Promotie: Driloefeningen hetzelfde effect als 'vrije oefening' bij taalverwerving Engels
Promotie Taalkunde
vrijdag 14 januari, 14.00 uur
In het verleden werd het Engelse tijdensysteem in lesverband grotendeels aan de hand van driloefeningen geoefend, die gericht waren op output en waarvoor de taalleerlingen grammaticaal correcte vormen dienden te produceren. Deze aanpak wordt ook gebruikt in hedendaagse taallessen en is zeker bruikbaar gebleven op zijn eigen manier. Maar het output-gebaseerde oefenen (output practice) wordt in het hedendaagse lesmateriaal gecomplementeerd met andere oefeningsvormen zoals de input practice, dat van taalstudenten vraagt dat ze oefenen met input zonder eigenlijk vormen te produceren. Jim Ureel behandelt het concept practice door de effecten te onderzoeken van input practice en output practice op de verwerving van het Engelse tijdensysteem door Nederlandstaligen. Op die manier stelt hij pedagogische suggesties op voor het taalonderwijs. Met de resultaten van drie experimenten toont hij aan dat practice daadwerkelijk een enorm belangrijke bijdrage kan leveren bij het verwerven van een p
roblematische doelstructuur in lesverband. De aard van de practice blijkt echter geen verschillend effect te hebben. Zowel input practice als output practice zorgden voor een verbeterde prestatie van de taalleerlingen op taaltesten, maar er bleek geen significant onderscheid te zijn tussen taalleerlingen die input practice kregen en taalleerlingen die output practice kregen. Door gebruik te maken van computergeleid lesmateriaal toonde Ureel ook aan dat verschillende vormen van practice relatief moeiteloos kunnen worden geïntegreerd in lesmateriaal dat zowel receptieve als productieve vaardigheden van taalleerlingen ondersteunt. Wat echter nodig blijkt te zijn, is een beter onderscheid tussen de verschillende vaardigheden die taalleerlingen nodig hebben om communicatief te kunnen deelnemen in vreemde-taalsituaties. Op deze manier kan de invoer van verschillende vormen van practice in lesverband beter inspelen op de eisen waarmee taalleerlingen moeten omgaan.
Dhr. J.J.J. Ureel: Form-focused instruction and the acquisition of tense by Dutch-speaking learners of English. Experimental studies into the effects of input practice and output practice. Promotor is dhr. prof. dr. J.H. Hulstijn.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.
Universiteit van Amsterdam