Groen!
Autodelen in Brussel heeft nog gigantische groeimogelijkheden: waarom niet
met een concessie?
door Annemie Maes (Brussels parlementslid) op 13 januari 2011 in "Mobiliteit
en verkeersveiligheid"
âAls je zin hebt in een glas melk, moet je dan een koe kopen?â aldus
Cambio op haar website. Effectief, het is niet omdat je af en toe een
auto nodig hebt, dat je een eigen exemplaar hoeft te bezitten. Annemie
Maes, parlementslid voor Groen! in het Brussels Parlement, vraagt
minister Grouwels om in een hogere versnelling te gaan. âEr liggen nog
gigantische groeimogelijkheden in het autodeelsysteem. Als we 20%
minder autoverkeer willen tegen 2018, moeten we als Gewest zo goed en
zo snel mogelijk het autodeelssysteem faciliteren en ondersteunen.â
Voor elke Cambio-auto, zijn er 8 tot 13 privéauto's minder aanwezig
zijn op onze wegen. Zo komt er open ruimte vrij voor andere dingen, en
worden er heel wat minder kilometers per wagen afgelegd. Kortom, hoe
meer autodelers, hoe minder auto's op de baan, hoe beter voor de
gezondheid, verkeersveiligheid en levenskwaliteit in ons Gewest. Meer
en meer mensen komen tot die conclusie en schrijven zich in in het
autodeelsysteem.
Woensdag reageerde minister Grouwels op een vraag van Annemie Maes in
de commissie infrastructuur van het Brussels Parlement: Binnenkort
zullen er blijkbaar andere bedrijven op de Brusselse markt autodelen
aanbieden. Groen! hoopt dat de minister dit gegeven niet zal aanwenden
om het beleid op een lager pitje te zetten.
Annemie Maes: "In het verleden ondersteunde het Gewest de MIVB
financieel (60.000 euro per jaar) om promotie te voeren voor Cambio.
Vanaf dit jaar zou het Gewest daarmee stoppen omdat dit de concurrentie
zou beïnvloeden. Maar dat er geen financiële steun meer kan zijn aan
één specifiek bedrijf, sluit toch niet uit dat je de `autodeelsector'
kan ondersteunen of promoten? De mogelijkheid tot autodelen is een
dienst die we aan de burger moeten aanbieden en maakt integraal deel
uit van de mobiliteitsbeleid in ons Gewest. Waarom niet, naar het
voorbeeld van Villo, nadenken over de organisatie van autodelen als
publieke dienst, via een concessie?"
Groen! vraagt dus aan de regering om zich door de uitbreiding van de
markt niet buitenspel te laten zetten. Bij de opmaak van
bedrijfsvervoerplannen moet men autodelen blijven promoten. Minister
Grouwels bevestigde bovendien in de commissie, dat in de toekomst alle
nieuwe Cambio-stations met een fietsenstalling zullen worden uitgerust,
en in de buurt van OV-haltes worden ingepland. Maes: "Dit staat zo in
het Iris-2-plan. Wij gaan er vanuit dat deze maatregelen gelden voor
alle nieuwe terminals voor autodelen. Het werken via een concessie,
zoals Groen! voorstelt, zou het afstemmen van de verschillende
verkeersmodi op elkaar zeker vergemakkelijken."
Contact: Annemie Maes -