Trefwoorden: economische modellen, besluitvorming, risicosituaties,
agro-industrie, voedingsindustrie
Promotie drs. Nikos Kalogeras
School of Business and Economics.
Promotor: Prof.dr.ir. J.M.E. Pennings.
Titel: "Essays on individual decision making; with special references
to Agribusiness and food markets"
Vrijdag 14 januari 2011, 10.00 uur
Dit proefschrfit beschrijft economische modellen die laten zien hoe
Nederlandse producenten/investeerders willen samenwerken en hoe
consumenten reageren in crisissituaties. De modellen zijn getest in de
Nederlandse, Amerikaanse en Duitse agro- en voedingsindustrie. Inzicht
in het besluitvormingsproces maakt het mogelijk economisch gedrag in
turbulente en dynamische markten niet alleen te voorspellen, maar ook
te verklaren. De resultaten van dit onderzoek tonen aan dat: a)
Nederlandse producenten/investeerders positief staan ten opzichte van
deelname in `strategische' coöperatieve allianties; b) met de
heterogeniteit onder voedselproducenten (de leden van die coöperatieve
ondernemingen) rekening moet worden gehouden bij het ontwikkelen van
governance structuren en marketingdiensten; en c) de oplossing voor een
crisis te vinden is in effectievere communicatie via de media of in
meer drastische maatregelen, zoals terugroepen van producten of
stopzetten van de productie. De modellen zouden kunnen worden toegepast
op toekomstige crisissituaties en in andere economische vakgebieden,
zoals vogelgriep, financiële crisis, etc.
De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats
in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.
Maastricht University