Gemeente Utrecht


| |
|Datum 11 januari 2011                                                 |
|                                                                      |
|Duurzame Gooisebrug tot in 22ste eeuw onderhoudsarm                   |

|Utrecht plaatst de eerste voorgespannen brug in Nederland van         |
|zeerhogesterktebeton (zhsb). De nieuwe brug kan zonder noemenswaardig |
|onderhoud meer dan een eeuw mee. Donderdag 13 januari wordt de        |
|Gooisebrug, een loopbrug over de Leidsche Rijn in De Meern, op z'n    |
|plek gehesen. Nooit eerder werd dit soort beton in Nederland toegepast|
|bij een voorgespannen brug. De brug is een eigen ontwerp van de       |
|gemeente Utrecht. De plaatsing is live te zien op de InfraTech in     |
|Ahoy, Rotterdam. Met een cameraverbinding kunnen bezoekers van deze   |
|grootste beurs vooor de infrastructuur in Nederland de plaatsing live |
|volgen.                                                               |
|                                                                      |
|De toepassing van zeerhogesterktebeton is niet nieuw in Nederland.    |
|Eerder al werden enkele bruggen met dit zeer sterke beton uitgevoerd. |
|De toepassing van voorspanning in combinatie met deze betonsoort is   |
|dat wel. De Gooisebrug beslaat van oever tot oever twintig meter      |
|zonder steunpunten in het midden. De voorspanning zorgt ervoor dat de |
|hele brug onder gelijke druk staat. Door het ontbreken van steunpunten|
|in het water loopt het vaarverkeer geen gevaar tegen de pijlers aan te|
|varen en deze te beschadigen. De brug is in eigen beheer ontworpen en |
|berekend door het Ingeneursbureau Utrecht (IBU).                      |
|                                                                      |
|Honderd jaar mee                                                      |
|Zeer hoge sterkte beton is drie keer sterker dan gewoon beton en is   |
|veel dichter van structuur. Hierdoor is de brug beter beschermd tegen |
|weersinvloeden. In combinatie met de roestvrij stalen leuningen is de |
|totale brug zeer onderhoudsvriendelijk en moet hij, zonder            |
|noemenswaardig onderhoud, honderd jaar meegaan. De aanschafkosten van |
|deze brug in zeerhogesterktebeton zijn nagenoeg gelijk aan een        |
|traditionele brug met tussensteunpunten. Door de lage onderhoudkosten |
|uitgespreid over de lange levensduur is de nieuwe brug goedkoper.     |
|                                                                      |
|Duurzaam en onderhoudsvriendelijk                                     |
|De gemeente Utrecht experimenteert al langer met duurzame materialen  |
|bij onderhoud en het vervangen van bruggen. De houten fietsbrug aan de|
|Lotharingen in Lunetten is daar een mooi voorbeeld van. Op 28 April   |
|2010 werd deze vervangen voor een exemplaar van lichtgewicht          |
|kunststof. De De Muinck Keizerbrug in Zuilen is in 2008 permanent     |
|onder spanning gezet. Met deze zeer zeldzaam toegepaste techniek wordt|
|corrosie van de stalen wapening met stroom tegengegaan Hierdoor hoefde|
|het brugdek niet meteen vervangen te worden, wat veel geld en overlast|
|scheelt.                                                              |
|                                                                      |
|Werkzaamheden                                                         |
|Na het plaatsen van het brugdek op 13 januari is de brug nog niet     |
|direct begaanbaar. Eerst moeten de landhoofden en het brugdek aan     |
|elkaar worden gekoppeld, de leuningen geplaatst en de slijtlaag       |
|afgewerkt. Als het weer meezit, verwacht de gemeente dat de nieuwe    |
|brug op woensdag 26 januari a.s. open kan. De tijdelijke brug naast de|
|nieuwe Gooisebrug blijft liggen totdat de nieuwe brug definitief      |
|opengaat.                                                             |
|