GroenLinks UWV Grote tekst

Stop bezuiniging op dienstverlening uitkeringsinstantie UWV

Woensdag 12 januari 2011, 15:39u - Jesse Klaver
* bezuinigingen

* Kamervragen

* werkeloosheid

Wat GroenLinks-Kamerlid Jesse Klaver betreft wordt er niet bezuinigd op de dienstverlening van de uitkeringsinstantie UWV. De voorzitter van het UWV heeft tijdens zijn nieuwjaarsrede aangegeven door kabinetsbezuinigingen de helft tot twee derde van de 130 UWV vestigingen te moeten sluiten.

Klaver stelt vandaag schriftelijke vragen aan staatssecretaris De Krom (Sociale Zaken) en roept hem op om de dienstverlening aan werkzoekenden te waarborgen en zo spoedig mogelijk hierover met het UWV in gesprek te gaan.

Volgens Klaver is nu bezuinigen op dienstverlening van het UWV echt onverantwoord. "Ruim 6% van Nederland zit werkloos thuis. De sluiting van de vestigingen zorgt ervoor dat een groot gedeelte van de klanten bij het UWV het zal moet doen met dienstverlening via een computerscherm. Sommige klanten zullen zelf kiezen voor de digitale benadering, maar het gros van het klantenbestand heeft het persoonlijke
1-op-1 contact nodig om snel weer aan de slag te kunnen", aldus Klaver.

De bezuinigingen van dit kabinet zorgen ervoor dat het UWV in 2015 zo'n 40% zal moeten bezuinigen. Klaver: "Ook het UWV zal toe moeten naar een slankere organisatie, maar dat mag geenszins ten koste gaan van hun kerntaak, het aan het werk helpen van werkloze mensen."

Schriftelijke vragen van het lid Klaver (GroenLinks) aan de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het voornemen van het UWV om de helft tot twee derde van de 130 vestigingen te sluiten:


1. Hebt u kennis kunnen nemen van het artikel `VNG bezorgd over dienstverlening UWV' van 12 januari 2011?

2. Bent u bekend met de berichten dat het UWV door de kabinetsbezuinigen de helft tot twee derde van de 130 vestigingen zal moeten gaan sluiten?

3. Kunt u inzichtelijk maken welke overwegingen het UWV maakt in zake de kabinetsbezuinigingen en welke overwegingen ten grondslag liggen aan het direct bezuinigen op de uitvoering en daarmee de dienstverlening? Zo nee, waarom niet?

4. Kunt u reageren op het bericht dat hiermee de klanten van het UWV in belangrijke mate e-klanten zullen worden ofwel op afstand via de computer?

5. Deelt u met ons de mening dat het face-to-facecontact in belangrijke mate bijdraagt aan het op een effectieve en optimale wijze aan het werk helpen van klanten van het UWV? Zo nee, waarom niet?

6. Deelt u met ons de mening dat uw ambities om meer mensen aan het werk te krijgen belemmerd zal worden als UWV dienstverlening op deze wijze zal worden wegbezuinigd? Zo nee, waarom niet?
7. Kunt u aangeven op welke wijze de dienstverlening van het UWV aan haar klanten wordt gegarandeerd?