Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
12 januari 2011

94 procent studenten maakt gebruik van social media Studenten.net onderzocht de redenen voor een profiel op een netwerksite

Meer studenten hebben een Hyves-profiel, maar Facebook wordt vaker bezocht. Dat is een van de belangrijkste uitkomsten van het internetonderzoek van Studenten.net naar het gebruik van social media onder studenten. 60 procent checkt dagelijks de statusupdates op Facebook, 44 procent logt dagelijks in op Hyves. Hyves wordt vooral gebruikt om contacten te onderhouden, Facebook om te communiceren met contacten, Twitter om informatie te delen en LinkedIn om te netwerken. 'Netwerken' en 'informatie delen' wordt meer op Facebook gedaan dan op Hyves.

94 procent van de studenten heeft een profiel op een netwerksite. Het merendeel van de studenten heeft een profiel op zowel Hyves (79%) als Facebook (75%). De belangrijkste reden voor studenten om Facebook te gebruiken is om te communiceren met relaties en vrienden/bekenden (39%) en om contacten te onderhouden (37%). Bij Hyves is dit precies andersom. De belangrijkste redenen voor een profiel op Hyves is het onderhouden van contact met relaties en bekenden (48%), gevolgd door 'communiceren' (38%). 'Jezelf presenteren/profileren' (6%), informatie delen (5%) en netwerken (4%) blijken voor slechts een paar studenten reden om Hyves te gebruiken. Informatie delen op Facebook wordt door tien procent van de studenten als belangrijkste reden genoemd, gevolg door netwerken (9%) en jezelf presenteren/profileren (6%).

Twitter
Dertig procent van de studenten heeft een Twitter account. Door 44 procenten wordt daar dagelijks een update geplaatst. Meer dan de helft van de studenten met een Twitter-account (56%) gebruikt het medium om informatie uit te wisselen. Het communiceren met vrienden is een tweede reden om te tweeten (19%). Een op de tien twitteraars gebruikt het medium om zichzelf te profileren, 9% om te netwerken en 7% om contacten te onderhouden.

LinkedIn
23 procent van de studenten heeft een profielpagina op LinkedIn. 70 procent maakt van LinkedIn gebruik om te netwerken, 27% om zichzelf te profileren. Communiceren (5%), contacten onderhouden (4%) en informatie delen (3%) vindt maar gering plaats via LinkedIn.

Overige netwerksites
Myspace is onder studenten minder populair, zeven procent van de studenten heeft hier een profiel. Nog minder studenten zijn te vinden op Netlog (4%), Foursquare (2%) en Feest.je (0,5%).

Waardering voor de netwerksites
Qua waardering scoort Facebook het hoogst met een 7,7, gevolgd door Twitter (7,1) en LinkedIn (7,1). Hyves krijgt een 6,9. Foursquare sluit de top 5 met een 5,7.


- einde persbericht -

Over het onderzoek
820 studenten hebben in december 2010 deelgenomen aan het onderzoek naar internetsites en internetgebruik. Hiervan was de verhouding man/vrouw: 36% man en 64% vrouw. De gemiddelde leeftijd van de respondenten is 19 jaar. 48% studeert aan het wo, 46% aan het hbo, 6% aan het mbo. 59% is uitwonend en 41% thuiswonend.

Over Studenten.net
Studenten.net is sinds 1997 de grootste website voor hbo- en wo-studenten en heeft op dit moment iets meer dan 303.000 leden en meer dan 20.000 bezoekers per dag. Moederbedrijf All4Students BV is uitgever van bepalende internettitels als Studenten.net, Studentenbaan.nl, Stages.nl en Studentenkamers.nl. Op de sites kunnen studenten onder meer terecht voor bijbanen, stages, kamers, kortingen, prijsvragen, reizen en informatie over studie, carrière en vrije tijd.