Ingezonden persbericht
Woensdag 12 januari, 21.30 uur
Schuttershof, Schuttershofstraat 1, Middelburg
Entree: 15 euro / 12 euro
Ploctones feat. Anton Goudsmit (gitaar)
Onder leiding van gitarist Anton Goudsmit komen de Ploctones terug om Schuttershof nu definitief af te breken met gedreven eigentijdse jazz. Een mogelijke aanleiding zou het feit kunnen zijn dat de prestigieuze Boy Edgar-prijs aan de gitarist is toegekend, de echte reden is natuurlijk dat je Goudsmit nooit te veel kunt zien.
Goudsmit, bekend van Eric Vloeimans en het New Cool Collective, heeft zijn eigen kwartet, de Ploctones, dat net als de kameleontische gitarist zelf doorgaans vol gas geeft., van stevige rock-grooves en funk-jazz tot buitensporige improvisatie-trips.
Een groep met een voor Nederlandse begrippen ongebruikelijke hechtheid, verbetenheid en souplesse. Dit is kortom een van de beste live-acts hier te lande, zo weten degenen, die er eind 2009 al bij waren.
Naast Goudsmit treden aan Efraim Trujillo (tenorsax), Jeroen Vierdag (bas) en Martijn Vink (slagwerk), een topbezetting.
Zaterdag 22 januari, 20 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg
Entree: 15 euro / 12 euro
Liza Ferschtman (viool)
met solo-sonatas van Bach, Biber, Bartok en Berio
Eén van de beste violistes hier te lande met een avontuurlijk solo-programma, bestaande uit een fantastische mix van oud en nieuw. Ferschtman, leerlinge van Herman Krebbers, onderscheidt zich door gepassioneerd spel, een grote podiumuitstraling in combinatie met intellectuele diepgang en een vaak verrassende repertoirekeuze. Ze is vooral actief als solist bij het Koninklijk Concertgebouworkest, maar is ook te bewonderen bij legio andere orkesten, is daarnaast ook een gepassioneerd kamermusicus en tevens artistiek leider van het Delft Kamermuziek Festival.⤨In november 2006 ontving Ferschtman de Nederlandse Muziekprijs, de hoogste onderscheiding voor Nederlandse musici.
In het magazine van het Concertgebouw staat dit concert aangekondigd als 'Liza Ferschtman durft'. Daar doe je deze violiste wel mee te kort, want ze durfde altijd al, ook zonder deze Concertgebouw-p.r.. De toch gewaagde combinatie van Bach's tweede Partita, Biber's Passacaglia, Bartók's Sonate en Berio's Sequenza zal ook in Zeeland zeer zeker in de smaak vallen.