Rijksoverheid
Aanbevelingen in rapporten van de Nationale Ombudsman 2e kwartaal 2010
Geachte voorzitter,
Met deze brief reageer ik op uw verzoek om bij het Universitair Medisch Centrum
Utrecht (UMCU) aan te dringen op een gesprek tussen het UMCU en verzoeker. De
verzoeker zou onnodige kosten hebben gemaakt voor een zorgverzekering en
onvriendelijk bejegend zijn door het UMCU.
In deze casus heeft de zorgverzekeraar een fout gemaakt. De betreffende
zorgverzekeraar heeft de verzoeker verkeerd ingelicht, waardoor verzoeker een
gedeeltelijk overbodige buitenlandse zorgverzekering heeft afgesloten (hoewel een
aanvullende buitenlandse verzekering aanbevolen wordt). Zorgverzekeraars zijn
echter private ondernemingen en vallen niet onder de aanbevelingen van de
Ombudsman, het UMC's wel. Het UMCU heeft in deze casus niet adequaat
gereageerd richting verzoeker.
Het UMCU heeft naar aanleiding van de aanbeveling van de Nationale Ombudsman
aangegeven een gesprek aan te willen gaan met verzoeker. Voorwaarde is dat dit
gesprek niet zal gaan over een eventuele schadevergoeding. Hiermee geeft het
UMCU gehoor aan de aanbeveling van de Ombudsman. Verzoeker heeft dit
afgewezen.
Naar aanleiding van deze casus heeft mijn ministerie contact opgenomen met het
UMCU. Ik ben het eens met het UMCU en de Ombudsman dat het UMCU niet
verantwoordelijk is voor de geleden schade. De zorgverzekeraar heeft verzoeker
verkeerd ingelicht en niet het UMCU. Het UMCU heeft niettemin toegezegd contact
te zullen opnemen met de zorgverzekeraar en hen te vragen om met de verzoeker
tot een oplossing te komen.
Met vriendelijke groet,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
mw. drs. E.I. Schippers
---- --