Chefs zien graag een vertegenwoordiger


Trends foodservicepeil horeca

Eindhoven, 20110114 -- De 2e jaargang van het FoodServicePeil (FSP) onderzoek binnen het segment Horeca geeft de eerste trendlijnen weer. Eind 2009 namen meer dan 250 chefs van Het Nederlands Kokspanel deel aan de eerste editie, uit de reeks van 6 onderzoeken, van de 1e jaargang ("FSP 1 Algemeen") van het online continue onderzoek FSP Horeca. Deze editie bevatte algemene onderwerpen uit de horecamarkt. In december 2010 zijn - in grote lijnen - dezelfde vragen gesteld waardoor in de analyse van Foodinc. nu zichtbaar is in hoeverre de inkopen, behoeftes en wensen van de chefs zijn veranderd.

Opvallend is dat het aantal lunches in het afgelopen jaar sterk is gedaald binnen de horeca. Daarnaast is het aantal sluitingsdagen per week veranderd, vorig jaar was men voornamelijk op maandag gesloten terwijl de chefs nu aangeven (ook) andere dagen dicht te zijn.

De grootste veranderingen vinden plaats in de wijze waarop chef-koks het liefst worden benaderd door de voedingsmiddelenfabrikanten. Zoals door velen voorspeld gaat onder andere internet een zeer grote rol spelen. Het vakblad Misset Horeca wordt nog steeds het meest gelezen, weliswaar 10% minder dan vorig jaar. Als men dan kijkt naar website bezoek en het lezen van e-nieuwsbrieven zijn er twee vakbladen die beter bezocht en gelezen worden dan Misset.

Als het gaat om de aanschaf van nieuwe of andere producten vinden de chef-koks het belangrijk om producten te kunnen zien, proeven, ruiken, etc. Men bestelt niet snel via e-nieuwsbrieven (27% t.o.v. 41% vorig jaar). Vorig jaar zagen de chefs een vertegenwoordiger liever gaan dan komen, terwijl de helft nu aangeeft het liefst een nieuw product rechtstreeks te ontvangen en te testen samen met een vertegenwoordiger.

In het onderzoek wordt bovendien dieper ingegaan op bovenstaande opvallendheden, bijvoorbeeld: Welke websites worden goed bezocht? Welke e-nieuwsbrieven ontvangt men het liefst? Welke vertegenwoordiger ziet men het liefst? Welke rol speelt de grossier? Hoe kan de chef het beste benaderd worden voor nieuwe producten? Welke doelgroep is het grootst binnen de subsegmenten en hoe speelt de chef hierop in? Hoe vaak en waarom wisselt men van menukaart (en van producten)?

Over twee maanden komt "FoodServicePeil 2 Voorgerechten" beschikbaar, daaropvolgend wordt elke twee maanden een vervolgeditie online beschikbaar gesteld met de titels: "FSP 3 Hoofdgerecht", "FSP 4 Nagerecht", "FSP 5 Vers vs. convenience" en "FSP 6 Trends en Ontwikkelingen". Voor meer informatie over het abonnement FoodServicePeil, inzicht in de afzonderlijke edities of interesse in de diensten van Foodinc. en Het Nederlands Kokspanel neem dan contact op via info@foodinc.nl

Foodinc.





Ingezonden persbericht