Gemeente Echt-Susteren


Minder regels, meer service!

Echt-Susteren vereenvoudigt aanvragen sociale regelingen

Â

Gemeente Echt-Susteren maakt het aanvragen van bijstand en minimaregelingen per 1 januari 2011 een stuk eenvoudiger. Bestaande cliënten vragen hun regelingen niet meer actief aan, maar krijgen deze (op basis van bekende gegevens) ambtshalve toebedeeld. Nieuwe cliënten ontvangen zo veel mogelijk voorgedrukte en eenvoudige formulieren. Op deze manier wordt aanvragen klantvriendelijker én voldoet de gemeente aan de wens van de overheid om te besparen op administratieve lasten. Kortom: minder regels en meer service!

Â

Klantvriendelijk bezuinigen
Wethouder Beckers van Financiën en Sociale Zaken: âAls gemeente vinden we het belangrijk om klantvriendelijk te zijn. Een goed voorbeeld daarvan is deze nieuwe manier van werken. Wij zijn daarin een voorloper in Nederland. Door ambtshalve regelingen toe te kennen, geven cliënten maar één keer hun gegevens af. Daarna zorgt de gemeente ervoor dat zij âautomatischâ de bijdrage ontvangen van alle regelingen waar ze recht op hebben. Met die methode snijdt het mes aan twee kanten. Inwoners hebben veel minder werk en voor de gemeente is deze werkwijze positief, omdat het een goedkoper systeem is om in te werken. Dat zorgt ervoor dat er minder geld gaat zitten in de afhandeling. Zo komt het geld terecht waar het hoort. Bij de mensen.â

Â