Ingezonden persbericht


NEDERLANDSE MUZIEKEXPORT VOOR HET VIJFDE ACHTEREENVOLGENDE JAAR GESTEGEN

In 2009 steeg de Nederlandse muziekexport, ten opzichte van de cijfers van 2008, met maar liefst 29%. Hiermee heeft Nederland voor de vijfde achtereenvolgende keer meer muziek geëxporteerd dan het jaar daarvoor. Een voortzettende trend is de verschuiving naar inkomsten uit optredens en de daling van inkomsten uit opnamen. De opbrengst van de export van Nederlandse populaire muziek bedroeg in 2009 een bedrag van 64,9 miljoen euro. Zo werd vandaag bekend uit een onderzoek van Perfect & More in opdracht van Buma Cultuur, gepresenteerd tijdens de 25ste editie van Eurosonic Noorderslag in Groningen.

Dance
De waarde van de Nederlandse muziekexport bedraagt naar schatting ¤64,9 miljoen, waarvan 40% is toe te schrijven aan dance-muziek. Internationaal wordt Nederland op dance gebied als toonaangevend gezien. In de DJ Mag Top 100 (jaarlijks gepubliceerde lijst van beste DJ's) van 2009 stonden maar liefst 4 Nederlandse artiesten in de top tien, met Armin van Buuren op nummer één en Tiësto op nummer twee. Andere internationaal succesvolle Nederlandse DJ's zijn Ferry Corsten, Sander van Doorn, Laidback Luke, Fedde le Grand, Richard Durand en Marco V.

Exportproducten muziek uit Nederland
Net als in 2008 geldt André Rieu als een van de belangrijkste exportproducten, met een bruto opbrengst van 95,8 miljoen dollar heeft het Amerikaanse vakblad Billboard André Rieu zelfs tot zesde bestverkopende live-act ter wereld uitgeroepen. Ook op het gebied van rock, punk en metal is Nederland goed vertegenwoordigd; bands als No Turning Back, zZz, Delain, Epica en Textures doen het internationaal zeer goed. Born From Pain voert deze lijst aan met meer dan 50 buitenlandse optredens en staat daarmee als vierde op de lijst van meest optredende Nederlandse bands. In totaal zijn meer dan 360 Nederlandse acts in grote of redelijke mate actief geweest in het buitenland in 2009.

Venus
Muziek van Nederlandse componisten en tekstdichters krijgt steeds meer waardering in het buitenland. Net als in 2008 is "Venus" (Robert van Leeuwen / Nanada Music / Intersong-Basart) in 2009 de meest gebruikte Nederlandse song in het buitenland volgens de gegevens van Buma/Stemra. De Shocking Blue hit uit 1970 is als pop-klassieker (twee keer een nummer 1 notering in de Verenigde Staten) nog steeds populair in o.a. Japan, Verenigde Staten, Duitsland, Italië, Frankrijk en Canada, maar ook in Roemenië, Zweden, Canada en Rusland. Verder helpt mee dat deze song gebruikt wordt in bepaalde Gillette commercials.

Buma/Stemra
Bij de exportinkomsten van Buma/Stemra is en blijft Duitsland het belangrijkste land met ruim 18% van de inkomsten, gevolgd door België met 16%, vervolgens Groot-Brittannië en Frankrijk.

Van de Nederlandse muziekexport is 22,5 procent afkomstig uit auteursrecht en naburig recht (¤ 14,6 miljoen), 14 procennt is toe te rekenen aan opnamen van Nederlandse artiesten in het buitenland (¤ 9,2 miljoen) en 63,5 procennt komt van de optredens van Nederlandse artiesten over de grens (¤ 41,2 miljoen).
Noot voor redacties