GroenLinks
UWV Grote tekst
Stop bezuiniging op dienstverlening uitkeringsinstantie UWV
Woensdag 12 januari 2011, 15:39u - Jesse Klaver
* bezuinigingen
* Kamervragen
* werkeloosheid
Wat GroenLinks-Kamerlid Jesse Klaver betreft wordt er niet bezuinigd op
de dienstverlening van de uitkeringsinstantie UWV. De voorzitter van
het UWV heeft tijdens zijn nieuwjaarsrede aangegeven door
kabinetsbezuinigingen de helft tot twee derde van de 130 UWV
vestigingen te moeten sluiten.
Klaver stelt vandaag schriftelijke vragen aan staatssecretaris De Krom
(Sociale Zaken) en roept hem op om de dienstverlening aan werkzoekenden
te waarborgen en zo spoedig mogelijk hierover met het UWV in gesprek te
gaan.
Volgens Klaver is nu bezuinigen op dienstverlening van het UWV echt
onverantwoord. "Ruim 6% van Nederland zit werkloos thuis. De sluiting
van de vestigingen zorgt ervoor dat een groot gedeelte van de klanten
bij het UWV het zal moet doen met dienstverlening via een
computerscherm. Sommige klanten zullen zelf kiezen voor de digitale
benadering, maar het gros van het klantenbestand heeft het persoonlijke
1-op-1 contact nodig om snel weer aan de slag te kunnen", aldus Klaver.
De bezuinigingen van dit kabinet zorgen ervoor dat het UWV in 2015 zo'n
40% zal moeten bezuinigen. Klaver: "Ook het UWV zal toe moeten naar een
slankere organisatie, maar dat mag geenszins ten koste gaan van hun
kerntaak, het aan het werk helpen van werkloze mensen."
Schriftelijke vragen van het lid Klaver (GroenLinks) aan de
staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het
voornemen van het UWV om de helft tot twee derde van de 130 vestigingen
te sluiten:
1. Hebt u kennis kunnen nemen van het artikel `VNG bezorgd over
dienstverlening UWV' van 12 januari 2011?
2. Bent u bekend met de berichten dat het UWV door de
kabinetsbezuinigen de helft tot twee derde van de 130 vestigingen
zal moeten gaan sluiten?
3. Kunt u inzichtelijk maken welke overwegingen het UWV maakt in zake
de kabinetsbezuinigingen en welke overwegingen ten grondslag liggen
aan het direct bezuinigen op de uitvoering en daarmee de
dienstverlening? Zo nee, waarom niet?
4. Kunt u reageren op het bericht dat hiermee de klanten van het UWV
in belangrijke mate e-klanten zullen worden ofwel op afstand via de
computer?
5. Deelt u met ons de mening dat het face-to-facecontact in
belangrijke mate bijdraagt aan het op een effectieve en optimale
wijze aan het werk helpen van klanten van het UWV? Zo nee, waarom
niet?
6. Deelt u met ons de mening dat uw ambities om meer mensen aan het
werk te krijgen belemmerd zal worden als UWV dienstverlening op
deze wijze zal worden wegbezuinigd? Zo nee, waarom niet?
7. Kunt u aangeven op welke wijze de dienstverlening van het UWV aan
haar klanten wordt gegarandeerd?