Groen!

Autodelen in Brussel heeft nog gigantische groeimogelijkheden: waarom niet met een concessie?

door Annemie Maes (Brussels parlementslid) op 13 januari 2011 in "Mobiliteit en verkeersveiligheid"

âAls je zin hebt in een glas melk, moet je dan een koe kopen?â aldus Cambio op haar website. Effectief, het is niet omdat je af en toe een auto nodig hebt, dat je een eigen exemplaar hoeft te bezitten. Annemie Maes, parlementslid voor Groen! in het Brussels Parlement, vraagt minister Grouwels om in een hogere versnelling te gaan. âEr liggen nog gigantische groeimogelijkheden in het autodeelsysteem. Als we 20% minder autoverkeer willen tegen 2018, moeten we als Gewest zo goed en zo snel mogelijk het autodeelssysteem faciliteren en ondersteunen.â

Voor elke Cambio-auto, zijn er 8 tot 13 privéauto's minder aanwezig zijn op onze wegen. Zo komt er open ruimte vrij voor andere dingen, en worden er heel wat minder kilometers per wagen afgelegd. Kortom, hoe meer autodelers, hoe minder auto's op de baan, hoe beter voor de gezondheid, verkeersveiligheid en levenskwaliteit in ons Gewest. Meer en meer mensen komen tot die conclusie en schrijven zich in in het autodeelsysteem.

Woensdag reageerde minister Grouwels op een vraag van Annemie Maes in de commissie infrastructuur van het Brussels Parlement: Binnenkort zullen er blijkbaar andere bedrijven op de Brusselse markt autodelen aanbieden. Groen! hoopt dat de minister dit gegeven niet zal aanwenden om het beleid op een lager pitje te zetten.

Annemie Maes: "In het verleden ondersteunde het Gewest de MIVB financieel (60.000 euro per jaar) om promotie te voeren voor Cambio. Vanaf dit jaar zou het Gewest daarmee stoppen omdat dit de concurrentie zou beïnvloeden. Maar dat er geen financiële steun meer kan zijn aan één specifiek bedrijf, sluit toch niet uit dat je de `autodeelsector' kan ondersteunen of promoten? De mogelijkheid tot autodelen is een dienst die we aan de burger moeten aanbieden en maakt integraal deel uit van de mobiliteitsbeleid in ons Gewest. Waarom niet, naar het voorbeeld van Villo, nadenken over de organisatie van autodelen als publieke dienst, via een concessie?"

Groen! vraagt dus aan de regering om zich door de uitbreiding van de markt niet buitenspel te laten zetten. Bij de opmaak van bedrijfsvervoerplannen moet men autodelen blijven promoten. Minister Grouwels bevestigde bovendien in de commissie, dat in de toekomst alle nieuwe Cambio-stations met een fietsenstalling zullen worden uitgerust, en in de buurt van OV-haltes worden ingepland. Maes: "Dit staat zo in het Iris-2-plan. Wij gaan er vanuit dat deze maatregelen gelden voor alle nieuwe terminals voor autodelen. Het werken via een concessie, zoals Groen! voorstelt, zou het afstemmen van de verschillende verkeersmodi op elkaar zeker vergemakkelijken."

Contact: Annemie Maes -