Erasmus Universiteit Rotterdam

Promotie Drs. M.N. Jalil

Titel proefschrift
Customer Information Driven after Sales Service Management: Lessons from Spare Parts Logistics

---

Promotors:
Prof.dr. L.G. Kroon

---

Co-promotors:
Dr. R.A. Zuidwijk

Datum
13 januari 2011 13:30

---

Locatie:
Woudestein, senaatszaal

---

Faculteit
Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM)

Laat de klant de after-sales service-activiteiten aansturen

Klantinformatie belangrijk voor servicebedrijven

Dienstverleners die after-sales service verzorgen, zoals onderhoud en het verstrekken van reserveonderdelen voor producten, moeten meer gebruik maken van klantinformatie in hun bedrijfsvoering. Zo kunnen ze beter aan de behoeften van de klant voldoen én zij hebben er commercieel belang bij. Dit stelt Muhammad Jalil in zijn proefschrift `Customer Information Driven After Sales Service Management: Lessons from Spare Parts Logistics' waarop hij op donderdag 13 januari 2011 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam promoveert.

After sales service is een complexe taak: klanten hebben verschillende servicebehoeften en ook op het gebied van logistiek zijn er erg veel variabelen. De laatste jaren is al een grote groei geweest in het aantal Service Level Agreement (SLA) - contracten en dat zal zich doorzetten: volgens verschillende schattingen zal dienstverlening al in 2012 traditionele productieactiviteiten voorbijstreven als bron van basisinkomen. Service-activiteiten zullen uiteindelijk een veel belangrijkere rol spelen in alle economieën in de hele wereld, volgens Jalil. Zijn model van een strategie op basis van klantinformatie geeft bedrijven inzicht hoe zij hun logistieke `supply chain' beter, efficiënter en winstgevender kunnen inrichten.

Over Muhammad Jalil
Muhammad Jalil (Pakistan, 1974) studeerde Metallurgical Engineering aan de University of Engineering and Technology in Lahore, Pakistan en vervolgens Industrial and Systems Engineering bij Rutgers, The State University of NJ, in New Jersey in de Verenigde Staten. Als lid van een Centre of Advanced Risk and Decision Analysis (CARDA) droeg hij bij aan de ontwikkeling van een risicomodel voor de luchtvaart, dat later in gebruik werd genomen door de NASA. In 2006 kwam Jilali naar de Rotterdam School of Management, Erasmus University om zijn proefschrift te schrijven. Tijdens zijn onderzoek werkte hij nauw samen met IBM, die zijn model ook hebben geïmplementeerd. Sinds eind vorig jaar is Jalil universitair docent aan de Suleman Dawood School of Business aan de Lahore University of Management Sciences in Pakistan.