ChristenUnie
Milieubewustzijn bij havens en scheepvaart groeit
Hoofdkantoor Havenbedrijf Rotterdam donderdag 13 januari 2011 23:10
Vandaag heeft een delegatie van Europarlementariërs uit meerdere
Europese fracties, aangevuld met andere Europese beleidsmakers, een
werkbezoek gebracht aan de Haven van Rotterdam. Doel van het bezoek was
om het concept van de Groene Haven te bespreken en in de praktijk te
zien werken. Het werkbezoek werd georganiseerd door Europarlementariër
Peter van Dalen (Voorzitter van de EP-werkgroep
Biodiversiteit/Maritieme Zaken), in samenwerking met Hans Smits
(President-directeur van de Haven van Rotterdam) en Ruud Lubbers
(Ambassadeur van het Rotterdam Climate Initiative).
Van Dalen wilde de Europese collega's laten zien welke initiatieven de
Rotterdamse haven en de maritieme sector ontwikkelen om tot betere
milieuprestaties te komen. Van Dalen: ,,Het milieubewustzijn bij havens
en de scheepvaart groeit en dat is beslist nodig. De mondiale
scheepvaart moet beslist schoner worden. Het beeld bestaat, ook bij
sommige collega's, dat de sector daaraan nauwelijks werkt. Vandaag
hebben we gezien dat zowel de zee- als binnenvaart en de Rotterdamse
haven stappen zetten in de juiste richting."
Groene Haven in Rotterdam realiteit
Medio 2010 was Van Dalen in het Europees Parlement rapporteur voor het
Europese maritieme vervoersbeleid tot 2018. In zijn rapport riep Van
Dalen de Europese havens op, werk te maken van het concept van de
Groene Haven. In een Groene Haven worden schone schepen vlugger
afgehandeld en betalen ze minder havengeld. Van Dalen: ,,Toen ik deze
oproep deed in het Europees Parlement keken sommige collega's vreemd op
omdat ze meenden dat dit toch nooit in de praktijk zou worden gebracht.
Het Rotterdamse initiatief van de Environmental Ship Index laat zien
dat het concept van de Groene Haven nu wel degelijk wordt toegepast."
Politieke steun
Het is nu zaak dat de Groene Haven alle politieke steun krijgt, volgens
de Europarlementariër. ,,Ik roep de Europese Commissie op dit concept
uit te werken in haar komende voorstellen voor het maritieme vervoer.
Ook zullen de Lidstaten en de Europese Commissie in de Internationale
Maritieme Organisatie deze koers moeten doorzetten. Wereldwijd moet de
milieuprestatie van de maritieme sector echt veel beter."
De delegatie bezocht ook een milieuvriendelijk binnenvaartschip en een
milieuvriendelijk zeeschip. Van Dalen: ,,De havens kunnen wel schoner
worden maar de schepen die daar aanmeren moeten ook meewerken aan het
vergroenen van de sector. De ontwikkeling van schonere technieken in
scheepsmotoren moet daarom worden gestimuleerd door lokale, nationale
en Europese overheden. Laten we ondernemers stimuleren
milieuvriendelijke technieken te ontwikkelen! Dat kan bijvoorbeeld door
hen belastingfaciliteiten te geven bij investeringen in schone
technieken, en door reductie van havengelden voor schone schepen.
Alleen op die manier kan de betere milieuprestatie ook doortikken in
waar het echt op aankomt: een sterke concurrentiepositie."
Eurofractie