Er is publiek voor mooie televisie met het thema duurzaamheid
14/01/2011 09:04
Going South
Going South. Er is publiek voor mooie televisie met het thema duurzaamheid.
Dat bewijst dit programma.
Persbericht 14 januari 2011- Going South werd eerder uitgezonden door de AVRO en heeft zichzelf bewezen. De 13-delige serie wordt nu prime-time hergeprogrammeerd, vanaf 16 januari om 19:30 op Ned3.
De filmmakers van deepeei film productions zijn met 'Going South' een weg ingeslagen die velen zullen volgen. Door de verrassende combinatie van internationale hoofdpersonages en een snelle montage weten de makers het niet bijster hippe onderwerp klimaat en fietsen voor een jonge doelgroep aansprekend te maken.
In korte scherp gemonteerde items volgen we inspirerende mensen en interessante duurzame projecten die ons een spiegel voor houden voor een duurzamer dagelijks bestaan.
Going South is een moderne roadmovie op de fiets, door Noord- en Zuid-Amerika. Vier jongeren, een Zweedse (Asa), een Spanjaard (Javier) en twee Britten (Fin & Alex), verkennen de landen gewapend met een camera. Zij delen hun ervaringen over het fietsen, de ontberingen, de geweldige locaties, altijd met de reflectie op het klimaat. "Stijging van de zeespiegel treft mij persoonlijk, omdat ik vele vrienden heb op de Marshall-eilanden waar ik jaren heb gewerkt", zegt Fin.
De doelgroep is duidelijk jong, dit komt terug in de personages en montage. Maar waar vaak de inhoud dan ontbreekt, is deze in Going South duidelijk aanwezig. De makers laten zien dat er veel mensen zijn, die duurzame oplossingen in hun directe omgeving toepassen. De kijker wordt direct en toch luchtig aangesproken om zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen.
Met succes, meerdere kijkers hebben contact gezocht met de makers om projecten te ondersteunen of elders uit te voeren. "Dit spreekt mensen aan, wij laten een positieve boodschap horen en kansen zien. Er zijn veel mensen die zich inzetten voor verbetering van onze omgeving. Dat willen we laten zien, en uit de anonimiteit en geitenwollen sokken sfeer halen. Missie geslaagd!" zegt regisseuse Brechtje Smidt.
deepeei film productions is een onafhankelijk filmbedrijf, gevestigd in Amsterdam - West, dat zijn naam vestigt in de internationale markt. "Het is monsterproject geweest, 13 afleveringen, van begin tot eind. Het produceren in 17 verschillende landen met regels en allerlei onvoorziene omstandigheden. Een minimaal budget en een klein team. Het heeft ons 2,5 jaar gekost, met heel veel onzekerheid en stress. Maar nu is het resultaat er wel naar, dat geeft veel voldoening. Het feit dat er veel interesse van omroepen uit het buitenland is, bewijst dat des te meer.", zegt regisseuse Brechtje Smidt.
Going South, is vanaf zondag 16 januari wekelijks te zien om 19.30uur op NED3. Meer over de serie is te vinden op going-south.tv en goingsouth.avro.nl
Going South is mede mogelijk gemaakt door de AVRO, ICCO en KLM.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
Noot voor de redactie:
NOOT VOOR DE REDACTIE,