten om
te illustreren dat veel reizigers erg kwaad zijn om de gang van zaken.
Vaste NS-klanten moeten vooral in de spits reizen en kunnen dus niet
gebruikmaken van de "zout-acties", die NS introduceerde om de
aanhoudende problemen op het spoor te verminderen. Reden voor Rover om
een compensatie te vragen voor abonnementhouders. Op oudejaarsdag
maakte een NS-woordvoerder in de media bekend dat werd gewerkt aan een
compensatieregeling waarvan de details op woensdag 5 januari bekend
zouden worden gemaakt. Die woensdagavond bleef de compensatieregeling
echter achterwege. Wel werden meer maatregelen aangekondigd om reizen
buiten de spits aan te moedigen.
Meteen nadat NS dit aankondigde, werd de Rover-website door ruim
duizend boze reizigers bestormd. De dagen daarna kwamen honderden
klachten bij de reizigersvereniging binnen, hiervan stuurt Rover een
bloemlezing aan NS. Veel treinreizigers zijn beledigd omdat NS enkel
aanbiedingen deed waarvan zij geen gebruik kunnen maken. "Reizigers
voelen zich bedonderd", concludeert Rover, "zij hebben zelf in de media
gelezen dat NS compensatie beloofde en krijgen nu van de vervoerder te
horen dat dit nooit gebeurd is. Er wordt nu enkel ingezet op reizen
buiten de spits en juist de vaste klant, die de meeste overlast heeft
gehad, wordt in de kou gezet."
NS wijst er op dat vaste klanten wel gebruik kunnen maken van de "geld
terug bij vertraging"-regeling. Rover vindt deze regeling onvoldoende
aangezien hij niet geldig is in geval van een aangepaste
dienstregeling, zoals tijdens de kerstvakantie het geval was. Ook biedt
de regeling geen compensatie voor andere klachten als overvolle treinen
in de spits, technische defecten aan airconditioning en toiletten, vele
kleinere vertragingen tot 30 minuten en vollere treinen in de daluren
vanwege de "zout-acties". Rover geeft het nog niet op en blijft bij NS
aandringen op een redelijke compensatie voor vaste klanten.
Pagina geplaatst: 17 januari 2011