Datum: 17-1-2011
Aandeelhouder heeft geen invloed op mission statement van bedrijf
Aandeelhouders hebben nauwelijks invloed op het mission statement van
bedrijven, waarin ondernemingen kenbaar maken waar zij maatschappelijk
voor staan en wat zij willen bereiken.
Uit onderzoek van KPMG onder de tweehonderd grootste bedrijven ter
wereld blijkt dat van de bedrijven die over een mission statement
beschikken aandeelhouders en investeerders slechts in 13% van de
gevallen een rol spelen bij de totstandkoming. Van de onderzochte
ondernemingen heeft bijna de helft haar missie op papier gezet. De
bedrijven die een mission statement kennen, doen dat vooral om hun
ambities kenbaar te maken, duidelijk te maken welke producten en
diensten ze verlenen en om werknemers te motiveren.
De bedrijven blijken hun `credo' regelmatig aan te passen. Van de
onderzochte bedrijven heeft bijna 40% haar mission statement het
afgelopen jaar herzien en acht op de tien bedrijven heeft haar missie
de afgelopen vijf jaar aangepast. Vooral wijzigingen in de
doelstellingen en strategie van de onderneming vormen aanleiding om het
mission statement aan te passen. Daarnaast heeft bijna 20% van de
bedrijven haar missie als gevolg van de financiële crisis aangepast.
Eén op de drie bedrijven evalueert het mission statement op regelmatige
basis.
"Gezien het belang van een missiestatement als basis voor de strategie
en cultuur van een onderneming is het bijzonder dat de helft van de
ondernemingen geen missiestatement heeft", constateert Muel Kaptein,
partner bij KPMG Integrity en hoogleraar bedrijfsethiek aan de Erasmus
Universiteit. Kaptein: "Juist nu de doelen en drijfveren van veel
bedrijven de laatste jaren onder vuur hebben gelegen, is het zaak dat
bedrijven zonder missie statement zich afvragen of zij wel zonder
kunnen en dat bedrijven met een missie statement dit kritisch tegen het
licht houden.
Verder valt op dat bedrijven zeer wisselend hun missiestatement
ontwikkelen en invoeren. In de helft van de ondernemingen doet de top
het alleen, in de andere helft van de ondernemingen wordt het
middenmanagement en de werkvloer erbij betrokken. In weinig gevallen
worden klanten en aandeelhouders gevraagd naar hun ideeën. Door
aandeelhouders meer te betrekken wordt een beroep gedaan op hun
verantwoordelijkheid als eigenaren van de onderneming om de missie te
steunen, een missie die vaak verder gaat dan het louter dienen van de
aandeelhouder. Want slechts 6% van de missies beschrijft de
aandeelhouder als enige ultieme doelgroep van de onderneming."
Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat ruim de helft van de
ondernemingen aangeeft haar missie statement actief te communiceren. De
bedrijven doen dit onder meer via hun website, het jaarverslag en
toespraken van het management. In minder dan 20% van de bedrijven wordt
het missiestatement gecommuniceerd via de gedragscode, het
functioneringsgesprek en trainingprogramma's.
Kaptein: "De communicatie van missiestatements is dan ook duidelijk
voor verbetering vatbaar. Een missie levert pas resultaat op als deze
gedragen wordt door iedereen in de organisatie en medewerkers betrokken
worden bij de samenstelling van het `bedrijfscredo'. Iedere werknemer
zou het mission statement eigenlijk paraat moet hebben. Immers, als een
helder gemeenschappelijk doel ontbreekt, kan het met de onderneming
alle kanten op gaan. Door de bedrijfsmissie goed en helder te
communiceren worden niet alleen de medewerkers enthousiaster, maar
krijgen stakeholders, zoals klanten, leveranciers en aandeelhouders,
meer vertrouwen in de onderneming."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, +31 20 656
7039.