Compensatieregeling ondernemers Utrechtsestraat
Het college van B&W heeft op dinsdag 11 januari een compensatieregeling vastgesteld voor ondernemers die nadeel hebben ondervonden van de eerste fase van werkzaamheden in de Utrechtsestraat. Deze regeling maakt het voor ondernemers eenvoudiger om een verzoek tot tegemoetkoming in te dienen bij nadeel als gevolg van groot onderhoud in de Utrechtsestraat en aan de brug over de Herengracht. Het college is van mening dat ondernemers die nadeel hebben ondervonden recht hebben op een eenvoudige en heldere procedure. Wethouder Eric Wiebes (Verkeer, Vervoer en Infrastructuur): "Onderhoud aan straten en bruggen is regelmatig nodig in een grote stad als Amsterdam. Hinder hoort daar tot op zekere hoogte bij. Ondernemers in de Utrechtsestraat hebben bij de eerste fase veel meer hinder ondervonden dan wat je nog normaal kunt noemen. Daarom willen we dat er een goede regeling is. Dit is goed nieuws voor de ondernemers in de Utrechtsestraat. Hun problemen zijn niet mals. Ik ben dus blij dat we iets concreets voor ze kunnen doen." Nadeelcompensatieregeling De regeling maakt het mogelijk om zonder hulp van derden een verzoek tot tegemoetkoming in te dienen. Daarnaast is nu omschreven op basis van welke argumenten aan een eventueel nadeel tegemoet wordt gekomen. Deze argumenten sluiten aan op de hiervoor geldende normen op dit terrein. Ook is het door de nieuwe regeling mogelijk om tegen een beslissing bezwaar te maken bij het college van B&W en om in beroep te gaan bij de bestuursrechter. Hoger beroep is mogelijk bij de Raad van State. Uitvoering van de regeling De uitvoering van de regeling wordt vooralsnog ondergebracht bij de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer. De inhoudelijke beoordeling van aanvragen gebeurt in nauwe samenwerking met de Directie Juridische Zaken van de Bestuursdienst en het onafhankelijke Schadebureau Noord/Zuidlijn. Met deze compensatieregeling voor de ondernemers die nadeel hebben ondervonden als gevolg van de werkzaamheden in de Utrechtsestraat wordt vooruitgelopen op een algemene verordening die voor de gehele stad gaat gelden waarin nadeelcompensatie voor ondernemers bij werkzaamheden wordt vastgelegd. Op 20 januari zal deze regeling besproken worden in de Raadscommissie Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit. Meer informatie is te vinden op: www.utrechtsestraat.amsterdam.nl. Werkzaamheden Utrechtsestraat De werkzaamheden in de Utrechtsestraat zijn nog niet afgerond. Er is de afgelopen tijd een aantal scenario's voor de voortgang van de werkzaamheden doorgerekend. De diverse betrokkenen in dit project hebben aangegeven de voorkeur te hebben om geen
Persberichten van de gemeente Amsterdam zijn ook te vinden onder: http://www.amsterdam.nl/persberichten. Een RSS-feed is beschikbaar op het adres: http://www.amsterdam.nl/xml/latestnews.xml
12 januari 2011 Kenmerk 001 Pagina 2 van 2
Gemeente Amsterdam Bestuursdienst
`rustpauze' van een jaar of een aantal jaren te nemen, maar zo snel mogelijk door te gaan met de werkzaamheden. Het college laat twee varianten verder uitwerken. Volgens de eerste variant worden beide bruggen in de komende jaren gerenoveerd. De werkzaamheden zullen naar verwachting in mei 2013 gereed zijn. Bij de tweede variant wordt alleen de Keizersgrachtbrug gerenoveerd en wordt de renovatie van de Prinsengrachtbrug minimaal tien jaar uitgesteld. Deze brug moet dan gedurende die jaren wel extra onderhouden worden. Voor beide scenario's geldt dat er in september 2011 weer begonnen wordt met de werkzaamheden. De voorbereidingen hiervoor worden nu gestart. Bij deze planning is rekening gehouden met de belangen van de ondernemers en de omgeving en zo goed mogelijk met de weersomstandigheden. In april of mei wordt door het college en de gemeenteraad een definitief besluit genomen over de herstart van de werkzaamheden. Pb-001
Ingezonden persbericht