Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Enschede De Eschmarke, verdriet van eenzaam treinstation Het baanvak Enschede-Gronau-Münster/Dortmund is november 2001 met succes heropend. Nu al negen jaar breken zowel aan Duitse als Nederlandse kant de reizigersrecords. In Enschede op werkdagen thans tweeduizend passagiers, op de zaterdag zelfs drieduizend. Sneu dat tussen Enschede en de Duitse grens nieuwbouwwijk De Eschmarke niet van de lijn profiteert.
De Vinexwijk (tot nu toe 3215 inwoners) kent van meetaf weliswaar een keurige treinhalte maar station Enschede De Eschmarke is vanuit de wijk niet toegankelijk voor auto's, enkel voor fietsers. Van de 74 keer dat de trein er dagelijks stopt, stappen op werkdagen gemiddeld 70 mensen in en uit het materieel van de Deutsche Bahn en Arriva, op zaterdag 30 en zondag 10. Daarmee is het een van de minst drukke stations van Nederland.

De eerste jaren was op en om het stationscomplex vandalisme een groot en kostbaar probleem. ProRail, beheerder van de halte, wilde zelfs het met graffiti plat gespoten station alweer sluiten. De gemeente voorkwam dat door strenger toezicht. Maar heeft nog steeds hoofdweg de Esmarkelaan niet doorgetrokken naar het station, slechts een afstand van een paar honderd meter. Er loopt vanaf het hart van de wijk enkel een betegeld fietspad naar toe, om verdrietig van te worden. Zonde immers van het geld dat met de stationsbouw plus tunnel onder de spoorlijn door was gemoeid?

In de gemeenteraad zijn vorig jaar vragen gesteld over de voortdurende slechte bereikbaarheid van Enschede De Eschmarke. Het stadsbestuur wimpelt ze af. Het wil wachten op bebouwing van de directe omgeving van het station, alvorens de Esmarkelaan door te trekken, zo luidt het verweer. De treinhalte is volgens de wethouder wel degelijk voor auto's bereikbaar, door via de aangrenzende wijk Dolphia , naar het aan de andere kant van het spoor gelegen Euregio Bedrijventerrein te rijden. ´Matig maar toch toereikend´, oordeelt de wethouder. Aan de kant van het bedrijventerrein is een parkeerplaats voor 22 auto's en een royale fietsenstalling. Sinds de stationsopenstelling blijven beide voorzieningen vrijwel ongebruikt, afgezien als verzamelplek voor hanggroepjongeren.

De infrastructuur is er wel maar niet toegankelijk. Vreemd dat dit al zo lang duurt en in schril contrast staat met het denderende succes van de Nederlands-Duitse treinlijn, vindt Rover-Twente. In mindere mate geldt haar kritiek het busvervoer van en naar de Vinexwijk. Bewoners van De Eschmarke hebben lang op aansluiting moeten wachten. Er is een busbaan aangelegd maar voor de meeste bewoners is de loopafstand naar een halte verder dan vijfhonderd meter, de in stedelijk gebied maximale loopafstand van huisdeur tot een bushalte. Dat de bewoners veelal op de auto zijn aangewezen, blijkt uit het nijpende tekort aan parkeerplaatsen in de Eschmarke.

Krap dertig jaar geleden lag er bij de bouw van de wijk Helmerhoek in datzelfde Enschede al een busbaan voordat er een huis was gebouwd. Het stadshart was toen nog niet de grootste parkeergarage van het land rijk (1700 auto's). Die is anno 2010 nog lang niet rendabel. Mogelijk dat om die reden het stadsbestuur vanuit de Eschmarke liever automobilisten verwelkomt, dan trein- en buspassagiers. Het pretentievolle gemeentelijke duurzaamheidsbeleid ten spijt.

Auteur Jan ter Haar werkt als journalist voor de Twentsche Courant Tubantia in Enschede, daarvoor werkte hij bij regionale dagladen in Apeldoorn en Emmen. Hij is enthousiast OV-gebruiker en ziet openbaar vervoer als oplossing voor verstoppend Nederland. Zelf woont hij op 400 meter van station Enschede De Eschmarke.
Pagina geplaatst: 14 januari 2011