Vrije Universiteit Amsterdam

Arbeidsmarkten, woon-werkverkeer en auto's van de zaak


* Startdatum: 17-01-2011


* Tijd: 11.45


* Locatie: Auditorium


* Titel: Labour markets, commuting and company cars


* Spreker: E. Gutiérrez Puigarnau


* Promotor: prof.dr. P. Rietveld


* Onderdeel: Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde


* Wetenschapsgebied: Economie


* Evenementtype: Promotie

Is er een relatie tussen het aantal gewerkte uren en de kosten voor woon-werkverkeer? Met gegevens over Duitse werknemers toont Eva Gutierrez Puigarnau aan dat er een positief verband bestaat tussen arbeidsaanbod en de kosten voor woon-werkverkeer gemeten vanuit de afstand tussen woon- en werkplaats. Veel economen beweren dat de opbrengsten van het beprijzen van wegverkeer moeten worden gebruikt om verstorende inkomstenbelasting te verlagen. Uit dit onderzoek blijkt dat dit niet noodzakelijk is.

Zorgt een langere woon-werkreistijd voor lagere productiviteit op de werkvloer? Op basis van informatie over Duitse werknemers onderzocht Gutierrez Puigarnau of woon-werkafstanden de productiviteit, gemeten als ziekteverzuim in aantal dagen per jaar, beïnvloedde. Een gebruikelijke veronderstelling in de urban economics literatuur is dat de kosten van woon-werkverkeer geheel voor rekening zijn van de werknemer. De resultaten van Gutierrez Puigarnau weerleggen deze veronderstelling. Werkaanvangstijden en verkeerscongestie in de ochtendspits zijn aan elkaar gerelateerd.

Hoe beïnvloeden werkaanvangstijden het loon? Aan de hand van schattingen gebaseerd op de Duitse werknemers analyseerde Gutierrez Puigarnau de vorm van de evenwichtsfunctie tussen het loon en de werkaanvangstijden. De vorm van de veronderstelde evenwichtsfunctie is in het algemeen vlak. Dit suggereert dat gefragmenteerde werkaanvangstijdensystemen gericht op het stimuleren van beginnen met werken buiten de spits de welvaart kunnen bevorderen.

Hoe groot is het welvaartsverlies veroorzaakt door belastingvoordelen wat betreft de auto van de zaak? Op basis van Nederlandse data mat Gutierrez Puigarnau in welke mate de auto van de zaak de bestedingen aan auto's per huishouden verstoort. Het getoonde welvaartsverlies is substantieel.

© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam