Sociale netwerken beïnvloeden beslissing Nederlandse consument niet

13/01/2011 14:06

Fleishman-Hillard

Amstelveen - 13 januari 2011

Voor Nederlandse consumenten is internet verreweg het meest invloedrijke medium. Internet wordt vooral gebruikt voor onderzoeksdoeleinden om beslissingen te onderbouwen en te staven. Opvallend is dat sociale netwerken vooralsnog geen rol van betekenis spelen bij het nemen van (aankoop)beslissingen.

Dit blijkt uit onderzoek naar de invloed van internet op consumenten dat communicatiebureau Fleishman-Hillard jaarlijks internationaal uitvoert.

De observatie dat sociale netwerken zoals Facebook nog geen belangrijke rol spelen bij consumentenbeslissingen is verklaarbaar: sociale netwerken dienen vooralsnog overwegend een ontspannings- en entertainmentfunctie waarbij merken hoogstens een faciliterende rol vervullen. "Met de toename van trends zoals social shopping waarbij sociale netwerken aanbevelingsfuncties zullen gaan integreren, zal de invloed van sociale netwerken op besluitvormingsprocessen waarschijnlijk sterk stijgen", zegt David Wolff, Associate Director Digital bij Fleishman-Hillard Amsterdam.

Op dit moment spelen zoekmachines wel een essentiële rol bij besluitvorming. Vooral in beslissingen rondom luxe artikelen zoals consumenten-elektronica en reizen is internet dominant.

Advies van anderen

Indien mensen afgaan op advies van anderen, dan is het vertrouwen in vrienden, familie en collega's enorm. Opvallend genoeg blijkt de meerderheid opinies van vreemden maar deels te vertrouwen terwijl de bruikbaarheid hiervan wel een stuk hoger ingeschat wordt. Daarop aansluitend is het vertrouwen in informatie afkomstig van gesponsorde of betaalde bloggers nihil.

Opvallend is dat consumenten over het algemeen weinig waarde hechten aan het traditionele 'zenden' van boodschappen door bedrijven via microblogs zoals Twitter. Het wordt pas relevant voor consumenten zelf als bedrijven rechtstreeks de conversatie met hen aangaan: dan wordt de inzet van dergelijke microblogs hoog gewaardeerd. Veel bedrijven lijken de kracht en mogelijkheden van dergelijke 1-op-1 communicatie nog te onderschatten.

Aan het onderzoek van Fleishman-Hillard hebben internationaal 4243 mensen meegedaan, onder wie 640 Nederlanders. Het is een jaarlijks terugkerend onderzoek naar hoe consumenten het internet gebruiken en hoe het internet hun (sociale) leven en besluitvormingsprocessen beïnvloedt. Hier staat meer informatie uit het onderzoek.


---

Fleishman-Hillard

Fleishman-Hillard is een van 's werelds grootste strategische communicatiebureaus. Het dankt zijn reputatie aan het ontwikkelen van digitale, geïntegreerde en mondiale oplossingen die leveren wat opdrachtgevers het meest waarderen: zinvolle, positieve en meetbare impact op de resultaten van hun organisaties.

Fleishman-Hillard staat bekend vanwege zijn uitstekende klantenservice en sterke bedrijfscultuur die is gebaseerd op teamwerk, integriteit en persoonlijke betrokkenheid. Met het hoofdkantoor in St. Louis werkt de onderneming via 80 eigen kantoren voor opdrachtgeversin Noord-Amerika, Europa (o.a. Amsterdam, Londen, Berlijn, Brussel, Parijs, Madrid, Milaan), Azië, Latijns Amerika, Australië en Zuid-Afrika. Meer informatie over Fleishman-Hillard is te vinden op www.fleishman.com en www.fleishman.nl.

Fleishman-Hillard is onderdeel van Omnicom Group (NYSE: OMC). Omnicom is een wereldwijd toonaangevende speler op het gebied van advertising, marketing en corporate communicatie. Een variëteit aan Omnicom-netwerken en -bedrijven biedt reclame, strategische mediaplanning en -inkoop, direct- en promotional marketing, public relations en andere gespecialiseerde communicatiediensten aan meer dan 5.000 opdrachtgevers in 100 landen aan.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.slideshare.net/FHamsterdam/report-digital-influence-index-netherlands

http://www.fleishman.nl