Ingezonden persbericht


PERSBERICHT ONDER EMBARGO 17.30u

Ede, 13 januari 2011

Online retailers boeken 40% extra omzet tijdens feestdagen

Online retailers hebben ruim 40% extra omzet per week geboekt gedurende de periode van 1 november tot 26 december 2010. Dit komt neer op een extra omzet van ¤ 29.5 miljoen per week. In totaaal is dit er 236 miljoen extra omgezet in 8 weken. Eerder verwachtte Thuiswinkel.org een extra omzetstijging in verband met feestdagen van 39%. De jongste cijfers werden bekendgemaakt door voorzitter Ed Nijpels tijdens de Nieuwjaarsreceptie van Thuiswinkel.org in 't Spant in Bussum.

Dit blijkt uit een online onderzoek van marktonderzoekbureau Blauw Research dat begin januari is uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van webwinkels in Nederland. Begin december voerde Blauw Research al een soortgelijk onderzoek uit onder de ruim 1.200 leden van de belangenvereniging, waarin de verwachte extra omzet in de aanloop naar het Sinterklaasfeest werd gemeten. Toen werd de verwachting bekendgemaakt dat online retailers een extra omzet zouden behalen van 39% in de periode van 1 november tot en met 6 december. Die verwachting blijkt met 40% stijging overtroffen Bij beide onderzoeken werden leveranciers van diensten, zoals aanbieders van verzekeringen, reizen en tickets, buiten beschouwing gelaten.

Extra omzet tijdens feestdagen: 236 miljoen euro
Uit de resultaten van dit vervolgonderzoek blijkt in de periode dat van 1 november tot en met 26 december een extra omzet is behaald van 29,5 miljoen euro per week. Daarmee is de extra omzet ten behoeve van de feestdagen uitgekomen op 236 miljoen euro, ruim 40% ten opzichte van de omzet in een reguliere week.

Feestweken duwen jaaromzet boven de ¤ 88 miljard
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: 'De thuiswinkelbranche heeft nog beter gepresteerd dan verwacht. Het slechte weer in de maand december heeft ons daarbij zeker in de kaart gespeeld en online retailers hebben met deze 40% stijging bovenop de reguliere weekomzet nog betere weken gedraaid dan verwacht. Dat is opmerkelijk goed nieuws waarmee het nog fragiele herstel van de Nederlandse economie een positieve duw in de goede richting krijgt. Hetzelfde geldt voor de omzet van de online thuiswinkelmarkt die in 2010 naar verwachting boven de ¤¬ 8 miljard zal uitkomen.'


- EINDE PERSBERICHT -

BLAUW RESEARCH:
Blauw Research B.V. is het snelst groeiende full service top 10 onderzoekbureau van Nederland met vestigingen in Rotterdam, Amersfoort, Neurenberg en Londen. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw werkt voor (internationale) klanten in diverse branches - o.a. Public, FMCG, Durables, Finance, Energiee - en is actief in diverse werkvelden zoals Marketing, Media, Communicatie, Sponsoring, Customer Relations en Pricing. In 2009 heeft Blauw de MOAward ontvangen voor marktonderzoeksbureau van het jaar.

THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als belangenorganisatie de primaire belangenbehartiger van ruim 1.200 bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post, etc.) verkopen aan consumenten.

Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post, en andere verkoopkanalen op afstand. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting.


Noot voor redacties

Voor meer informatie over de Thuiswinkel Markt Monitor kunt u contact opnemen met Blauw Research, Frank Sibbel (frank.sibbel@blauw.com ) of met Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org (wijnandjongen@thuiswinkel.org), 06 55876968

Achtergrondinformatie (