Ingezonden persbericht


()


Datakwaliteit belangrijkste pijnpunt bij CRM-projecten

Volgens onderzoek is datakwaliteit zorgenkind bij implementatie en gebruik CRM-systemen

Pforzheim, 12 januari 2011 - Iets meer dan de helft van alle gebruikers van CRM (customer relationship management)-toepassingen willen in 2011 investeren in hun software. Het doel is de optimalisering van de functionaliteit en het gemeenschappelijk gebruik van hun CRM-systemen. Een wezenlijk punt daarbij is de verbetering van de kwaliteit van de gegevens. Dit zijn de uitkomsten van een recent onderzoek bij 245 ondernemingen gevestigd in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk door de Zwitserse consultancyfirma en marktanalist i2s*.

()

88 procent van de respondenten zegt dat de verbetering van de gegevenskwaliteit het belangrijkste doel is van hun CRM-projecten.

()

44 procent vindt dat het in orde maken van de gegevens al tijdens de invoer of bij een migratie de grootste uitdaging is.

Over de manco's op het gebied van datakwaliteit in CRM-systemen geeft het onderzoek duidelijke getallen: 88 procent van de respondenten zegt dat de verbetering van de gegevenskwaliteit het belangrijkste doel is van hun CRM-projecten. 44 procent vindt dat het in orde maken van de gegevens al tijdens de invoer of bij een migratie de grootste uitdaging is. 28 procent van de respondenten bij bedrijven met meer dan 1000 werknemers - bijna de helft van de deelnemende ondernemingen - beoordeelt de kwaliteit van de data waarmee gewerkt wordt als slecht, terwijl 23 procent vindt dat de inspanning om die kwaliteit te verhogen te groot is. Daarnaast is de interfaceproblematiek voor 22 procent een punt van kritiek.

Als gevolg hiervan bestaat ten aanzien van datakwaliteit en -migratie bij de implementatie en het gebruik van CRM-systemen, bij veel ondernemingen de behoefte om hier iets aan te doen. Voor de aanbieders van datakwaliteitsoplossingen betekent dat enerzijds dat zij de bedrijfsprocessen centraal moeten stellen in hun adviezen en anderzijds dat zij de juiste producten moeten aanbieden om flexibel te kunnen inspelen op de behoeften van de gebruiker. Bovendien moeten zij in staat zijn om deze producten goed in de IT-omgeving van de klant te kunnen integreren.

Hoge datakwaliteit zorgt voor meerwaarde

Uniserv GmbH kan voor alle belangrijke CRM-systemen datakwaliteitsfuncties integreren voor postadrescontrole en het opsporen en verwijderen van doublures. Door reeds in de systemen aanwezige interfaces zijn deze functies naadloos te integreren ('plug and play') en eenvoudig te activeren. "De uitkomsten van het onderzoek spreken duidelijke taal: datakwaliteit is vaak een zorgenkind. Ondersteuning door een ervaren expert, zoals Uniserv, kan belangrijk bijdragen aan een kwalitatief goed klantenbestand zonder doublures. En dat komt de klanttevredenheid weer ten goede," zegt Roland Pfeiffer, CEO van Uniserv. "Bedrijven gaan er vanuit, volkomen terecht, dat hun softwareleverancier over de competentie beschikt om een IT-platform te leveren dat niet alleen nu voor optimale bedrijfsprocessen zorgt, maar dat ook toekomstvast is. Daarom is het belangrijk om aan de hand van de juiste referenties bedrijven inzicht te geven in de technologische mogelijkheden die daarvoor nodig zijn. Het onderzoek geeft aan dat het daarbij in eerste instantie gaat om de mogelijkheden voor het verbeteren van de datakwaliteit."

*© i2s research, Zürich 2010, www.i2s-consulting.com

UNISERV

OPLOSSINGEN

DOWNLOAD

Over Uniserv

Uniserv GmbH is een toonaangevende Europese aanbieder van Data Quality Solutions: internationaal inzetbare software en services voor de kwaliteitsbewaking van klantgegevens bij Business Intelligence, CRM, Data Warehousing, eBusiness en Direct en Database Marketing. Met wereldwijd meer dan 3.300 installaties ondersteunt Uniserv 850 tevreden klanten bij het optimaliseren van de Single View of Customer in hun klantendatabase. Uniserv is opgenomen in Gartner's Magic Quadrant for Data Quality Tools 2010.

Uniserv, opgericht in 1969, telt ruim 110 medewerkers. Vanuit het hoofdkantoor in Pforzheim en de vestiging in Parijs bedienen zij gerenommeerde klanten uit uiteenlopende branches, zoals ADAC, Allianz, BMW, Bertelsmann, Commerzbank, DBV Winterthur, Deutsche Bank, Deutsche Börse Group, France Telecom, Greenpeace, GEZ, Heineken, Johnson & Johnson, Nestlé, Otto, Payback, PSA Peugeot Citroën, T-Mobile, Time Life en Union Investment. Voor meer informatie: www.uniserv.com/nl.