Ingezonden persbericht


persbericht

Stedelijk Museum Zwolle 11 % meer bezoekers in 2010

Het Stedelijk Museum Zwolle dat in 2010 zowel een nieuwe directeur als nieuwe conservator kreeg, heeft met haar nieuwe aanpak in tentoonstellingen en publiciteit vooral vanaf oktober 2010 veel meer publiek getrokken dan voorgaand jaar.

Bezoek

Vooral is er een flinke stijging bij de MuseumJaarkaarthouders te zien van bijna 30% ten opzichte van 2009. Het totale aantal bezoekers dat het Stedelijk Museum naar de stad Zwolle wist te trekken is 41.116.

In 2010 zijn in het museum zelf 29.816 bezoekers geteld tegen 26.856 in 2009.

Daarnaast zijn met externe tentoonstellingen van het museum en de door het Stedelijk Museum Zwolle samen met de Bibliotheek georganiseerde Boekenmarkt ca. 11.300 extra bezoekers naar de Zwolse binnenstad gehaald.

In vergelijking met bijvoorbeeld het Stedelijk Museum Den Bosch met 26.288 bezoekers (Jaarverslag 2009), Stedelijk Museum Alkmaar met gemiddeld 29.000 bezoekers (Bedrijfsplan 2010-2014) en de Fundatie locatie Zwolle 46.244 (bron Jaarverslag 2009) wist het Stedelijk Museum Zwolle 41.116 naar de binnenstad te halen.

Website

Ook de bezoekers aan de website, die een metamorfose heeft ondergaan en per februari 2011 helemaal veranderd is, wist in oktober zo'n 6247 bezoekers (bron Google Analytics) te trekken. Vanaf 13 maart tot en met november 2010 werden in totaal zo'n 36.000 bezoekers gemeten. De stijging is vooral de laatste maanden te merken, waarbij we voor 2011 rekenen op ongeveer 70.000 websitebezoekers.

Publicitiet

Ook de freepublicity, die in 2009 niet gemeten werd, is voor 2010 hoog met een uitschieter in oktober met een advertentiewaarde van ¤ 500.000,- Voor de maanden mei tot en met december 2010 ligt de freepublicity advertentiewaarde op ca ¤ 1.200.000 (bron Knipseldienst info).

Wat zeggen al deze cijfers: het Stedelijk Museum Zwolle is op de goede weg.

Met in 2011 drie grote tentoonstellingen: State of the Arts Zwolle 2011, SHE ME en Moderne Devotie. Met de nieuwe Museumcoffeeshop die op 8 februari a.s.gratis toegankelijk wordt en waar bij aanschaf van koffie met taart 50% korting op de museumtoegang wordt verleend.

Met de vernieuwde website en de acties op Facebook en Twitter. En met de programmering van de projecties op de voorgevel van het museum aan de Melkmarkt waar in 2011 samen gewerkt wordt met het Nederlands Instituut voor de MediaKunst. (NiMK).

2011 wordt een bijzonder jaar, 2010 bleek een goede start.



Ingezonden persbericht