Vrije Universiteit Amsterdam
Arbeidsmarkten, woon-werkverkeer en auto's van de zaak
* Startdatum: 17-01-2011
* Tijd: 11.45
* Locatie: Auditorium
* Titel: Labour markets, commuting and company cars
* Spreker: E. Gutiérrez Puigarnau
* Promotor: prof.dr. P. Rietveld
* Onderdeel: Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde
* Wetenschapsgebied: Economie
* Evenementtype: Promotie
Is er een relatie tussen het aantal gewerkte uren en de kosten voor
woon-werkverkeer? Met gegevens over Duitse werknemers toont Eva
Gutierrez Puigarnau aan dat er een positief verband bestaat tussen
arbeidsaanbod en de kosten voor woon-werkverkeer gemeten vanuit de
afstand tussen woon- en werkplaats. Veel economen beweren dat de
opbrengsten van het beprijzen van wegverkeer moeten worden gebruikt om
verstorende inkomstenbelasting te verlagen. Uit dit onderzoek blijkt
dat dit niet noodzakelijk is.
Zorgt een langere woon-werkreistijd voor lagere productiviteit op de
werkvloer? Op basis van informatie over Duitse werknemers onderzocht
Gutierrez Puigarnau of woon-werkafstanden de productiviteit, gemeten
als ziekteverzuim in aantal dagen per jaar, beïnvloedde. Een
gebruikelijke veronderstelling in de urban economics literatuur is dat
de kosten van woon-werkverkeer geheel voor rekening zijn van de
werknemer. De resultaten van Gutierrez Puigarnau weerleggen deze
veronderstelling. Werkaanvangstijden en verkeerscongestie in de
ochtendspits zijn aan elkaar gerelateerd.
Hoe beïnvloeden werkaanvangstijden het loon? Aan de hand van
schattingen gebaseerd op de Duitse werknemers analyseerde Gutierrez
Puigarnau de vorm van de evenwichtsfunctie tussen het loon en de
werkaanvangstijden. De vorm van de veronderstelde evenwichtsfunctie is
in het algemeen vlak. Dit suggereert dat gefragmenteerde
werkaanvangstijdensystemen gericht op het stimuleren van beginnen met
werken buiten de spits de welvaart kunnen bevorderen.
Hoe groot is het welvaartsverlies veroorzaakt door belastingvoordelen
wat betreft de auto van de zaak? Op basis van Nederlandse data mat
Gutierrez Puigarnau in welke mate de auto van de zaak de bestedingen
aan auto's per huishouden verstoort. Het getoonde welvaartsverlies is
substantieel.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam