Rijksoverheid
Aanbieder sms-diensten beboet voor spam
Nieuwsbericht | 12-01-2011
De OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, heeft
SD&P Interactive B.V. (SD&P) voor in totaal 550.000 euro aan boetes
opgelegd wegens het versturen van ongevraagde sms-berichten zonder
geldige afmeldmogelijkheid.
Meerdere overtredingen van het spamverbod
Consumenten zaten hierdoor ongewild aan een sms-dienst vast, waarbij ze
voor elk ontvangen bericht 1,50 euro moesten betalen. Dit zijn meerdere
overtredingen van het spamverbod. Het is namelijk verboden om
commerciële smsjes te versturen zonder expliciete toestemming van de
ontvanger. Daarnaast is het verplicht dat de sms-berichten een geldige
afmeldmogelijkheid vermelden.
SD&P biedt diensten aan onder de naam Yamtalk en MT50 (MobileFun) via
diverse shortcodes, waaronder de codes 4269 en 9988. OPTA heeft
honderden klachten over deze diensten ontvangen via externe link:
www.spamklacht.nl.
Extra bescherming consument
Per april 2011 komen er nieuwe regels waardoor consumenten nog beter
beschermd worden tegen misleiding met sms-diensten. Zo kunnen
consumenten straks niet afgesloten worden van hun telefoondienst als ze
een klacht indienen over onverwacht hoge kosten van sms-diensten. Door
deze maatregel krijgen telecombedrijven een sterke prikkel om te zorgen
dat de problematiek met gratis lijkende sms-diensten snel wordt
opgelost en bijvoorbeeld kinderen niet langer de dupe zijn.
`Hierdoor worden consumenten beter beschermd tegen misleiding met
sms-diensten,' aldus minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw
en Innovatie. Daarnaast blijven de verantwoordelijke toezichthouders
als OPTA en de ConsumentenAutoriteit optreden tegen dit soort
misstanden.
Verantwoordelijk ministerie
* Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie
Zie ook
* Spamklacht
* Consuwijzer: Meldpunt klachten ringtones en sms-diensten
* Opta
* Consumentenzaken | Onderwerp | EL&I
* Telecom en consument | Onderwerp | EL&I
Voor vragen aan de Rijksoverheid bel Postbus51: 0800-8051