Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


PERSBERICHT

Geen compensatie voor vaste klanten NS
Rover stuurt NS honderden klachten over compensatieregeling

NS gaat vaste klanten geen compensatie bieden. Dit heeft het bedrijf vandaag aan Rover bekend gemaakt. Hoewel eerdere berichtgeving in de media de indruk wekte dat NS werkte aan een compensatieregeling, heeft de vervoerder besloten zich te beperken tot maatregelen om reizen buiten de spits te stimuleren. Rover is uiterst ontevreden over dit optreden van NS. De reizigersvereniging stuurt NS honderden klachten om te illustreren dat veel reizigers erg kwaad zijn om de gang van zaken.

Vaste NS-klanten moeten vooral in de spits reizen en kunnen dus niet gebruikmaken van de "zout-acties", die NS introduceerde om de aanhoudende problemen op het spoor te verminderen. Reden voor Rover om een compensatie te vragen voor abonnementhouders. Op oudejaarsdag maakte een NS-woordvoerder in de media bekend dat werd gewerkt aan een compensatieregeling waarvan de details op woensdag 5 januari bekend zouden worden gemaakt. Die woensdagavond bleef de compensatieregeling echter achterwege. Wel werden meer maatregelen aangekondigd om reizen buiten de spits aan te moedigen.

Meteen nadat NS dit aankondigde, werd de Rover-website door ruim duizend boze reizigers bestormd. De dagen daarna kwamen honderden klachten bij de reizigersvereniging binnen, hiervan stuurt Rover een bloemlezing aan NS. Veel treinreizigers zijn beledigd omdat NS enkel aanbiedingen deed waarvan zij geen gebruik kunnen maken. "Reizigers voelen zich bedonderd", concludeert Rover, "zij hebben zelf in de media gelezen dat NS compensatie beloofde en krijgen nu van de vervoerder te horen dat dit nooit gebeurd is. Er wordt nu enkel ingezet op reizen buiten de spits en juist de vaste klant, die de meeste overlast heeft gehad, wordt in de kou gezet."

NS wijst er op dat vaste klanten wel gebruik kunnen maken van de "geld terug bij vertraging"-regeling. Rover vindt deze regeling onvoldoende aangezien hij niet geldig is in geval van een aangepaste dienstregeling, zoals tijdens de kerstvakantie het geval was. Ook biedt de regeling geen compensatie voor andere klachten als overvolle treinen in de spits, technische defecten aan airconditioning en toiletten, vele kleinere vertragingen tot 30 minuten en vollere treinen in de daluren vanwege de "zout-acties". Rover geeft het nog niet op en blijft bij NS aandringen op een redelijke compensatie voor vaste klanten. Pagina geplaatst: 17 januari 2011