Consumentenbond
12 januari 2011
Geld ongevraagde sms'jes terug naar consumenten
Het geld dat ten onrechte is geïncasseerd door de sms-spam van SD&P
Interactive BV moet terug naar de gedupeerde consumenten. De
telecomtoezichthouder OPTA gaf SD&P op 12 januari 2011 een forse boete
van EUR550.000 voor het versturen van ongevraagde sms-berichten zonder
afmeldmogelijkheid. De Consumentenbond vindt de stevige boete een goed
signaal, maar betreurt dat gedupeerde consumenten hiermee de onterecht
afgeschreven bedragen niet terug krijgen.
sms03 De individuele schade die is geleden door consumenten is bij
sms-diensten meestal te laag om naar de rechter voor te gaan. Bart
Combée, directeur Consumentenbond: 'Voor de Consumentenbond is het
wettelijk nog niet mogelijk om namens alle consumenten bij de rechter
schadevergoeding in geld te eisen. Deze zaak maakt eens te meer
duidelijk dat het nodig is dat die mogelijkheid er snel komt'.
Duperen loont
SD&P verstuurde volgens de OPTA - onder meer via shortcode 4269 en 9988
- meer dan 10 miljoen ongevraagde sms'jes. Consumenten kregen geen
opzegmogelijkheid. Voor elk ontvangen bericht betaalden consumenten
EUR1,50. Het bedrijf verdiende flink aan de door de OPTA beboete
praktijken, waarschijnlijk meer dan de opgelegde boete. Daarmee blijft
het lonen om consumenten te duperen.