Ingezonden persbericht


(logo KNV kleur)

PERSBERICHT

KNV: Veiligheid spoor in de lift
'Aanpak spoorveiligheid in volle gang'

Den Haag, 14 januari 2011. KNV Spoorgoederenvervoer is tevreden over de vooruitgang die het spoorvervoer maakt in het terugdringen van het aantal roodsein passages (zgn. STS passages) en de aanpak van veiligheid op het spoor. KNV concludeert dit op basis van het IVW rapport 'STS-passages 2009' waaruit naar voren komt dat het aantal roodsein passages in 2009 sterk is verminderd en daarmee de veiligheid op het spoor verder is versterkt. KNV betreurt dat de effecten van de aanpak in 2010 niet in het rapport zijn opgenomen en pleit voor snellere rapportage om de effectiviteit van de Veiligheidsagenda nauwgezet te kunnen volgen.

Iedere passage is er één te veel.
In de spoorsector wordt ieder voorval, waarbij een machinist door een rood sein rijdt, geregistreerd en geanalyseerd. Het overgrote deel levert geen gevaarlijke situaties op. Iedere passage is er echter één te veel. Daarom is de spoorsector 3 jaar geleden een offensief gestart om dit aantal te verminderen. Het rapport over 2009 toont aan dat deze aanpak succesvol is. KNV verwacht dat deze trend in 2010 is voortgezet. Dat betekent dat het aantal STS-incidenten op dit moment terug is op het niveau van voor 1997, de periode voor de ingrijpende reorganisatie van de spoorsector.

Aanpak roodsein passages
KNV waarschuwt voor te vroeg optimisme en wil dat het aantal passages verder wordt teruggebracht. KNV wil daarom aandacht voor de ontwikkeling en implementatie van groene golven, zoals ook al in het wegverkeer toegepast, en wat de doorstroming verbetert. Daarnaast wil KNV dat de sector de kennis van wegbekendheid van machinisten samen met vergunningen centraal registreert. Tot slot verwacht KNV ook dat de aanleg van 100 extra veilige ATB VV seinen zal bijdragen aan het terugdringen van roodsein passages.

Veiligheidsagenda KNV
Naast de aanpak van roodsein passages, heeft de spoorsector in de afgelopen jaren veel maatregelen genomen om de spoorveiligheid verder te verbeteren. Zo heeft KNV in samenwerking met ondermeer ProRail, een Veiligheidsagenda ontwikkeld waarin maatregelen staan die de veiligheid op het spoor verder moet versterken. Inmiddels is de praktische uitwerking van de agenda in volle gang. Zo is KNV samen met de sector bezig met het moderniseren van de machinistenopleidingen door de opzet van nieuwe publieke MBO opleiding voor machinisten. De opleiding zal nog dit jaar van start gaan. Daarnaast is KNV samen met de spoorpartijen bezig de detectiesystemen die mankementen in treinmaterieel voortijdig moeten opsporen, te verbeteren en uit te breiden.

2011
De uitwerking van bovenstaande maatregelen zal in 2011 worden voortgezet. Veiligheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle spoorpartijen. Focus voor dit jaar zal zich daarom ook richten op hoe het integrale veiligheidsmanagement kan worden gestructureerd.



Ingezonden persbericht