Rijksoverheid






Aanbevelingen in rapporten van de Nationale Ombudsman 2e kwartaal 2010

Geachte voorzitter,
Met deze brief reageer ik op uw verzoek om bij het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) aan te dringen op een gesprek tussen het UMCU en verzoeker. De verzoeker zou onnodige kosten hebben gemaakt voor een zorgverzekering en onvriendelijk bejegend zijn door het UMCU.

In deze casus heeft de zorgverzekeraar een fout gemaakt. De betreffende zorgverzekeraar heeft de verzoeker verkeerd ingelicht, waardoor verzoeker een gedeeltelijk overbodige buitenlandse zorgverzekering heeft afgesloten (hoewel een aanvullende buitenlandse verzekering aanbevolen wordt). Zorgverzekeraars zijn echter private ondernemingen en vallen niet onder de aanbevelingen van de Ombudsman, het UMC's wel. Het UMCU heeft in deze casus niet adequaat gereageerd richting verzoeker.

Het UMCU heeft naar aanleiding van de aanbeveling van de Nationale Ombudsman aangegeven een gesprek aan te willen gaan met verzoeker. Voorwaarde is dat dit gesprek niet zal gaan over een eventuele schadevergoeding. Hiermee geeft het UMCU gehoor aan de aanbeveling van de Ombudsman. Verzoeker heeft dit afgewezen.

Naar aanleiding van deze casus heeft mijn ministerie contact opgenomen met het UMCU. Ik ben het eens met het UMCU en de Ombudsman dat het UMCU niet verantwoordelijk is voor de geleden schade. De zorgverzekeraar heeft verzoeker verkeerd ingelicht en niet het UMCU. Het UMCU heeft niettemin toegezegd contact te zullen opnemen met de zorgverzekeraar en hen te vragen om met de verzoeker tot een oplossing te komen.

Met vriendelijke groet,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

mw. drs. E.I. Schippers


---- --