Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Enschede De Eschmarke, verdriet van eenzaam treinstation
Het baanvak Enschede-Gronau-Münster/Dortmund is november 2001 met
succes heropend. Nu al negen jaar breken zowel aan Duitse als
Nederlandse kant de reizigersrecords. In Enschede op werkdagen thans
tweeduizend passagiers, op de zaterdag zelfs drieduizend. Sneu dat
tussen Enschede en de Duitse grens nieuwbouwwijk De Eschmarke niet van
de lijn profiteert.
De Vinexwijk (tot nu toe 3215 inwoners) kent van meetaf weliswaar een
keurige treinhalte maar station Enschede De Eschmarke is vanuit de wijk
niet toegankelijk voor auto's, enkel voor fietsers. Van de 74 keer dat
de trein er dagelijks stopt, stappen op werkdagen gemiddeld 70 mensen
in en uit het materieel van de Deutsche Bahn en Arriva, op zaterdag 30
en zondag 10. Daarmee is het een van de minst drukke stations van
Nederland.
De eerste jaren was op en om het stationscomplex vandalisme een groot
en kostbaar probleem. ProRail, beheerder van de halte, wilde zelfs het
met graffiti plat gespoten station alweer sluiten. De gemeente voorkwam
dat door strenger toezicht. Maar heeft nog steeds hoofdweg de
Esmarkelaan niet doorgetrokken naar het station, slechts een afstand
van een paar honderd meter. Er loopt vanaf het hart van de wijk enkel
een betegeld fietspad naar toe, om verdrietig van te worden. Zonde
immers van het geld dat met de stationsbouw plus tunnel onder de
spoorlijn door was gemoeid?
In de gemeenteraad zijn vorig jaar vragen gesteld over de voortdurende
slechte bereikbaarheid van Enschede De Eschmarke. Het stadsbestuur
wimpelt ze af. Het wil wachten op bebouwing van de directe omgeving van
het station, alvorens de Esmarkelaan door te trekken, zo luidt het
verweer. De treinhalte is volgens de wethouder wel degelijk voor auto's
bereikbaar, door via de aangrenzende wijk Dolphia , naar het aan de
andere kant van het spoor gelegen Euregio Bedrijventerrein te rijden.
´Matig maar toch toereikend´, oordeelt de wethouder. Aan de kant van
het bedrijventerrein is een parkeerplaats voor 22 auto's en een royale
fietsenstalling. Sinds de stationsopenstelling blijven beide
voorzieningen vrijwel ongebruikt, afgezien als verzamelplek voor
hanggroepjongeren.
De infrastructuur is er wel maar niet toegankelijk. Vreemd dat dit al
zo lang duurt en in schril contrast staat met het denderende succes van
de Nederlands-Duitse treinlijn, vindt Rover-Twente.
In mindere mate geldt haar kritiek het busvervoer van en naar de
Vinexwijk. Bewoners van De Eschmarke hebben lang op aansluiting moeten
wachten. Er is een busbaan aangelegd maar voor de meeste bewoners is de
loopafstand naar een halte verder dan vijfhonderd meter, de in
stedelijk gebied maximale loopafstand van huisdeur tot een bushalte.
Dat de bewoners veelal op de auto zijn aangewezen, blijkt uit het
nijpende tekort aan parkeerplaatsen in de Eschmarke.
Krap dertig jaar geleden lag er bij de bouw van de wijk Helmerhoek in
datzelfde Enschede al een busbaan voordat er een huis was gebouwd. Het
stadshart was toen nog niet de grootste parkeergarage van het land rijk
(1700 auto's). Die is anno 2010 nog lang niet rendabel. Mogelijk dat om
die reden het stadsbestuur vanuit de Eschmarke liever automobilisten
verwelkomt, dan trein- en buspassagiers. Het pretentievolle
gemeentelijke duurzaamheidsbeleid ten spijt.
Auteur Jan ter Haar werkt als journalist voor de Twentsche Courant
Tubantia in Enschede, daarvoor werkte hij bij regionale dagladen in
Apeldoorn en Emmen. Hij is enthousiast OV-gebruiker en ziet openbaar
vervoer als oplossing voor verstoppend Nederland. Zelf woont hij op 400
meter van station Enschede De Eschmarke.
Pagina geplaatst: 14 januari 2011