Maastricht University

Trefwoorden: economische modellen, besluitvorming, risicosituaties, agro-industrie, voedingsindustrie

Promotie drs. Nikos Kalogeras
School of Business and Economics.

Promotor: Prof.dr.ir. J.M.E. Pennings.
Titel: "Essays on individual decision making; with special references to Agribusiness and food markets"
Vrijdag 14 januari 2011, 10.00 uur

Dit proefschrfit beschrijft economische modellen die laten zien hoe Nederlandse producenten/investeerders willen samenwerken en hoe consumenten reageren in crisissituaties. De modellen zijn getest in de Nederlandse, Amerikaanse en Duitse agro- en voedingsindustrie. Inzicht in het besluitvormingsproces maakt het mogelijk economisch gedrag in turbulente en dynamische markten niet alleen te voorspellen, maar ook te verklaren. De resultaten van dit onderzoek tonen aan dat: a) Nederlandse producenten/investeerders positief staan ten opzichte van deelname in `strategische' coöperatieve allianties; b) met de heterogeniteit onder voedselproducenten (de leden van die coöperatieve ondernemingen) rekening moet worden gehouden bij het ontwikkelen van governance structuren en marketingdiensten; en c) de oplossing voor een crisis te vinden is in effectievere communicatie via de media of in meer drastische maatregelen, zoals terugroepen van producten of stopzetten van de productie. De modellen zouden kunnen worden toegepast op toekomstige crisissituaties en in andere economische vakgebieden, zoals vogelgriep, financiële crisis, etc.

De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.