Provinciebrede wervingscampagne historische filmbeelden Limburg
Het jaar 2011 is voor het Limburgs Museum hét moment om actie te
ondernemen voor de redding en ontsluiting van het vele filmische
Limburgs erfgoed dat nog her en der in onze provincie bewaard wordt.
Dat beeldmateriaal is in het algemeen niet toegankelijk en gaat in
kwaliteit snel achteruit. Daarom organiseert het museum dit jaar samen
met archiefdiensten de wervingscampagne EEN BLIKJE GELUK. Iedereen die
in het bezit is van (oude) films of videoâs over Limburg kan zich
melden bij het museum of bij een van de deelnemende archiefdiensten in
de provincie. Het gaat dan bijvoorbeeld om amateurfilms over lokale en
regionale onderwerpen, maar ook professioneel gemaakte films en
videoproducties van Limburgse bedrijven. Zelfs familiefilms en
reisfilms komen in aanmerking.
Met de campagne EEN BLIKJE GELUK wil het Limburgs Museum dit bewegend
beeldmateriaal veiligstellen en toegankelijk maken voor onze en
volgende generaties. Het aangeboden materiaal wordt door het Limburgs
Museum beoordeeld op waarde en wordt na afstemming met de eigenaar in
de LiFVA-collectie van het museum opgenomen. Na digitalisering ervan
helpen de archiefinstellingen mee met het inhoudelijk ontsluiten van de
beelden. Het is de verwachting dat de huidige collectie van ruim
duizend filmtitels en vele analoge en digitale videodragers, in omvang
aanzienlijk zal toenemen. Via activiteiten in de media en op locatie
roept de campagne particulieren en organisaties op om materiaal in te
leveren.
De deelnemende archieven zijn: Regionaal Historisch Centrum Limburg
(Maastricht), Rijckheyt (Heerlen), Euregionaal Historisch Centrum
Sittard-Geleen (Born), Gemeentearchief Roermond, Gemeentearchief Weert
en Gemeentearchief Venray. Met andere instellingen wordt nog overlegd,
om zodoende het bereik van de campagne verder te verbreden.
Â