Gemeente Laarbeek


Inwoners tevreden over dienstverlening gemeente

LAARBEEK De gemeente Laarbeek wil graag dat inwoners tevreden zijn over de dienstverlening van de gemeente. In de gemeentebegroting 2010 is dan ook een aantal meetbare doelen opgenomen, bijvoorbeeld voor de tevredenheid van de burgers over openingstijden en de wachttijden bij het loket. In november 2010 is er een klanttevredenheidsonderzoek gehouden. Hierbij werden vragen gesteld aan bezoekers van het gemeentehuis over allerlei aspecten van de dienstverlening van de gemeente. Over de volgende aspecten zijn vragen gesteld:
* De openingstijden van de gemeente zijn voldoende.
* Bij het loket van de gemeente hoef je niet lang te wachten.
* De ambtenaren aan het loket van de gemeente zijn correct en vriendelijk.

* De ambtenaren aan het loket van de gemeente helpen je snel en vakkundig.

* Het gemeentehuis is goed verzorgd.

* De prijs voor de producten en diensten is redelijk.
* De informatie die de gemeente geeft, is voldoende en begrijpelijk.

In totaal hebben 102 bezoekers meegewerkt aan het klanttevredenheidsonderzoek. Dit aantal wordt als voldoende beschouwd voor de betrouwbaarheid van het onderzoek.

Resultaten

Om te kunnen bepalen of de dienstverlening de laatste jaren beter is geworden of juist niet, zijn de cijfers van dit onderzoek afgezet tegen de uitkomsten van het vorige klanttevredenheidsonderzoek in 2008. De gemeente is verheugd om te zien dat er ten opzichte van 2008 bijna over de gehele linie een stijgende lijn zit in de beoordelingen. In 2008 was het gemiddelde rapportcijfer voor het bezoek aan het loket bijvoorbeeld een 7,4. Nu is dit een 7,8. Opmerkelijk is ook de stijgende lijn in het oordeel van de bezoeker over de openingstijden van het gemeentehuis en de wachttijd voor het loket. Deze zijn respectievelijk 7,7 (2008: 6,7) en 8,7 (2008: 7,6). De invoering van de mogelijkheid een afspraak te kunnen maken via de afsprakenmodule (telefonisch of via internet) heeft hier zeker aan bijgedragen. Alleen de bereikbaarheid en de parkeergelegenheid van het gemeentehuis scoorden iets lager dan in 2008, hoewel toch nog respectievelijk een 8 (2008: 8,1) en een 7,6 (2008: 7,8). De laagste score was voor het oordeel van de bezoeker over de prijs van de dienstverlening: een 5,8 (2008: 5,6). Uit het onderzoek blijkt ook dat inwoners steeds meer gebruik maken van e-mail en internet. De elektronische dienstverlening zal op termijn dan ook uitgebreid worden.

Waarstaatjegemeente.nl

Ook het huidige onderzoek maakt deel uit van de benchmark Waarstaatjegemeente.nl, dat gemeenten handvatten biedt om hun prestaties onderling te vergelijken en te verbeteren. Het klanttevredenheidsonderzoek is uitgevoerd door PON, een kennisinstituut op het sociale domein.