Productschap Vis
Visserij plukt vruchten van vernieuwing
De Nederlandse visserij gaat de
vruchten plukken van wat in Europa is gaan heten de 'Dutch approach'.
De afgelopen jaren heeft het Visserij Innovatie Platform (VIP) als
vliegwiel de aanzet gegeven tot allerlei technische vernieuwingen.
Dat leidde onder meer tot projecten waarbij werd bewezen dat in de
sector brandstofbesparingen mogelijk zijn van meer dan 60 procent. Ook
zijn vangstmethodes ontwikkeld die de zeebodem niet beschadigen en die
leiden tot minder bijvangst.
Het VIP hield zaterdag na vier jaar op te bestaan en sloot die periode
af met een bijeenkomst in Rotterdam. Volgens VIP-voorzitter Bram
Bierens is het nu aan de sector om de kennis, die is opgedaan in
kenniskringen van vissers en onderzoekers samen, om te zetten in
investeringen.
Volgens voorzitter Doeke Faber van het Productschap Vis gaat het dan
onder meer om multi-purpose-schepen, die kunnen worden ingezet voor
verschillende soorten vis.
SumWing
Een in het oog lopend project van het VIP was de SumWing, waarbij
vleugeltechniek uit de vliegtuigindustrie werd toegepast op zogeheten
boomkor-schepen. Veel vissers besparen daardoor nu 30 tot 40 procent op
de hoge kostenpost diesel.
Ook werd de pulstechniek verbeterd, waardoor niet meer met zware
kettingen de zeebodem wordt beschadigd, maar de platvis met elektrische
prikkels loskomt van de bodem.
Er waren ook projecten die zich richtten op samenwerking met
maatschappelijke organisaties en afnemers. Keurmerken moeten bewijzen
dat de Nederlandse vis duurzaam is en zich onderscheidt van aanbod uit
het buitenland.
15-01-2011
bron: ANP