Rijksoverheid
Kabinet werkt verder aan sterke positie luchtvaartsector
Persbericht | 14-01-2011
De cruciale rol van de luchtvaart voor de Nederlandse economie en de
internationale bereikbaarheid via de lucht moeten behouden blijven en
verder worden uitgebouwd. Zo luidt het voorstel van staatssecretaris
Atsma van Infrastructuur en Milieu bij de actualisatie van de
Luchtvaartnota waarmee het kabinet heeft ingestemd. In de actualisatie
geeft het kabinet verder aan welke accenten deze kabinetsperiode in de
luchtvaart worden gezet.
Het kabinet wil dat Nederland direct verbonden blijft met de
belangrijkste economische centra in de wereld. Na het uitkomen van de
Luchtvaartnota in 2009 zijn al een flink aantal stappen gezet om dit op
een verantwoorde en duurzame manier te bereiken. Zo is afgesproken dat
Schiphol en de andere luchthavens gaan samenwerken om de
mainportfunctie van Schiphol te versterken. Voor vluchten die niet
noodzakelijk op Schiphol moeten landen of vertrekken wordt ruimte
gezocht op regionale luchthavens zoals Eindhoven en Lelystad. In de
actualisatie wordt aangegeven dat het kabinet deze lijn voortzet.
Uit de actualisatie wordt verder duidelijk dat er samen met het
ministerie van Defensie een nieuw luchtruimontwerp wordt ontwikkeld.
Hierdoor kan de ruimte in het drukke Nederlandse luchtruim efficiënter
worden gebruikt. Eén van de vragen hierbij is bijvoorbeeld hoe
luchthaven Lelystad zich verder kan ontwikkelen zonder hierbij een
negatief effect te hebben op mainportfunctie van het dichtbij gelegen
Schiphol.
Een ander accent uit de actualisatie is de inzet om op luchthavens
aparte gebruiksruimte te reserveren voor vluchten van maatschappelijk
belang, zoals vluchten met traumahelicopters. Hiervoor wordt de wet
Luchtvaart aangepast. Hulpdiensten moeten volgens het kabinet altijd
traumavluchten kunnen uitvoeren. Daarom laat het kabinet onderzoek doen
naar aanpassing van de regelgeving zodat er in de nacht meer
traumavluchten kunnen worden uitgevoerd.
Het kabinet wil dat Europa intensiever gaat samenwerken in het
luchtruim. Hierdoor kan er efficiënter worden gevlogen waardoor
vluchten korter duren en er minder uitstoot is van CO2. Daarnaast zet
het kabinet in op het behouden van een concurrerend kostenniveau voor
de luchtvaart door bijvoorbeeld scherp te letten op het effect van
tariefswijzigingen die doorberekend worden aan airlines. Ten slotte
komt het rijk met een actieplan dat ervoor moet zorgen dat de
ruimtelijke-economische positie van Schiphol wordt versterkt. Hierbij
wordt gekeken naar de claims die verschillende gebruikers leggen op
Schiphol en de bereikbaarheid over weg en spoor.
Verantwoordelijk ministerie
* Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Zie ook
* Ministerraad 14 januari 2011 | Ministerraad