ProRail en Strukton Rail tekenen voor spooronderhoud Drenthe
12 | 01 | 2011
UTRECHT, 12 januari 2011 - ProRail en Strukton Rail hebben het contract getekend voor het dagelijks onderhoud in het nieuwe contractgebied Drenthe. Dit gebied is een samenvoeging van de huidige onderhoudsgebieden Overijssel en Drenthe en omvat circa 475 kilometer spoor en ruim 450 wissels.
Eerst Overijssel, dan Drenthe
Het onderhoudscontract gaat in per 1 juni 2011 en start met het onderhoud van het deelgebied Overijssel. Op 1 december 2011 volgt het deelgebied Drenthe. De komende maanden zal Strukton Rail besteden aan de voorbereidingen, zoals het inrichten van de onderhoudsorganisatie en het implementeren van diverse systemen.
Output staat centraal
Drenthe is het vijfde Prestatiegerichte Onderhoudscontract (PGO) voor dagelijks onderhoud en functieherstel dat ProRail in Nederland heeft aanbesteed. In een PGO-contract staat de `output' centraal; de onderhoudsaannemer krijgt meer vrijheid om invulling te geven aan de werkwijze en werkmomenten. Het gaat er om dat aan de eisen op het gebied van veiligheid en duurzaamheid wordt voldaan en de vereiste beschikbaarheid van het spoor wordt gegarandeerd.
Onderhoud volgens Strukton Rail
Een dergelijke prestatiegerichte contractvorm past goed in de onderhoudsfilosofie van Strukton Rail, die zich richt op veiligheid, lifecyclemanagement en optimale beschikbaarheid. Strukton Rail heeft altijd sterk geïnvesteerd in de ontwikkeling van innovaties die helpen storingen te voorkomen en de beschikbaarheid te verhogen. Voorbeelden zijn het monitoringsysteem POSS, de videoschouwtrein, meet- en inspectietreinen en een daaraan gekoppeld onderhoudsmanagementconcept.
Eerder al verwierf Strukton Rail de PGO-contracten De Peel (januari 2009) en Rijn & Gouwe (december 2010).