Ingezonden persbericht



Reistrends in 2011: slimme zoekers, nieuwe markten De reisexperts van boekingssite Hotels.com blikken vooruit

Amsterdam, 12 januari 2011 - Vakantie wordt, ook in sombere economische tijden, beschouwd als een jaarlijkse kostenpost. Hoewel reizigers nauwlettend op zoek gaan naar aanbiedingen en kortingen, zullen maar weinig Nederlanders de vakantie overslaan. Vorig jaar bleven velen in eigen land, gingen we op zoek naar betaalbare luxe en waren traditionele topbestemmingen populair. Welke ontwikkelingen kunnen we in 2011 verwachten? De experts van boekingssite Hotels.com blikken vooruit: reizigers worden slimmer, er ontstaan nieuwe markten, en we beslissen vaker last minute.

Alison Couper, Global Communications Director van Hotels.com, verwacht dat veel mensen weer een vakantie in eigen land - zogenaamde staycations - zullen boeken. "Reizigers blijven echter kijken of er elders een aantrekkelijker alternatief is. Door het vaak twijfelachtige Nederlandse zomerweer blijft de drang naar het buitenland bestaan."

Bestemmingen
Naarmate de economische situatie verbetert zal met name het aantal stedentrips, die minder lang van tevoren worden geboekt, snel toenemen. Couper licht toe: "Vooral steden waar specifieke evenementen op het programma staan, zoals Culturele Hoofdstad Tallinn en Londen waar de Royal Wedding wordt voltrokken, zullen hiervan profiteren. Doordat de koopkracht groeit in landen met sterke munteenheden, zoals bijvoorbeeld China en Brazilië, worden nieuwe markten aangeboord. Naar verwachting zullen wereldwijde topbestemmingen van deze nieuwe toeristenstroom profiteren."

Mobiliteit
De invloed van smartphones en tablets zal in 2011 tot veel nieuwe mogelijkheden in de reisindustrie leiden. Zo wordt het volgens Couper nog makkelijker om op elk gewenst moment een geschikte bestemming of accommodatie te boeken, waardoor er meer last minute beslissingen zullen worden genomen. Tegelijkertijd wordt het belang van de inbreng van reizigers vergroot door social media. "Bij het boeken van een vakantie willen reizigers beschikken over reviews en foto's van bestemmingen en accommodaties. Bezoekers van Hotels.com hebben de beschikking over meer dan een miljoen reviews, afkomstig van reizigers die daadwerkelijk in de hotels hebben overnacht. Beslissingen worden sterker afhankelijk van dergelijke informatie," aldus Couper.

Ervaring
Reizigers verwachten meer dan ooit tevoren dat internet hen de beste prijs biedt. Reizigers worden steeds behendiger in het online vinden van de beste aanbiedingen, vaak met behulp van coupons en kortingscodes. Bovendien signaleert Couper dat er in de hotelsector, net als bij vliegmaatschappijen, steeds vaker uitsluitend betaald wordt voor diensten waarvan daadwerkelijk gebruik wordt gemaakt. Extra kosten, bijvoorbeeld voor ontbijt, minibar of een vervroegde check-in, worden waar mogelijk gefilterd.

Noot voor redacties

Einde persbericht. Woensdag 12 januari 2011. Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht