Ingezonden persbericht


ENGLISH BELOW

Na 75 jaar nog steeds een hedendaags museum
Het Van Abbemuseum in 2011

In 2011 viert het Van Abbemuseum zijn 75 jarig jubileum. Het museum, in 1936 opgericht door sigarenfabrikant Henri van Abbe, staat al jaren bekend om zijn verrassende en vooruitstrevende programma waarin vragen op het gebied van kunst en samenleving op een experimentele manier aan de orde komen. Hoe heeft het museum zich in die tijd ontwikkeld en welke rol speelt het nog in onze huidige samenleving? In het 18 maanden durende tentoonstellingsprogramma Play Van Abbe, dat dit jaar wordt afgesloten, zijn deze vragen uitgebreid aan bod gekomen. Directeur Charles Esche:'De collectie van Henri van Abbe was vanaf de beginjaren een hedendaagse collectie. Deze oorsprong heeft het museum altijd vastgehouden. Het huidige programma Play Van Abbe is een zoektocht naar de rol van het museum in de 21e eeuw. Met alle maatschappelijke veranderingen van de laatste 20 jaar in het achterhoofd hebben we het museum van alle kanten belicht. We keken naar de verhalen van kunstenaars en tentoonstellingsmakers, de rol van het museum in de wereld en de manier waar we 'de wereld' in het museum laten zien. In het laatste deel, dat 26 februari van start gaat, plaatsen wij de bezoeker en zijn (mogelijke) manier van kijken naar kunst centraal. We sluiten dit 1,5 jaar durende programma af met een symposium waarin we terugkijken op wat we hebben gedaan, maar ons vooral ook richten op de gevolgen voor de toekomst. Na de zomer richten we ons voornamelijk op het eigen geografisch gebied, Noord-Brabant en Eindhoven. Het tentoonstellingsproject Out of Here (werktitel) is een verfrissende blik op de vernieuwende potentie van kunst in deze regio met een focus op Eindhoven als de grootste stad. Drie verschillende tentoonstellingen tonen internationale kunstprojecten, kunstenaars die in Noord-Brabant werk hebben gemaakt en privéverzamelaars uit Noord-Brabant die ook internationaal gericht zijn. Als leidraad voor 2011 wil het museum niet alleen binnen zijn vertrouwde muren blijven, maar ook daarbuiten steeds meer samenwerkingsverbanden aangaan. We leveren een actieve bijdrage aan Eindhovense evenementen als GLOW, Dutch Design Week en Flux/S en we werken samen met zeer uiteenlopende bedrijven en organisaties in de regio. In 2011 gaan we ook van start met een project in Woensel West waarbij verschillende kunstenaars samenwerken met bewoners. Ook breiden we in 2011 onze internationale samenwerkingsverbanden uit richting Oostenrijk, Frankrijk, Afghanistan en Palestina. In het kader van het samenwerkingsverband L'Internationale zal het publiek de eerste vruchten zien in het MACBA in Barcelona en in Moderna galerija in Ljubljana, gevolgd door een gezamenlijke tentoonstelling in 2012 in Antwerpen (M HKA) en Eindhoven. Zo heeft het Van Abbemuseum internationaal een plek verworven als een museum waar creatieve kruisbestuiving plaatsvindt.'

Lees voor meer informatie het bijgevoegde persbericht met het jaaroverzicht van de (tot nu toe) geplande tentoonstellingen en andere activiteiten in het Van Abbemuseum in 2011. Programma en data zijn onder voorbehoud.

REDACTIE
Kijk voor meer informatie op: www.vanabbemuseum.nl/pers.

Of neem contact op met:
Ilse Cornelis, perswoordvoerder
tel: +31 (0)40 238 10 19
mobiel: +31 (0)6 1299 5794
e: i.cornelis@vanabbemuseum.nl

Jaaroverzicht 2011
Dit jaaroverzicht geeft een overzicht van de (tot nu toe) geplande tentoonstellingen en andere activiteiten in het Van Abbemuseum. Programma en data zijn onder voorbehoud. Kijk voor meer informatie op www.vanabbemuseum.nl of neem contact op met onze woordvoerder: Ilse Cornelis i.cornelis@vanabbemuseum.nl Tel +31 (0)40 238 1019 / Mob +31 (0)6 1299 5794

Na 75 jaar nog steeds een hedendaags museum
Het Van Abbemuseum in 2011
In 2011 viert het Van Abbemuseum zijn 75 jarig jubileum. Het museum, in 1936 opgericht door sigarenfabrikant Henri van Abbe, staat al jaren bekend om zijn verrassende en vooruitstrevende programma waarin vragen op het gebied van kunst en samenleving op een experimentele manier aan de orde komen. Hoe heeft het museum zich in die tijd ontwikkeld en welke rol speelt het nog in onze huidige samenleving? In het 18 maanden durende tentoonstellingsprogramma Play Van Abbe, dat dit jaar wordt afgesloten, zijn deze vragen uitgebreid aan bod gekomen. Directeur Charles Esche:"De collectie van Henri van Abbe was vanaf de beginjaren een hedendaagse collectie. Deze oorsprong heeft het museum altijd vastgehouden. Het huidige programma Play Van Abbe is een zoektocht naar de rol van het museum in de 21e eeuw. Met alle maatschappelijke veranderingen van de laatste 20 jaar in het achterhoofd hebben we het museum van alle kanten belicht. We keken naar de verhalen van kunstenaars en tentoonstellingsmakers, de rol van het museum in de wereld en de manier waar we "de wereld" in het museum laten zien. In het laatste deel, dat 26 februari van start gaat, plaatsen wij de bezoeker en zijn (mogelijke) manier van kijken naar kunst centraal. We sluiten dit 1,5 jaar durende programma af met een symposium waarin we terugkijken op wat we hebben gedaan, maar ons vooral ook richten op de gevolgen voor de toekomst. Na de zomer richten we ons voornamelijk op het eigen geografisch gebied, Noord-Brabant en Eindhoven. Het tentoonstellingsproject Out of Here (werktitel) is een verfrissende blik op de vernieuwende potentie van kunst in deze regio met een focus op Eindhoven als de grootste stad. Drie verschillende tentoonstellingen tonen internationale kunstprojecten, kunstenaars die in Noord-Brabant werk hebben gemaakt en privéverzamelaars uit Noord-Brabant die ook internationaal gericht zijn. Als leidraad voor 2011 wil het museum niet alleen binnen zijn vertrouwde muren blijven, maar ook daarbuiten steeds meer samenwerkingsverbanden aangaan. We leveren een actieve bijdrage aan Eindhovense evenementen als GLOW, Dutch Design Week en Flux/S en we werken samen met zeer uiteenlopende bedrijven en organisaties in de regio. In 2011 gaan we ook van start met een project in Woensel West waarbij verschillende kunstenaars samenwerken met bewoners. Ook breiden we in 2011 onze internationale samenwerkingsverbanden uit richting Oostenrijk, Frankrijk, Afghanistan en Palestina. In het kader van het samenwerkingsverband L'Internationale zal het publiek de eerste vruchten zien in het MACBA in Barcelona en in Moderna galerija in Ljubljana, gevolgd door een gezamenlijke tentoonstelling in 2012 in Antwerpen (M HKA) en Eindhoven. Zo heeft het Van Abbemuseum internationaal een plek verworven als een museum waar creatieve kruisbestuiving plaatsvindt."

Collectietentoonstellingen
Nog tot en met 6 februari te zien: Play Van Abbe ­ Deel 3 De principes van het verzamelen - Het verzamelen van principes 25/09/2010 ­ 06/02/2011 In dit derde deel in de reeks ligt de focus op verzamelen als hoofdactiviteit van musea. De werken uit de collectie van het Van Abbemuseum zijn in een nieuw licht te zien en kunnen vergeleken worden met verzamelingen en archieven die door kunstenaars zijn aangelegd.

Conservatoren Christiane Berndes, Galit Eilat, Diana Franssen, Steven ten Thije

Nog tot en met 6 februari te zien: Tricksters Tricked -(un)covering identity 16/10/2010 ­ 06/02/2011 Tricksters Tricked ­ (un)covering identity is een onderzoek naar design en de duale rol die het speelt in het vormgeven van onze werkelijkheid, gericht op de ambacht van identiteitsconstructie. Conservatoren Freek Lomme, Hadas Zemer

Play Van Abbe e Het museum in de 21 eeuw Een spel in vier delen, t/m augustus 2011 In 2011 wordt het 18 maanden durende tentoonstellingsprogramma Play Van Abbe afgesloten. Tijdens Play Van Abbe stelt het museum actuele vragen over de identiteit en het doel van musea en instellingen voor cultureel erfgoed.

Tijdens Play Van Abbe Deel 4 blijft de tentoonstelling Tijdmachines ­ Reloaded nog te zien, vier presentaties gebaseerd op bijzondere museummodellen uit het verleden. Net als tijdens Deel 3 wordt ook tijdens Deel 4 een aantal subtiele wijzigingen aangebracht in samenwerking met gastconservatoren en kunstenaars. Zo wordt er onder meer een belangrijk werk van Marko Peljhan toegevoegd. Ook zal de bemiddeling in deze tentoonstelling aangepast worden. Conservatoren Charles Esche, Christiane Berndes, Galit Eilat, Diana Franssen, Steven ten Thije

Picasso naar Ramallah ­ interruptie in Play Van Abbe voorjaar 2011 (onder voorbehoud) In dit project werkt het Van Abbemuseum nauw samen met de International Art Academy Palestine in Ramallah. Centraal staat het werk Buste de Femme van Pablo Picasso dat voor deze gelegenheid op transport gaat naar en tentoongesteld wordt in Ramallah. Hierbij doen zich vragen en problemen voor die gewoonlijk tot de conclusie leiden dat een dergelijk idee onuitvoerbaar is door verschillende politieke, geografische, praktische en sociale omstandigheden. Het ontbreken van de juiste en veilige omstandigheden, financiële middelen, en de risico's van het transport zijn enkele van de eerste obstakels. Het lijkt een idee te zijn dat nooit bestaansrecht zou kunnen krijgen, maar wat gebeurt er nu het idee wordt omgezet naar de realiteit? Het gehele proces van ontwikkeling tot installatie van het werk wordt professioneel op film vastgelegd. Na terugkeer in Nederland zal het werk worden tentoongesteld als de `Picasso die Ramallah heeft bezocht'. Conservator Remco de Blaaij Subsidiegevers Play Van Abbe is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van de Mondriaan Stichting, BankGiro Loterij, Provincie Noord-Brabant, SNS Reaal en VSBfonds. Het project Picasso naar Ramallah wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Doen.

Surasi Kusolwong, Emotional Machine (VW), 2000-2004. Installatie in Palais de Tokyo, Parijs. Courtesy: de kunstenaar & Palais de Tokyo, Paris. Foto: Daniel Moulinet

Play Van Abbe ­ Deel 4 De pelgrim, de toerist, de flaneur (en de werker) 25/09/2010 ­ januari 2011 Het vierde en laatste deel van Play Van Abbe is genaamd De pelgrim, de toerist, de flaneur (en de werker). De titel beschrijft mogelijke rollen die een museumbezoeker kan aannemen terwijl hij een kunstwerk of een tentoonstelling bekijkt. Het programma richt zich op de criteria die bezoekers gebruiken om kunst te beoordelen. Deze criteria zijn de laatste jaren steeds complexer en minder vaststaand geworden en beperken zich niet langer tot schoonheid of waarheid. Door de bezoekers drie klassieke rollen aan te bieden, wil het museum de verwachtingen die we hebben als bezoekers van een museum voor hedendaagse kunst op speelse wijze aan de orde stellen, net als de criteria die we hanteren en de oordelen die we vellen. De pelgrim richt zich meer op het kunstvoorwerp, de toerist op de relatie tussen voorwerpen en verhalen, terwijl de rol van de flaneur is verbonden met de ervaring van tijd en de mensen en gebeurtenissen die aan hem voorbij gaan. Zo wordt de ervaring met kunstwerken in het museum de basis om nieuwe oordelen te vormen over wat kunst is en welke invloed het heeft op ieder van ons. In de tentoonstelling zijn bekende werken te zien van onder meer Joseph Beuys, James Lee Byars, Sarah Charlesworth, Erwin van Doorn, Barry Flanagan, Surasi Kusolwong, Richard Long, Marko Peljhan, Oliver Ressler, Katerina Sieverding, Ulay/Abramovic en Yang Zhenzhong. Deze werken komen voornamelijk uit de eigen collectie en worden aangevuld met een aantal bruiklenen.

Out of Here (werktitel) 03/09/2011 ­ 08/01/2012 (onder voorbehoud) BrabantStad (Breda, Eindhoven, Helmond, 'sHertogenbosch, Tilburg) is kandidaat voor de titel Culturele Hoofdstad van Europa 2018. Maar is NoordBrabant klaar voor zijn jaar in de schijnwerpers? Out of Here is een verfrissende blik op de status van kunst gemaakt in de regio en heeft een focus op Eindhoven als de grootste stad. Het project ontdekt de relatie tussen moderne en hedendaagse kunst en Eindhoven/Noord-Brabant als productieplek. Het draagt bij aan een opkomend begrip van cultuur van de provincie. Eindhoven kent een rijke geschiedenis als

een plek waar opdracht wordt gegeven voor kunst en waar kunst wordt geproduceerd en verzameld. Door deze geschiedenis te belichten kunnen we ook het vermogen van de stad beoordelen om aan deze Europese oproep te voldoen. Out of Here bestaat uit drie zeer uiteenlopende tentoonstellingen over de internationale visuele cultuur van Noord-Brabant. De eerste tentoonstelling belicht de privécollecties in de regio en portretteert de kunstverzamelaars die een wereld aan beelden in huis hebben en nu de kans krijgen deze aan een breed publiek te laten zien. Een tweede project richt zich op de kunstwerken die de laatste 30 jaar gemaakt zijn door internationale kunstenaars in Eindhoven en NoordBrabant, inclusief een overzicht van de opdrachten die zijn gemaakt voor het Van Abbemuseum zelf. Tot slot is er voor het eerst een museale retrospectief van de Eindhovense kunstenaar Dick Verdult. Verdult heeft een unieke reputatie als een muzikant en beeldenmaker, zijn roem strekt zich uit van Buenos Aires tot Tokyo. Bij positieve ervaring met deze tentoonstellingen, wil het museum iedere drie jaar een editie van Out of Here organiseren, eindigend in 2018, het jaar van de Culturele Hoofdstad. Conservatoren Charles Esche, Christiane Berndes, Annie Fletcher, Andreas Broeckmann

Rotary Club Eindhoven Soeterbeek. Het beeld

Doodgravers is mede tot stand gekomen dankzij
ondersteuning van MCB Nederland.

Wisseltentoonstellingen
Dutch Design Week 2011 23/10 ­ 31/10/2011
Na twee succesvolle deelnames van het Van Abbemuseum aan de internationaal bekende Dutch Design Week in Eindhoven, zet het museum ook in 2011 een dynamisch programma neer. Het museum levert zo een bijdrage aan de levendige design gemeenschap in Eindhoven en verkent de disciplinaire grenzen van kunst en design. Het Van Abbemuseum wil design in deze stad complementeren en uitdagen en de plek van design in de wereld ondervragen. Conservatoren Freek Lomme, Hadas Zemer

Het Oog: Maja Bekan - Secret Powers for Identity Security and Self-Respect in Troubling Times januari ­ juli 2011 In januari betrekt de in Rotterdam wonende en werkende kunstenaar Maja Bekan (1975, Trebinje, Servië) voor zes maanden Het Oog met haar project

Lissitzky+ Overwinning op de Zon 19/09/2009 ­ 25/03/2012 In september 2009 is het Van Abbemuseum het omvangrijke project Lissitzky+ gestart. Het museum biedt daarmee nieuwe visies op zijn befaamde Lissitzky-collectie, de grootste buiten Rusland. Overwinning op de Zon, de futuristische opera die in 1913 voor het eerst in St. Petersburg werd uitgevoerd, staat centraal in de tentoonstelling. Na de tweede uitvoering van deze opera in 1920, maakte Lissitzky plannen om het stuk te mechaniseren en produceerde hij tekeningen en prenten van zijn voorstellen die onderdeel uitmaken van de collectie van het museum.

Secret Powers for Identity Security and Self-Respect in Troubling Times. Haar project bestaat uit twee delen. In Het Oog komt een tijdelijk kantoor met verwarming, stroom en internet dat aangeboden wordt aan iedereen die dringende behoefte heeft aan een werkplek. P for Performance is het tweede deel dat bestaat uit een serie van maandelijkse performances in de ruimte van Het Oog en buiten de muren van het museum. Conservator Remco de Blaaij

Het Oog: Bram Hermens augustus ­ december 2011
In de tweede helft van 2011 zal kunstenaar Bram Hermens de werkperiode in Het Oog opvullen. Conservator Remco de Blaaij

Bibliotheektentoonstellingen
Zaaloverzicht Lissitzky+ Overwinning op de Zon, Van Abbemuseum, 2009. Foto Peter Cox

Sponsoren De modellen van de figuren uit Overwinning op de Zon zijn tot stand gekomen dankzij ondersteuning van

In 2011 worden in de bibliotheek van het Van Abbemuseum steeds wisselende tentoonstellingen gemaakt. Op dit moment zijn de volgende tentoonstellingen bekend:

Déjà Vu 09/11/2010 ­ 11/02/2011
De bibliotheektentoonstelling Déjà Vu belicht een tendens in de geschiedenis van het kunstenaarsboek waarin publicaties word en samengesteld die zijn opgebouwd uit foto's van gevonden voorwerpen. Deze voorwerpen bestaan vaak uit ansichtkaarten, posters en documentatie uit bladen of een verzameling kiekjes van amateurfotografen, van bijvoorbeeld vakantieperikelen, hotelkameruitzichten of de stereotiepe familiefoto's. Conservator Diana Franssen

5 jaar Onomatopee Vanaf september (onder voorbehoud) Onomatopee is een instituut voor reflectie en communicatie dat zich richt op het bevragen van de parameters van onze (vormgegeven) cultuur. Het Van Abbemuseum werkt regelmatig samen met Onomatopee. In 2011 bestaat Onomatopee 5 jaar; deze bibliotheektentoonstelling evalueert wat Onomatopee is en kan worden. Conservator Freek Lomme

En verder
75 jarig bestaan Van Abbemuseum
Op 18 april 2011 bestaat het Van Abbemuseum 75 jaar. Bij de opening van het Van Abbemuseum in 1936 stond voor de eerste directeur dr. W.J.A. Visser de relatie van het museum met zijn directe omgeving al centraal. Hij zag de noodzaak van "een voortdurend contact (...) tusschen de geheele bevolking van stad en lande van Eindhoven en het Museum". Het Van Abbemuseum heeft zich in de loop der jaren een plaats verworven in de stad, en daarbuiten, als een museum dat altijd de grenzen opzoekt en mensen uitdaagt tot nieuwe ervaringen. De feestelijkheden beginnen vanaf 18 april en het 75 jarig bestaan zal in september 2011 op grootste wijze publiek gevierd worden.

Omslag Déjà Vu, Hans-Peter Feldmann

Verzamelen - Mail Art project Vanaf 20/02/2011
Het thema van dit Mail Art project is verzamelen: duizenden mensen hebben bijzondere verzamelingen, variërend van postzegels, munten, sigarenbandjes tot mooie woorden en bijzondere herinneringen. Waarom verzamelen we? Hoe verzamelen we? In dit Mail Art project heeft Miranda Vissers kunstenaars gevraagd om via een briefkaart een bijdrage te leveren die aansluit bij het thema verzamelen. De inzendingen worden in deze bibliotheektentoonstelling en via de weblog van de bibliotheek, libraryblog.vanabbe.nl, getoond. Conservatoren Diana Franssen en Miranda Vissers

Het Vierkante Ei maart - april 2011
Op 19 maart is het Van Abbemuseum een van de locaties voor de voorrondes van Het Vierkante Ei 2011, de Volkskrant Beeldende Kunstprijs voor amateurkunstenaars. Ook wordt dit jaar van 12 tot en met 30 april in de Studio van het Van Abbemuseum een tentoonstelling van alle werken van de regionale finalisten van Het Vierkante Ei ingericht.

Symposium Play Van Abbe / The Autonomy Project 1-3 juli 2011 Begin juli komt er een internationaal symposium over de veranderende status van kunst sinds omstreeks 1989. Dit was het onderwerp van zowel het tentoonstellingsprogramma Play Van Abbe als van de gerelateerde educatieactiviteiten van The Autonomy Project. Onze ervaringen hiermee hebben ons vermoeden bevestigd dat `we nooit modern zijn geweest' (quote van Bruno Latour) en dat de modernistische droom van pure, autonome kunst niet langer overeenkomt met de praktijk en de ervaringen van kunstenaars en publiek met wie we werken. Natuurlijk is dit geen gemakkelijke conclusie voor een museum.

Inzendingen voor het Mail Art project Verzamelen, 2011, Van Abbemuseum. Foto: Miranda Vissers

Zomertoer juli-augustus 2011
De Zomertoer is een laagdrempelige manier om het Van Abbemuseum beter te leren kennen aan de hand van een aantal topstukken uit de collectie. De Zomertoer is geschikt voor de hele familie. Bij binnenkomst ontvangen bezoekers een doe-het-zelf toer door het museum. Zij beleven de kunstwerken aan de hand van de verhalen van bezoekers, medewerkers en kunstenaars. Ook krijgen zij een kop koffie of thee met iets lekkers. Voor kinderen tot en met 12 jaar zijn er leuke doe-opdrachten, een drankje met lekkers en een verrassing aan het eind.

-

Vanaf 27 maart vindt er een tentoonstelling plaats in de Studio van het Van Abbemuseum. In Juxtaposition - Na een succesvolle expositie in 2010 komt er ook dit jaar in mei weer een tentoonstelling van werken van eindexamenleerlingen vmbo-t-, havo- en vwo van het Strabrecht College uit Geldrop. Zij kiezen een werk uit de collectie van het Van Abbemuseum en geven vanuit deze inspiratiebron een eigen reactie, nemen een juxtapositie aan.

Buiten het museum
De ambities van het Van Abbemuseum worden niet beperkt door onze eigen muren, maar reiken tot ver daarbuiten. Naast het tentoonstellings-, educatie- en collectiebeleid dat onderdeel is van het museum, zijn er mogelijkheden die zich buiten de architectuur van het museum afspelen. Samen met verwante instellingen, initiatieven en individuele personen nemen wij deel aan externe projecten en bouwen zo aan een nationaal en internationaal netwerk. Dit netwerk van verschillende partijen en de inhoud van deze vaak langdurige programma's, bieden ons en alle betrokkenen de mogelijkheid om de relatie tussen hedendaagse kunst en de wereld om ons heen te begrijpen, te onderzoeken en ter discussie te stellen. In 2011 neemt het Van Abbemuseum onder meer deel aan:

Bemiddeling doorlopend Tijdens Play Van Abbe neemt het Van Abbemuseum de rol van het museum in de 21e eeuw kritisch onder de loep. Ook speelt het met de nieuwe mogelijkheden om het publiek bij tentoonstellingen te betrekken. Hedendaagse kunst zoekt vaak de dialoog, stelt vragen en nodigt uit tot discussie. Het Van Abbemuseum voedt die kwaliteit. Wie Play Van Abbe in het museum bezoekt, kan op veel manieren met het museum in gesprek gaan. Mondelinge informatie van de cicerones, gastheren en ­vrouwen, houten informatiepanelen in het museum met prikkelende teksten en vragen, eigen `tags' plaatsen bij de getoonde kunstwerken die ook het zoeksysteem van de online collectie verrijken, audiotours, vraag en antwoord-sessies via You Tube met directeur Charles Esche... om enkele voorbeelden te noemen. Nieuwe of nog te ontwikkelen elementen in de bemiddeling zijn: Combinary - Een online spel op de website van het Van Abbemuseum waarmee je door drie kunstwerken uit onze collectie te combineren zelf je eigen verhaal vertelt. Zo ontstaan verschillende verhalen rondom de museumcollectie. Wat je kiest ben jezelf - Een nieuw project voor het Voortgezet Onderwijs dat start vanuit de eigen interesses van de leerling, om zo te komen tot een inhoudelijke kennismaking met het kunstwerk en de kunstenaar. Aan de hand van visuele associaties kiezen leerlingen, via de website of in het museum, hun profiel. Er worden drie profielen opgesteld, van de `doener', de `dromer' en de `denker', die bestaan uit opdrachten voor leerlingen in het museum, ideeën en werkvormen voor de docent in het museum en in de klas en verwerkingsopdrachten. Het Atelier 2011 - Samenwerkingsproject met kinderopvang Korein Kinderplein. Zeven replica's van bekende kunstwerken uit de museumcollectie zijn een aantal weken te zien in op de verschillende clusters van Korein Kinderplein. Iedere locatie krijgt bovendien een eigen museumkit. Hiermee wordt een eigen museum gemaakt met afbeeldingen en kunstwerken van de kinderen zelf.

Living Archives, Kunsthaus Bregenz, Oostenrijk 22/01 ­ 03/04/2011 Een samenwerking tussen Kunsthaus Bregenz en het Van Abbemuseum waarin aandacht wordt besteed aan het belang van archieven en collecties. Er wordt gebouwd op de ervaringen die in Eindhoven zijn opgedaan tijdens het Play Van Abbe project. Het museum werd uitgenodigd door de directie van het Kunsthaus om de tentoonstellingsmodellen die hier ontwikkeld zijn te tonen aan een nieuw Oostenrijks publiek. Elementen uit Living Archive, een tentoonstellingsserie in het Van Abbemuseum ontwikkeld door conservator Diana Franssen, en uit Play Van Abbe Deel 3 worden meegenomen. De tentoonstelling bevat werk van Michal Heiman, Hannah Hurtzig en Katrin Mayer. Er is een selectie gemaakt van het Living Archive project om de kennis die tijdens deze reeks is opgebouwd te introduceren. Living Archive werkt als een actief werkgeheugen, geprikkeld door alternatieve mondelinge geschiedenissen over het museum en de opvatting dat museumarchief een schatkamer voor ideeën over de toekomst is. Kunstenaars Michal Heiman en Hannah Hurtzig, die ook onderdeel zijn van Play Van Abbe Deel 3, geven een introductie in open, procesmatige strategieën van verzamelen en archiveren. Voor Michal Heiman is kunst letterlijk een onderzoeksveld. Haar werk over psychologische experimenten leidde haar naar de Szondi Test. Heiman gebruikte de structuren van deze test om haar eigen test te maken, de Heiman Test ­ Experimental Diagnostics of Affinities, welke uitgevoerd

wordt tijdens de tentoonstelling. Dramaturge Hannah Hurtzig presenteert de FCA - (Flight Case Archive), een mobiel archief in de vorm van een capsule waar bezoekers in plaats kunnen nemen en een audiovisueel archief kunnen bekijken en beluisteren. De artistieke benaderingen en het Living Archive project maken discussies los over hedendaagse archiveringsprocessen in het algemeen en over de mogelijkheden om in Kunsthaus Bregenz een archief samen te stellen.

GLOW, Eindhoven november 2011
Na de succesvolle deelname in 2010 doet het Van Abbemuseum ook in 2011 mee aan het Eindhovense lichtkunstfestival GLOW.

L'Internationale
Het Van Abbemuseum heeft zich aangesloten bij enkele internationale samenwerkingsverbanden zoals Museum as Hub en L'Internationale. In 2011 zal het publiek de eerste vruchten van L'internationale zien in Barcelona en Ljubljana, gevolgd door een gezamenlijke tentoonstelling in 2012 in Antwerpen en Eindhoven.

Pools Paviljoen, Biënnale Venetië 2011, Italië 04/06 ­ 27/11/2011 Van Abbemuseum conservator Galit Eilat is medeverantwoordelijk voor de het Poolse paviljoen van de Pools-Israëlische kunstenaar Yael Bartana tijdens de komende Biënnale in Venetië. Het paviljoen zal enkele werken uit de collectie van het Van Abbemuseum tonen.

Projecten Palestina en Afghanistan Met Picasso naar Ramallah ontwikkelt het museum waarschijnlijk een zeer belangrijk project in samenwerking met de International Art Academy Palestine. Het Afghaanse project Afghanistan door Afghanen is nog onder voorbehoud, maar het museum verwacht dat de eerste publieke resultaten in 2011 te zien zijn. Meer informatie over beide projecten komt beschikbaar in de loop van 2011.

Flux/S, Eindhoven september 2011
Flux/S is een internationale kunstmanifestatie dat plaatsvindt op het Strijp-S gebied in Eindhoven, een gebied dat de komende jaren tot het nieuwe culturele hart van de stad Eindhoven transformeert. Tijdens Flux/S verzorgen kunstenaars inspirerende internationale beeldende kunst, muziek, performances, dans, architectuur, interventies, video's, poëzie en literatuur. Ook in 2011 is het Van Abbemuseum inhoudelijk betrokken bij de keuze van kunstwerken en ondersteuning van de manifestatie.

Public Programming, Eindhoven doorlopend
Het museum is een netwerk van mensen en organisaties dat zich uitstrekt over de hele wereld. Die contacten willen we inzetten voor projecten buiten het museum. We beginnen in Eindhoven, in de buurt van het museum, met name om de drempel voor nieuwe doelgroepen te verlagen. Gekozen is voor drie doelgroepen: jongeren buiten schoolverband, het bedrijfsleven in de regio en probleemwijken. In 2011 worden verschillende programma's verder doorgevoerd en uitgebreid:

Vreemd en vertrouwd, CAPC Bordeaux, Frankrijk Oktober 2011 Een nieuw ontwikkelde versie van de tentoonstelling Vreemd en vertrouwd, die onderdeel was van Play Van Abbe Deel 1, wordt getoond in het prestigieuze Franse CAPC Bordeaux, een ruimte voor hedendaagse kunst. De tentoonstelling valt samen met Evento 2011, een tentoonstelling van kunst in de publieke ruimte samengesteld door Michelangelo Pistoletto. De tentoonstelling Vreemd en vertrouwd wordt samengesteld door Galit Eilat en Charles Esche in samenwerking met Emiliano Gandolfi en Charlotte Laubard, directeur van het CAPC. Er zijn belangrijke werken uit de oorspronkelijke tentoonstelling te zien, verzameld door het Van Abbemuseum gedurende de laatste vijf jaar, samen met een twee- / drietal nieuwe opdrachten en een architecturale installatie ontworpen door de Italiaans-Luxemburgse kunstenaar Bert Theis.

b

Woensel West (werktitel) In dit project in Woensel West, een wijk in Eindhoven, staat de productie van beeldende kunst centraal. Daarnaast is participatie van de buurtbewoners van groot belang. Alles draait in het project om energie; energie uit creativiteit, economische energie in de vorm van duurzame elektriciteit, sociale energie en energie om werk te verzetten. Er zijn verschillende deelprojecten in voorbereiding. De uitvoering is afhankelijk van subsidieaanvragen. Alt-Heart

b

Alt-Heart is een samenwerkingsproject van het Van
Abbemuseum en jongerencentrum Dynamo. Een groep jongeren wordt in hun vrije tijd in staat gesteld om elk half jaar een evenement te organiseren waarin dingen aan bod komen die zij belangrijk vinden. Dat begint met het maken van een plan, maar om dit concept te realiseren, moeten ze alles wat daarvoor nodig is ook zelf doen: het vinden van meer vrijwilligers, het maken van een programma, een folder en een website, etc. De jongeren organiseren in 2011 weer twee keer een manifestatie, een in de zomer en een in de winter.

Kunst als creatieve impuls Dit is het aanbod voor de zakelijke markt; bedrijven kunnen inspiratie halen uit de kunstwerken in het museum door middel van creatieve workshops. Kennis van kunst is geen vereiste. Bij de opdrachten in het museum komen aspecten als persoonlijke effectiviteit, communicatie, samenwerking en onderlinge verhoudingen om de hoek kijken. De persoonlijke verbeelding speelt een belangrijke rol. En, heel belangrijk: plezier! Deze workshops kunnen met behulp van professionele coaching ook onderdeel worden van een veranderingsproces binnen een bedrijf. De workshops kunnen helemaal toegesneden worden op de wensen van de opdrachtgever. Op dit moment zijn er drie verschillende typen workshops: Maak een tentoonstelling! Stel samen met collega's zelf een tentoonstelling in een museumzaal samen. Denk creatief! Oefen de fantasie aan de hand van kunstwerken, begeleid door een coach of docent van het museum Nieuwe verbanden en actualiteit! Breng een thema uit de actualiteit in verband met een kunstwerk naar keuze en vertel hierover Momenteel wordt onderzocht of dit programma ingebed kan worden in het aanbod van human resource development bureaus.

b

Het Van Abbemuseum in Eindhoven is een van de meest toonaangevende musea voor hedendaagse kunst in Europa. Het museum heeft een uitgebreide nternationale collectie van ruim 2700 kunstwerken, waaronder sleutelwerken van Lissitzky, Picasso, Kokoschka, Chagall, Beuys, McCarthy, Daniëls en Körmeling. Vragen op het gebied van kunst en samenleving stelt het museum op een experimentele manier aan de orde. Openheid, gastvrijheid en kennisuitwisseling zijn voor het Van Abbemuseum van belang, en we prikkelen onszelf en bezoekers om over onderwerpen na te denken. Bijvoorbeeld over de rol van de collectie als cultureel 'geheugen', of over het museum als publieke ruimte. Door internationale samenwerking en uitwisseling is het Van Abbemuseum bovendien een plaats waar creatieve kruisbestuiving plaatsvindt. Een bron van verwondering, inspiratie en verbeelding.

Van Abbemuseum Bilderdijklaan 10 Eindhoven Openingstijden Dinsdag t/m zondag 11:00­17:00 uur Donderdag 11:00­21:00 uur Op donderdagen is de toegang gratis vanaf 17:00 uur. Toegang Volwassenen: 9,00 Groepen van 10 of meer, 65 plussers: 7,00 Studenten, CJP houders: 4 Donderdagavond van 17:00-21:00: gratis toegang Kijk voor meer informatie op www.vanabbemuseum.nl Voor redactie Informatie en afbeeldingen via: www.vanabbemuseum.nl/pers Of neem contact op met: Ilse Cornelis, Marketing & Communicatie tel: +31 (0)40 238 1019 mob: + 31 (0)6 12995794 i.cornelis@vanabbemuseum.nl

Workshop Replicamuseum (F for Fake), Van Abbemuseum,. Foto: Bram Saeys

Subsidiegevers en sponsoren
Het Van Abbemuseum wordt ondersteund door bijdragen van de BankGiro Loterij, Provincie NoordBrabant, Stichting Promotors Van Abbemuseum, Vrienden van het Van Abbemuseum, Rabobank Eindhoven-Veldhoven (Vanabbemuseumschoolbus), Brainport Development en Woonbedrijf (MADe) Ook de afzonderlijke tentoonstellingen worden mogelijk gemaakt door extra bijdragen: Play Van Abbe is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van de Mondriaan Stichting, BankGiro Loterij, Provincie Noord-Brabant, VSBfonds en SNSReaal Fonds. Het project Picasso naar Ramallah wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Doen. De modellen van de figuren uit Lissitzky+ Overwinning op de Zon zijn tot stand gekomen dankzij ondersteuning van Rotary Club Eindhoven Soeterbeek. Het beeld Doodgravers is mede tot stand gekomen dankzij ondersteuning van MCB Nederland.


---- --