De ANVR op de stoel van de rechter
Een reactie van de 30 op de "zwarte lijst" genoemde organisaties
Dordrecht, 20110114 -- Op internet is deze week een lijst verschenen van reisorganisaties die zich volgens de ANVR niet houden aan de garantieverplichtingen richting de consument. De genoemde reisorganisaties worden daardoor in een hoek geplaatst van de malafide bedrijven, puur omdat ze geen SGR-keurmerk hebben. Reishonger benaderde een aantal van deze organisaties om ook hun kant van het verhaal te horen en na te gaan hoe zij klanten de vereiste garantie bieden.
We raakten hierbij een gevoelige snaar, want aansluiten bij de SGR is niet verplicht, maar in de praktijk komt het daar wel op neer. Ondanks dat een aantal van de organisaties wel degelijk de financiële garantie biedt die is opgenomen in onze Nederlandse wet, werden ze toch geplaatst op de signaleringslijst waarmee de ANVR consumenten waarschuwt je reis alleen te boeken bij een SGR-aangesloten reisorganisatie. Een zogenoemde zwarte lijst dus, die inmiddels is afgezwakt tot "signaleringslijst", die ten onrechte financieel onvermogen suggereert. De eigenaren voelen zich hierdoor in eer en goede naam aangetast.
"Deze actie kan jonge reisbureaus de kop kosten. Mocht de ANVR hiermee doorgaan betekent dat het einde voor het kleinschalig toerisme en zal het het aanbod bepaald worden door het massatoerisme."
Een aantal eigenaren vertelt ons dat ze worden beperkt door het te hoge eisenpakket dat wordt gesteld aan het lidmaatschap. Het zijn kleinschalige reisorganisaties of startende ondernemers die niet voldoen aan de minimum omzeteis of te weinig eigen vermogen hebben om lid te kunnen worden van de SGR. Er wordt dus een te hoge financiële drempel opgeworpen, waardoor kleine zelfstandige organisaties niet kunnen deelnemen. En wie geen lid is van de SGR, kan ook geen lid worden van de ANVR. Een alternatief voor kleine reisbureaus en startende bedrijven in de reisbranche wordt door de ANVR niet aangereikt.
"Wij zijn er niet blij mee dat men in Nederland zulke schandpalen toestaat. Vooral met bedrijven waarmee nog nooit iets aan de hand is geweest, behalve dat ze geen SGR-keurmerk hebben."
Bovendien is de indruk gewekt dat men graag een sappig nieuwtje had op de Vakdag van de Vakantiebeurs Utrecht. De brief met de aankondiging is namelijk op donderdag 6 januari verstuurd, waarbij de ontvanger drie dagen reactietijd werd gegeven om aan te tonen dat de plaatsing onterecht was. "Wij zullen uw bedrijf in de genoemde lijst op onze website vermelden, tenzij u binnen drie dagen na dagtekening van deze brief alsnog op voor ons overtuigende wijze aantoont wel aan deze wettelijke verplichtingen te voldoen." Men wilde duidelijk even scoren middels deze lijst en de publiciteit die de Vakantiebeurs nu eenmaal genereert...
"De ANVR heeft het in zekere zin op een vrij agressieve manier naar buiten gebracht. Afgelopen zaterdag ontvingen we een brief. Drie dagen later wordt je aan een soort schandpaal genageld."
Actie tegen malafide reisclubs
De reisbrancheorganisatie ANVR (waar ongeveer 1.550 reisbureaus en tweehonderd touroperators zijn aangesloten) heeft op 11 januari een lijst op internet gezet van tientallen reisorganisaties die zich niet houden aan de garantieverplichtingen richting de consument. Sinds 1991 staat in het Burgerlijk Wetboek dat reisorganisaties financiële garantstelling dienen te regelen voor hun klanten. De genoemde reisorganisaties hebben niet of onvoldoende kunnen aantonen aan de financiële garantie-verplichtingen van artikel 7:512 van het Burgerlijk Wetboek (BW) te voldoen, wat inhoudt dat ze volgens de ANVR niet de wettelijk verplichte informatie hebben verstrekt inzake de garantie die zij de reizigers bieden in geval van financieel onvermogen.
Wettelijke verplichting
Alle reisorganisaties in Nederland zijn namelijk verplicht consumenten te beschermen in geval van een faillissement en moeten een zogeheten repatriëringsgarantie bieden, zodat mensen hun geld terugkrijgen als de reisorganisatie over de kop gaat of wanneer het faillissement plaatsvindt tijdens de reis zodat de vakantiegangers terug naar Nederland kunnen komen. Reisbureaus en touroperators kunnen zich tegen financiële risico's indekken door zich aan te sluiten bij het garantiefonds SGR (de Stichting Garantiefonds Reisgelden), via een verzekering of een bankgarantie. Als je als reisorganisator actief bent, ben je volgens de wet verplicht je klanten reisgeldgarantie te verstrekken. Lid zijn van de SGR is dus niet verplicht om reizen te mogen verkopen, maar het regelen van financiële garantstelling wel.
De SGR beschermt de vooruitbetaalde reisgelden van de vakantiegangers. Alles wat je boekt, uitgezonderd losse lijndiensttickets en huurovereenkomsten (bijvoorbeeld autohuur), is financieel gedekt door de SGR. Onder de SGR-garantie vallen onder andere pakketreizen van een touroperator, een door een reisbureau samengestelde reis, de huur van een vakantiehuis of camper, bustickets, treintickets, ferrytickets en chartertickets.
De ANVR op de stoel van de rechter
Het lijkt erop dat men de niet aangesloten bedrijven wil dwingen zich aan te sluiten. Anders worden ze uit de markt gewerkt. Bedrijven ontvangen doorgaans een verzoek van de Consumenten Autoriteit om uit te leggen hoe zij de garantstelling ten aanzien van haar klanten geregeld hebben. Nu is er echter geen tijd geweest adequaat te reageren en is de zwarte lijst direct gepubliceerd.
Regelmatig meldt de ANVR de niet-SGR aangesloten touroperators bij de Consumenten Autoriteit (van het Ministerie van Economische Zaken) met het verzoek deze bedrijven aan te pakken. De Consumenten Autoriteit bevordert (als toezichthouder van de overheid) eerlijke handel tussen bedrijven en consumenten. Dit betekent onder andere dat zij er op toezien dat reisondernemingen hun wettelijke verplichting nakomen om reizigers garantie te bieden in geval van financieel onvermogen.
Zelfs nadat correspondentie gevoerd werd met de Consumenten Autoriteit, is een aantal bedrijven toch onverhoopt op de gepubliceerde lijst terecht gekomen. Vorig jaar heeft Avanta Reizen op verzoek van de Consumenten Autoriteit uitgelegd hoe zij de garantstelling geregeld heeft. "Naar wij tot nu toe vermoedden naar tevredenheid. Over een verplichting van garantstelling hebben wij verder al die jaren nooit bericht gekregen. Afgelopen zaterdag ontvingen wij een schrijven van de ANVR over het feit dat Avanta niet bij de SGR is aangesloten en sinds dinsdag 11 januari zijn wij op een lijst geplaatst, die ten onrechte financieel onvermogen suggereert."
Ook Hans van der Valk en Mary Visser van Via Travel in Amsterdam hebben al uitgelegd hoe zij werken. "Zowel met de Consumenten Autoriteit, als met de ANVR hebben wij in 2009 en 2010 correspondentie gevoerd over onze werkwijze en de vergaande maatregelen die wij nemen om genoemde risico's uit te sluiten. De Consumenten Autoriteit heeft dat beoordeeld en in orde bevonden in 2009. Ondanks onze onmiddellijke telefonische en schriftelijk reactie op dit schrijven, wil men niet ingaan op onze argumenten en gaat men geheel voorbij aan de dagelijkse praktijk binnen kleinschalige reisorganisaties met een heel gespecialiseerd aanbod."
Wel of niet aangesloten zijn bij de SGR, het ligt iets genuanceerder
"Het is ons als brancheorganisatie een doorn in het oog dat wij met onze leden alles in het werk stellen om zoveel mogelijk kwaliteit en zekerheden te garanderen en reisorganisaties als deze de consument niet beschermen terwijl dat wettelijk is verplicht. Zij zetten daarmee de branche in een negatief daglicht", aldus ANVR-directeur Frank Oostdam.
De ondernemingen die wij gesproken hebben, melden ons echter stuk voor stuk dat ook zij door hun werkwijze het financiële risico volledig hebben afgeschermd en wel degelijk een goede regeling aanbieden als men officieel geacht wordt vooruit te betalen.
Waarom toont de lijst slechts dertig namen?
Hoe komt het dat er slechts dertig bedrijven op de zogenoemde zwarte lijst staan, terwijl er nog vele namen niet worden vermeld en wel staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel als zijnde reisbureau of reisorganisatie?
Suzette Eeltink van Suriname Holidays vindt het een kwalijke zaak dat de ANVR een niet volledige lijst heeft gepubliceerd. "Op deze manier bescherm je de consument toch niet? Dat was toch het uitgangspunt? Suriname Holidays heeft met heel hard werken, liefde voor het land en hun vak, persoonlijke aandacht voor elke individuele klant en voor de lieve collega's in Suriname een zeer kundig bedrijf opgebouwd. Zij dragen een behoorlijk steentje bij aan de ontwikkeling van de reisbranche, die in Suriname nog in de kinderschoenen staat. Er is een aantal collega-organisaties actief die ook reizen naar Suriname organiseert. Zij staan niet op de lijst, terwijl ze ook geen SGR lidmaatschap bezitten. Dat geeft te denken."
John Vermeent van Horizon Motor Reizen is ernstig geschokt dat zij voorkomen op de zogenoemde zwarte lijst van de ANVR. Toen Horizon Motor Reizen in 1993 startte heeft zij stappen ondernomen om lid te worden van zowel de ANVR als de SGR. Zij zijn destijds niet geaccepteerd omdat ze geen financiële draagkracht en geen historie hadden. Waarom wilde Horizon Motor Reizen lid worden? Ze dachten dat een lidmaatschap van genoemde organisaties direct een voorsprong zou opleveren bij de opstart.....
"Horizon Motor Reizen is dus gestart zonder het toen zo gewenste lidmaatschap van de ANVR/SGR. Wij zijn onze organisatie toch opgestart en hebben op dit moment een bloeiend en gezond bedrijf waar inmiddels duizenden tevreden deelnemers een fijne vakantie hebben genoten. Wij werken op persoonlijke titel in een "VOF- bedrijfsvorm" en zijn persoonlijk verantwoordelijk voor ons handelen. Wij kunnen u verzekeren dat onze solvabiliteit ver boven het gemiddelde ligt dan gebruikelijk en onze eventuele bankgarantie voldoende dekking biedt om onze klanten bij onverlet van onze kant te kunnen compenseren."
"De reden dat wij geen lid willen worden van ANVR/SGR is niet financieel, maar moreel; want als je in 1993 niet goed genoeg bent bevonden en in 18 jaar een goed lopend bedrijf hebt opgebouwd zonder de zogenoemde ondersteuning van de logo's van ANVR/SGR, is de behoefte niet aanwezig omdat nu vooralsnog te doen."
"Helaas vrezen wij dat wij het lidmaatschap op advies van onze advocaat onder protest moeten gaan aanvragen en als het over zes weken dan zover is (inderdaad, men neemt bij SGR de tijd), zijn wij inclusief advieskosten, advocaatkosten en accountantskosten ruim ¤ 4.500,= lichter. Dit zullen wij moeten doorberekenen aan de klant, terwijl de circa andere 95 "collega's" in ons vakgebied (motorreizen) met rust worden gelaten en dit niet hoeven te doen, hoezo concurrentievervalsing..."
Lees hier de volledige reactie van Horizon Motor Reizen.
Pure discriminatie?
We hebben kanttekeningen bij de regels van de SGR omdat voor heel veel kleine organisaties de lat voor het lidmaatschap erg hoog ligt. Een aantal eigenaren vertelt ons dat er een te hoge financiële drempel wordt opgeworpen, waardoor kleine reisbureaus en startende bedrijven in de reisbranche niet kunnen deelnemen. Kleinere bedrijven kunnen deze financiële drempel niet nemen. Wat hen natuurlijk niet onbetrouwbaar maakt.
De kosten verbonden aan lidmaatschap zijn niet mis! Voor de SGR geldt naast de aanvraagkosten van 550 euro een omzetafhankelijke deelnemersbijdrage van ¤ 270,= of ¤ 1.356,= per jaar. De tarieven van de ANVR zijn nog hoger: entreegeld voor nieuwe leden bedraagt ¤ 900,=, de basiscontributie is ¤ 1.200,= en bovendien geldt een variërend percentage als omzettoeslag.
De ANVR stelt ook algemene toelatingseisen, bijvoorbeeld een minimum omzeteis van een half miljoen. Hierdoor bedraagt de minimale inkomensafhankelijke bijdrage dus 5.500 euro! Een reisagent moet bovendien minimaal 500 boekingen per jaar realiseren.
Patrick van der Heijden van Rusanova Reizen vertelt ons dat zij zich graag zouden aansluiten bij de ANVR en SGR, maar dat ze worden beperkt door het te hoge eisenpakket dat wordt gesteld aan het lidmaatschap.
"Dat wij als kleinschalige reisaanbieder en startende onderneming met slechts een beperkt aantal reizen per jaar meer aandacht schenken aan de kwaliteit en betrokkenheid met onze reizigers, kan ons nog niet verplichten aan te sluiten bij een ANVR of een SGR die voor Rusanova Reizen een te hoge financiële drempel opleggen in hun toelatingseisen om als kleine zelfstandige organisatie te kunnen deelnemen."
Harm Boerma, directeur en enig werknemer van reisorganisatie Hispania Travel in het Gelderse Rozendaal, werkt graag mee aan ons artikel. Hij voelt zich in zijn eer en goede naam aangetast doordat Hispania Travel is geplaatst op lijst van de ANVR. Op de website kunnen we lezen en horen wat zijn mening en reactie is op deze bizarre lijst.
"Belangrijk is te weten dat de ANVR geen consumentenorganisatie is maar een branchevereniging. Dit betekent dat zij als voornaamste taak hebben hun leden, aangesloten reisorganisaties, te beschermen tegen concurrentie. Het is voor kleine organisaties niet altijd mogelijk lid te worden van de ANVR in verband met hoge kosten en hoge eisen met betrekking tot te behalen omzetten."
"Veel van de organisaties op de lijst van de ANVR zijn eenmansbedrijfjes met een kleine omzet. Hun verdiensten zijn zo gering dat ze te weinig eigen vermogen hebben om lid te kunnen worden van de SGR. En wie geen lid is van de SGR, kan ook geen lid worden van de ANVR."
Willem Warbie van Souldivers is al zes jaar bezig met duiklessen en duikreizen, alles is voortgekomen uit zijn enthousiasme voor de duiksport. Souldivers organiseert circa 12 reizen per jaar en neemt je mee naar de mooiste locaties over de hele wereld.
"Natuurlijk hebben wij al eerder geprobeerd ons aan te sluiten bij de SGR , maar als je het aanmeldingsformulier bekijkt dan begrijp je het. Wij zijn klein maar deskundig en organiseren al 7 jaar duikreizen. Alles is voortgekomen uit ons enthousiasme voor de duiksport. Ik heb zelf honderden duikers opgeleid en ben 6 jaar Master Instructeur en duik al 12 jaar. Wij zijn deskundig in duikreizen en willen niet groter worden. We willen controle behouden over wat wij doen."
"Toen wij bedacht hadden dat de risico's van een duikreis op een heel ander vlak gezocht moesten worden wisten wij het! Ik vind dat duikreizen iets is van de duikindustrie en dat daar een stuk vakkennis bij komt kijken behalve het boeken van de accommodatie en het kopen van een ticket is hier veel meer aan de hand! Wij voldoen aan de werkelijke eisen, zowel moreel als menselijk, om duikers verantwoord op reis te sturen. Wij geven deze mensen een kundige voorlichting in het geheel en het financiële risico hebben wij afgeschermd door onze werkwijze!"
Ardjan Langedijk, eigenaar van Kazachstan Reizen, is evenmin te spreken over de ANVR.
"Als eenmanszaak en kleine aanbieder van reizen is lidmaatschap van de SGR en ook de ANVR voor ons feitelijk onmogelijk gezien de financiële drempel die zij opwerpen. Zelfs al zouden wij dat lidmaatschap ambiëren. De enig mogelijke conclusie moet zijn dat beide organisaties eenmanszaken zoals Kazachstan Reizen niet wensen te ondersteunen, hetgeen vooral voor de brancheorganisatie ANVR een vreemde stellingname is."
"Toch wil je het feit dat klanten geen enkel risico lopen ook formaliseren en ik ga nu onderzoeken wat voor verzekeringen er op dit punt bestaan, dus buiten de SGR en ANVR om, die er alleen zijn voor de middelgrote en grote bedrijven."
Een greep uit de reacties
Hieronder lees je nog een greep uit de reacties die wij ontvingen, waaruit blijkt dat iedereen er druk mee bezig is en dat je je niet direct zorgen hoeft te maken als de organisatie waar jij je reis wilt boeken geen SGR-keurmerk heeft.
Avanta christelijke wereldreizen heeft op haar website een verklaring geplaatst omdat Avanta door de gepubliceerde lijst ten onrechte in diskrediet geplaatst wordt. Volgens de heer De Voogd gaat het om iets wat al 20 jaar in de wet staat en wat men nu wil gaan handhaven. "Aansluiten bij de SGR is niet verplicht, maar in de praktijk komt het daar denk ik wel op neer. Het brengt een hoop rompslomp en kosten met zich mee. Met onze manier van werken hebben we in feite de klanten ingedekt tegen de risico's."
"Avanta bestaat al 28 jaar, heeft nooit een beroep hoeven doen op wat voor regeling dan ook en heeft al die jaren aan haar financiële verplichtingen voldaan. Onze financiële betrouwbaarheid was altijd vanzelfsprekend voor onze klanten, maar door deze lijst wordt daarover nu twijfel gezaaid."
Eduard Camping van Travellers heeft deze week eveneens een stuk geschreven naar aanleiding van de ANVR lijst. De strekking ervan is dat Travellers geen lid is van de SGR, maar dat ze wel degelijk voorstander zijn van de bescherming van haar klanten tegen financieel onvermogen.
"De SGR en ANVR wijzen consumenten al jarenlang op het belang van een garantieregeling bij reisorganisatoren. Prima, geen probleem. Wat veel kleine organisaties ergert, is dat daar vaak een ondertoon in doorklinkt dat niet-SGR leden maar louche organisaties zijn, die het zo nauw niet nemen met regels en kwaliteit en klantgerichtheid. In grote lijnen denken we dat dat wel eens net andersom kan zijn."
"Een kleine organisatie is zich zeer bewust van de kwaliteit die ze moet leveren om te kunnen bestaan. De betrokkenheid en kennis van de eigenaren is vaak bijzonder groot. De kleinschaligheid heeft veel positieve kanten en de kleine reisorganisaties vormen in hun niche-markten vaak de krenten in de pap."
Ook Rusanova Reizen besteedt op haar website door middel van een publicatie aandacht aan het onderwerp. Het antwoord op de vraag waarom Rusanova Reizen (nog) niet is aangesloten bij de ANVR en de SGR is vrij eenvoudig: "Wij zijn op dit moment een kleinschalige reisorganisatie die (nog) niet kan voldoen aan de financiële eisen van het lidmaatschap: wij hebben namelijk geen half miljoen omzet per jaar en beschikken ook niet over een toereikend banksaldo. Bovendien zou het voldoen aan deze eis ons specialisme en het streven naar kwaliteit en persoonlijke aandacht voor onze klanten kunnen aantasten. U kunt van ons aannemen dat Rusanova Reizen `helemaal thuis in Rusland' is en dat thuisgevoel delen wij graag met onze reizigers."
Uiteraard wil Patrick van der Heijden, die gaat over de Publiciteitszaken van Rusanova Reizen, graag een passend antwoord formuleren op de vraag hoe zij de klanten de garantie biedt. "Een belangrijk punt hierbij is dat wij de klant zelf laten kiezen of deze vooraf of pas na de genoten vakantie wil betalen. Bovendien hebben we een goede vriendschappelijke én daardoor zakelijke relatie met onze partner, één van de grootste touroperators voor het inkomend toerisme in Rusland. De eigenaresse van Rusanova Reizen heeft maar liefst vijf jaar met succes in loondienst gewerkt, voordat zij naar Nederland verhuisde. Deze partner levert onder andere aan de grootste en bekendste reisorganisaties in West-Europa (Duitsland, Zwitserland, Italië, etc.). Daarnaast bieden we onze reizigers een optioneel verzekeringspakket aan van de Europeesche Verzekeringen, een verzekeringsmaatschappij die een winnende reputatie heeft als het gaat om reis- en annuleringsverzekeringen."
Hispania Travel geeft vanaf het begin al openheid van zaken. "Door onze werkwijze wordt het risico op een faillissement geminimaliseerd. Wij kopen niet vooraf in en hebben minimale vaste kosten. Op het moment dat de klant zijn reis betaalt, betaalt Hispania per ommegaande de overnachtingen en eventuele huurauto. Mocht Hispania onverhoopt toch beëindigd worden dan is de reis reeds betaald en zal die ook gewoon doorgaan. De klant heeft dus vrijwel geen risico. Naar onze mening voldoen wij hiermee aan de voorgeschreven wet Art 7:512."
Hispania Travel nodigt andere kleine organisaties uit de krachten te bundelen om een richtlijn vast te stellen voor het kleinschalig toerisme om op deze manier nog meer zekerheid te bieden aan de consument.
Willem Warbie van Souldivers wil graag met ons praten over dit onderwerp. Volgens hem is er namelijk veel meer aan de hand dan wat er naar voren komt in de publicatie. "Ik ben ervan overtuigd dat ANVR en SGR in samenspan vanuit Baarn een kartel aansturen in de vorm alsof het lijkt bescherming met elkaar te bieden aan reizigers. Het tegendeel is waar, ze beschermen de aangesloten leden."
Frank de Jong en Johan Verstappen van Hannibal Reizen hebben een in Nederland ingeschreven vennootschap onder firma (VOF). Beide vennoten wonen en werken echter in Frankrijk, waar zij naast hun touroperator activiteiten voor Hannibal Reizen een chambres/table d'hôtes voor wandelaars en langlaufers runnen. Het feit dat zij als vennoten van een in Nederland gevestigd bedrijf woonachtig zijn in het buitenland, betekende de afgelopen tien jaar, dat het SGR lidmaatschap niet mogelijk was. In diverse contacten werd hen duidelijk gemaakt dat ze de zich de aanvraagkosten beter konden besparen, omdat het toch niet zou lukken om door de ballotage te komen. Moet gezegd worden dat ze bij de meest recente poging door (wellicht nieuwe) medewerkers van de SGR zeer vriendelijk en behulpzaam werden tegemoet getreden. Na enkele telefoontjes en discussie over wat is een `hoofdvestiging in Nederland' werd hen nu te kennen gegeven dat het wonen in het buitenland geen belemmering is voor het verlenen van het SGR lidmaatschap. Ze hebben daarom nu de procedure tot verkrijging van het lidmaatschap in gang gezet.
Aanvullend commentaar van Frank en Johan: "Blijft staan dat wij ons erg goed kunnen inleven in de reacties van collega's reisorganisatoren. Vooral de kleinere zullen niet aan de hoge financiële eisen kunnen voldoen. Dit geldt met name voor het lidmaatschap van de ANVR. Bedrijven met een bruto jaaromzet onder de ¤ 500.000,= of met minder dan 500 boekingen op jaarbasis, worden niet toegelaten. Haal je die voorwaarden wel, dan kan je flink gaan betalen."
Hans van der Valk en Mary Visser van Via Travel in Amsterdam, sinds 1995 gespecialiseerd in (medische) kuur- en wellnessreizen, zijn ook onverhoopt op deze lijst terecht gekomen, ondanks het feit dat zij wel degelijk een goede regeling aanbieden in de paar gevallen dat men officieel geacht wordt vooruit te moeten betalen. "Het niet aangesloten zijn bij de SGR is voor ons een simpele keuze, want met een minimale omzet en winstmarge (we zijn een piepkleine, maar financieel gezonde organisatie, die een overkoepelende Holding kent, welke kapitaalkrachtig is) heeft het geen zin om duizenden euro's contributie te moeten ophoesten jaarlijks, terwijl de toegevoegde waarde voor ons bedrijf en onze klanten feitelijk totaal 0 is."
Ardjan Langedijk, eigenaar van Kazachstan Reizen, is evenmin te spreken over de ANVR. Tot zijn verbazing stond zijn eenmanszaak plotseling op de lijst van de ANVR. "Plotseling, want na enige briefwisseling in juni 2010 en wachtende op hun respons, kwam die plotseling in de gedaante van een plaatsing op de lijst, waarvan ik in een brief ontvangen op 8 januari werd verwittigd! Het was te voorkomen indien ik voor 9 januari overtuigend kon aantonen dat de plaatsing onterecht was."
Hij heeft er meer over verteld aan de Volkskrant en het Haarlems Dagblad. De essentie van de artikelen is dat een eenmanszaak zich niet eens bij de SGR zou kunnen aansluiten, laat staan bij de ANVR, die een minimale omzet van een half miljoen eist als voorwaarde tot lidmaatschap.
"Wij durven te stellen dat dankzij onze persoonlijke aandacht voor iedere klant, alsmede de afspraken die wij hebben met onze betrouwbare partners in Kazachstan, u bij ons aanzienlijk meer zekerheid heeft dan bij menig andere reisaanbieder. Wij onderzoeken wegen om deze zekerheid te formaliseren, buiten de SGR en ANVR om."
Hoe verder?
De Consumenten Autoriteit gaat zo'n honderd reisclubs aanschrijven, waarvan wordt vermoed dat ze in overtreding zijn. Ze bieden vakanties aan zonder de wettelijk verplichte garantiestelling. Een soortgelijke actie in 2008 leidde tot veertien rechtszaken en dwangmaatregelen voor tien bedrijven. De organisatie van de reisbranche, ANVR, publiceert een zwarte lijst van bedrijven die niet voldoen aan de garantstelling.
Zou het niet beter zijn als de ANVR of de SGR signalen uit de markt zou oppikken en een alternatief aanreikt voor kleine reisbureaus en startende bedrijven in de reisbranche? Bijvoorbeeld een parallelfonds voor de kleintjes? Of als kleinere reisbureaus en touroperators zich zouden kunnen verzekeren bij een verzekeringsmaatschappij, gespecialiseerd op het gebied van garantieverzekeringen voor kleinere reisondernemers? Misschien is een nieuw collectief van kleine reisbureaus samen interessant voor een verzekeraar? Een nog niet onderzochte mogelijkheid zou nog een verzekeringsmaatschappij zijn, die een polis tegen faillissement zou kunnen aanbieden.
Het zou dus goed zijn als er naast de SGR een regeling komt waar kleine en/of startende organisaties probleemloos aan mee kunnen doen, of dat de SGR de drempel om lid te worden sterk verlaagd.
Meer informatie over VakantieWegwijzer.com: www.vakantiewegwijzer.com
Meer informatie over Reishonger.nl: www.reishonger.nl
Ingezonden persbericht