Ingezonden persbericht
CBL zet duurzaamheidsinitiatieven supermarktbranche in het zonnetje
Een duurzame toekomst is van belang voor onszelf en voor ons nageslacht. Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), waarbij de supermarkten en foodservice bedrijven zijn aangesloten, zijn supermarkten, consumenten en andere partijen in de voedselketen hiervoor gezamenlijk verantwoordelijk. Nederlandse supermarkten pakken het verduurzamen serieus aan door de lat steeds hoger te leggen voor de dagelijkse boodschappen. Het CBL Zichtboek Duurzaamheid schetst een beeld van hoe de branche actief werkt aan het verduurzamen van producten en het verduurzamen van de voedselketen.
Vanmorgen overhandigde Marc Jansen, directeur Consumentenzaken en Kwaliteit van het CBL, het eerste exemplaar van het CBL Zichtboek Duurzaamheid aan de Vaste Kamercommissie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.
In het Zichtboek staan mens, dier en milieu centraal. Door alsmaar hogere eisen te stellen, zijn veel producten duurzamer dan een paar jaar geleden. Dit is een continu proces, waarvan het Zichtboek slechts een momentopname is. Supermarkten kijken bij de verduurzaming niet alleen naar het assortiment, maar ook naar de winkelinrichting en het logistieke proces. Ook daar wordt steeds meer energie bespaard en de uitstoot van CO2 aangepakt. Dit staat in het nieuwe CBL-Klimaatplan waarmee de supermarktbranche haar bijdrage wil leveren aan het terugdringen van het energiegebruik en de CO2-uitstoot.
'Alle aandacht voor duurzaamheid blijft ook bij de consument niet onopgemerkt. Zo zit de verkoop van duurzamere producten stevig in de lift. Uit de recente monitor van het Platform Verduurzaming Voedsel kwam naar voren dat in het eerste halfjaar van 2010 maar liefst 25,5% meer werd besteed aan duurzamere producten dan in het eerste halfjaar van 2009. Het CBL zet zich ervoor in om deze groei de komende jaren voort te zetten. Dit is echter maar een deel van de inspanningen van supermarkten. Ook achter de schermen gebeurt van alles wat niet via de verpakkingen aan de consument wordt gecommuniceerd. Zo worden vrachtwagens steeds stiller en schoner en wordt hard gewerkt aan minder en betere verpakkingen', aldus Marc Jansen.
Om succesvol te kunnen werken aan verduurzaming is samenwerking in de gehele keten noodzakelijk. In het Zichtboek staan bijdragen van staatssecretaris Bleker, ZLTO, KHN, Veneca en de FNLI. Met deze partners werkt het CBL onder meer samen in het Platform Verduurzaming Voedsel om een duurzamere voedselketen te bevorderen.
Het CBL houdt de consument op de hoogte van de duurzaamheidsinitiaiteven van de supermarktbranche via www.passievoorfood.nl
Ingezonden persbericht